Scania:

Fester grepet på renovasjonsmarkedet

Som en følge av at Oslo kommune har inngått nye kontrakter for renovasjonskjøring, har flere transportører tilsammen tegnet kontrakter om levering av 64 nye renovasjonsbiler. Av disse er hele 52 Scania som dermed befester sin posisjon som det mest foretrukne merket innenfor dette segmentet.

Henning Ivarson

Det var trangt på Scanias anlegg på Furuset i Oslo da Bentzen Transport AS offisielt overtok sine 19 nye renovasjonsbiler. 15 av dem er 3-akslede P114 med styrbar pusheraksel og 340 hesters motor, og de siste fire er 2-akslede P94 med 230 hesters motor. Alle biler har lavbygd chassis, helluftfjæring og Allison helautomatkasse.

Samtlige komprimatorer er levert av NTM Trailer & Tipp AS. Ifølge daglig leder Rolf Lie i NTM har Bentzen Transport satset på komprimatorer med stor styrke som gir lang holdbarhet. De 2-akslede bilene er utstyrt med KG-komprimatorer, mens de 3-akslede bilene har de større KGH-modellene. Alle har en komprimeringsevne på 30 tonn.

Det er også blitt utviklet en ny baklomme med en heis som bidrar at man kan kombinere flesteparten av kassene som benyttes rundt omkring i Oslo. Ved å kunne tømme flere forskjellige kasser samtidig, regner daglig leder Bjørn Berntsen med at man kan spare inn en halv time på et ordinært skift. Han poengterer imidlertid til at det fortsatt er mannskapet på bilen som teller mest hva gjelder effektivitet i kjøringen.

Scaniakunde for første gang

Bjørn Bentzen har drevet med transport nesten hele livet, og startet i bransjen som sykkelbud som 13-åring. For drøyt 11 år siden begynte han å kjøre for Transportsentralen i Oslo. Da denne ble engasjert i renovasjonskjøring for noen år siden fikk han tildelt én rute som ble betjent av én bil. Bentzen Transport AS ble etablert for tre år siden, og på det meste hadde han 8 ruter som ble betjent med 13 til 14 biler. I forbindelse med den siste anbudsrunden valgte selskapet å bryte samarbeidet med Transportsentralen og i stedet konkurrere direkte om oppdraget.

Sønnen Egil har vært sterkt engasjert i driften de senere årene. Han er opprinnelig utdannet biloppretter, men i følge Rolf Lie er det ikke en ting han ikke kan om komprimatorer. Han står derfor for mye av vedlikehold og småreparasjoner på biler og komprimatorer.

- Jeg har aldri likt meg på kontoret, og selv om jeg nå er blitt 60 har jeg ingen planer om å slutte med å kjøre søppel, sier Bentzen, som gleder seg til å sette seg bak rattet på en Scania.

- Før hadde vi Volvo, og et par av disse skal beholdes som reservebiler. Vi beholder også en MAN som har et spesialpåbygg for luketømming, fortsetter Bentzen, som benytter anledningen til å takke Scania Finans for støtten og den tilliten selskapet har vist ham.

- Vi kom tidlig inn i bildet, og har finansiert både biler og påbygg for Bentzen Transport, opplyser daglig leder Rune Hall-Henriksen i den norske avdelingen til Scania Finans AB.

Selskapet har vært i Norge siden 1997, og har idag en portefølje på ca 700 millioner kroner.

Solid grep om renovasjonsmarkedet

I tillegg til de 19 bilene til Bentzen Transport, har Scania også levert 11 renovasjonsbiler til Transportsentralen Oslo, 13 biler til Reno Norge og 9 biler til to transportører tilnyttet Norsk Gjenvinning. Til sammen dreier det seg om 52 biler. NTM Trailer & Tipp er landets største leverandør av komprimatorer for sortert avfall, og Rolf Lie opplyser at rundt 85% av alle komprimatorer de leverer til biler over 15 tonn monteres på Scania. Han begrunner Scanias popularitet først og fremst med riktig vekt, samt et stabilt chassis med gode spesifikasjoner.

Avtalen Bentzen Transport har inngått med Oslo kommune er på fem år, med opsjon på ytterligere to.

www.scania.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!