Incoterms:

Viktig å kjenne betegnelsene FOB eller CIP, FXW eller FCA.

Dette er betegnelser mange av oss ikke vet hva betyr. Slike forkortelser gir imidlertid klare beskjeder om når kjøper rent rettslig har fått varen levert.

Christian Ryg

De inngår i de såkalte Incoterms, en liste som både kjøpere og selgere, transportører og transportbrukere bør lære seg. Disse betegnelsene kan brukes for å bedre både logistikken og inntjeningen.

Konsulent i transportrett og leveringsbetingelser Christian J. Lien foredro på MANs Trucknology seminar omkring disse betegnelsen, og viste hvordan både transportør og varekjøper, så vel som selger, kan oppnå bedre betingelser og styre logistikkstrømmer til sin fordel om de setter seg inn i betegnelsene.

- Det er ingen ting som heter FOB Røros, sa han innledningsvis. Dette er en betegnelse som gjelder sjøtransport, og viser til at varekjøper overtar varen juridisk i det øyeblikk den leveres til skip. Normalt betyr det ingen ting om det står FOB Røros, men om noe går galt med varen under transport, kan det få betydning når jurister argumenterer for eller i mot erstatning for tapet.

Det er fire grupper Incoterms. E-gruppen som betegner avreise for transporten, for eksempel EXW (Ex Works) som har blitt meget populært for bl.a. de store dagligvarekjedene som ønsker bedre kontroll over sin egen logistikk. Varen anses levert når den står utenfor selgers sted (fabrikk eller terminal/lager). F-gruppen betyr at hovedtransport betales av mottaker, mens C-gruppen betegner at avsender betaler frakt til angitt sted. I enkelte tilfeller betaler også avsender forsikring. D-gruppen er ankomstgruppen, som indikerer når godset juridisk er overlevert.

Incoterms betegnelser

Viktig for logistikken

Når man skal selge en vare og eksportere den til mottager, er det en fordel for eksportøren om han kan styre denne transporten. Som regel betyr det bedre transportavtaler, og eventuelt overskudd tilfaller eksportøren. Dermed lønner det seg å bruke CIP eller DDP. Med CIP får man arrangere og betale for transporten helt fram. Man må også stå for forsikring av varen til den har nådd bestemmelsesstedet, men risikoen overtar kjøper på et tidlig tidspunkt. Det motsatte er tilfellet ved kjøp av varer. I det hele tatt understreket Lien at den som setter seg inn i Incoterms, lettere kan få ønsker om god og økonomisk gunstig logistikk oppfylt, og dermed sikre sin bedrift de beste rammebetingelser.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!