23948sdkhjf

Diplom-Is: Fullt kjør med 190 iskrembiler

Diplom-Is:Fullt kjør med 190 iskrembilerDen rekordvarme sommeren vi har bak oss resulterte naturlig nok også i rekordsalg av iskrem. Fra 3 produksjonsanlegg og 11 egne distribusjonslagre har Skandinav...

Diplom-Is:

Fullt kjør med 190 iskrembiler

Den rekordvarme sommeren vi har bak oss resulterte naturlig nok også i rekordsalg av iskrem. Fra 3 produksjonsanlegg og 11 egne distribusjonslagre har Skandinavias største iskremprodusent sørget for at ishungrende nordmenn fikk den avkjølingen de ønsket. 190 egeneide isbiler står for den fysiske distribusjonsjobben til Diplom-Is. I tillegg har selskapet ca. 35 servicebiler som sørger for at alle disker og annet fryseutstyr fungerer upåklagelig.

Foruten de 225 nyttekjøretøyene - hvorav ca. 90 prosent er Mercedes-Benz av forskjellige typer - omfatter bilparken til Diplom-Is ytterligere et 50-talls personbiler til blant annet selgere. All linjetrafikk foregår imidlertid med innleid materiell, opplyser teknisk sjef, salg, Sven-Tore Johansen.

- Vi leverer en utpreget sesongvare, der ca. 60% av salget skjer i løpet av sommeren. Gjennomsnittlig levetid for bilene hos oss er 10-12 år, sier Johansen, som forteller at Diplom-Is også selv aktivt utvikler nye konsepter for mer effektiv og rasjonell distribusjon av sine varer.

«Walk-in»-bilen er ett eksempel på et nytt, egenutviklet salgssystem. Her plukkes forhåndssolgte varer ferdig i en rullecontainer som kjøres direkte inn i butikken fra skapet på bilen. For sjåføren er det dermed slutt på å lempe og bære kartonger, og rent arbeidsmiljømessig er dette et stort fremskritt. Diplom-Is har også skreddersydd en «City-bil», en kompakt og lettmanøvrert Mercedes-Benz Sprinter for kjapp distribusjon der trafikken er stor og plassen begrenset.

19 nye Mercedes-Benz

Årets billeveringer fra Bertel O. Steen til Diplom-Is omfatter i alt 19 Mercedes-Benz; 16 Atego med 13 tonns totalvekt og 230 hesters motor, 2 Sprinter med bakløft, og 1 Vito. Av Ategoene er det 5 «Walk-in»-biler med litt forkortet akselavstand og kraftuttak. Samtlige biler leveres, som vanlig, med serviceavtale.

50 år med Diplom-Is

Iskrem under varemerket Diplom-Is har vært produsert i 50 år her i landet, og er Norges fjerde mest kjente varemerke blant matvarer. Det ble først tatt i bruk av Melkeforsyningen i Oslo, men Diplom-Is ble etterhvert et felles merke for all iskrem som ble produsert av melkeprodusentenes iskremfabrikker over hele Norge. Navn og organisasjonsform på bedriften har forandret seg flere ganger gjennom årene, og senest ifjor skiftet selskapet navn fra Norsk Iskrem til Diplom-Is AS som eies 100 prosent av Tine.

Produksjonen skjer tre steder - hovedanlegget på Skytta nord for Oslo, i Brevik og på Rakkestad. Selskapet har i tillegg 11 egne distriktslagre, foruten distribusjon via ytterligere et titalls grossister. Årsomsetningen er ca. 1 milliard kroner. Sesongsvingningene er målbare både på arbeidsstokken og utnyttelsen av bilparken.

- Mens en Mercedes-Benz Atego med 12-roms skap kan kjøre ut med iskrem for 125.000 kroner på en god sommerdag, ruller kanskje den samme bilen ut med varer for 15.000 kroner en høst- eller vinterdag, sier Johansen.

Diplom-Is er markedsleder i Norge med 54%. Hovedkonkurrenten er Hennig Olsen med ca. 35%, mens resten deles av Nestlé og andre mindre aktører. Selskapet er dessuten Skandinavias største produsent av iskrem, med en markedsandel på 17% i Sverige (der man for kort tid siden kjøpte opp 50% av nabolandets nest største produsent, Triumf Glass) og 12% i Danmark. Diplom-Is er blant annet eneleverandør til Kastrup flyplass og Legoland i Danmark, foruten til Liseberg i Sverige.

- Vi ønsker å være en sterk skandinavisk leverandør for å betjene store kjeder som er til stede i flere skandinaviske land, fastslår adm. direktør Harald Knutzen, som også bekrefter at norsk iskrem også faller i smak i USA.

- Iskrem produsert på Skytta under varemerket «Valhalla» selges nå i 300 supermarkeder i Florida, og en omsetning på 7 millioner kroner de første to månedene lover godt, sier Knutzen.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109