Nyttekjøretøyutstillingen i Hannover:

Nye lastebilmodeller og Euro 4-motorer dominerte nyhetsbildet

Flere nye lastebilmodeller og ditto Euro 4-motorer dominerte nyhetsbildet på årets IAA Nutzfahrzeuge i Hannover. De fleste produsentene av lettere nyttekjøretøyer synes å ha et konsolideringsår.

Ingen ordentlig bilutstilling uten en spenstig konseptmodell som kan gi indikasjoner på i hvilken retning utviklingen går. Renault Trucks vakte berettiget oppmerksomhet med sin Radiance - en naturlig videreføring av de tidligere konseptmodellene Virage, VHS og LCV.

Henning Ivarson Hannover

Nyttekjøretøyutstillingen i Hannover er verdens største i sitt slag. Over 1.200 utstillere fra 40 land la beslag på over 200.000 kvm utstillingsareal, og messen ble besøkt av over 250.000 mennesker. Dessverre litt færre fra Norge denne gang da den hjemlige flygelederaksjonen gjorde at enkelte gruppereiser måtte kanselleres.

Ny Mercedes-Benz Atego

Mercedes-Benz imponerte som vanlig med sine to haller på tilsammen 11.000 kvm utstillingsareal. Lite nytt på småbil denne gang, men til gjengjeld desto mer på tungt. Først og fremst nye Atego der spesielt førermiljøet være kraftig forbedret. Modellen tilbys med flere innredningsvarianter enn tidligere, hvorav den mest luksuriøse ligger tett opp til storebror Actros. Telligent girautomatikk ble for ikke lenge siden introdusert på dagens Atego, og vil garantert bli svært populær også på den nye modellen. På motorsiden kan Atego også tilbys med en ny 4-sylindret motor på 218 hk. Denne er ca 100 kilo lettere enn en sammenlignbar 6-sylindret motor, og kan være et alternativ ved nyttelastoptimering.

Atego tilbys i en rekke versjoner fra 6,5 til 15 tonns totalvekt, og er nå blitt rendyrket modell for det lette og mellomtunge lastebilmarkedet. Tidligere «Atego Tung» - som omfattet modeller på 16 tonns totalvekt og mer - er blitt flyttet over i Axorserien. Dette er en serie som enkelt forklart kombinerer Actros ramme og Atego førerhus, og som først og fremst har vært et prisgunstig produkt skreddersydd for store flåteeiere. Også Axor har nå gjennomgått en betydelig modernisering, og ikke minst fått utvidet modelltilbudet betydelig.

Mercedes-Benz viste også at de er klare med sine første motorer som tilfredsstiller både Euro 4 som trer i kraft om et år og Euro 5 som vil gjelde fra oktober 2009. De første «BlueTec»-motorene blir tilgjengelige i januar, og omfatter V6-motorer til Actros med effekter fra 320 til 408 hk.

MAN viste TGA Low Entry

Også MAN viste naturlig nok ekstra styrke på hjemmebane og la beslag på nesten en hel stor hall alene.

TGA Low Entry vakte stor interesse. Dette er en modell skreddersydd for renovasjonskjøring, som drivstoffbil på flyplasser etc, og således en direkte konkurrent til Mercedes-Benz Econic. Førerhusgulvet er bare 700 mm over bakken, og sammen med svingbar passasjerdør fremstår bilen som svært ergonomisk når man skal mye ut og inn av førerhuset. Skallet til dette produseres av Dennis Eagle i England, mens MAN står for all innredning.

På MAN-standen fant vi også en 6x4/4 med original løfteboggi. Tidligere måtte løfteboggien ettermonteres her i landet, men tilbys nå altså fra fabrikk. Denne løsningen er blant annet aktuell som brøytebil. Blant de mange utstilte bilene trekker vi også frem det vektoptimaliserte 8x4-chassiset til eksempelvis betongblandere som er blitt nærmere 600 kilo lettere enn før. Chassiset tilfredsstiller også de norske reglene for å kunne kjøre med 32 tonns totalvekt på vei (minimum 5,80 meter mellom fremre og bakre aksel).

Også MAN har de første Euro 4-motorene klare. Det dreier seg om en egen variant av de nye 10,5-liters motorene utstyrt med EGR og eget katalysator/partikkelfilter (PM-KAT).

Iveco

Ivecokonsernet har omfattende produksjon også i Tyskland, og anser nok landet til å være ett av sine hjemmemarkeder. I hvert fall hadde Iveco IAA´s tredje største stand, og som vanlig var det to ting som slo oss; elegansen og ikke minst produktbredden som denne gang virkelig ble markert ved også å stille ut en rammestyrt dumper og en jernbanemotorvogn.

Iveco hadde flere nyheter å vise til. Her kan nevnes ny sterk 3-liters motor og automatisert girkasse til Daily ( ).se egen omtale

Likeledes en helt ny serie Trakker anleggsbiler bestående av 2-, 3- og 4-akslede kjøretøyer med opptil 40 tonn teknisk totalvekt og drift på én eller flere aksler, 6-sylindrede Cursor-motorer fra 270 til 480 hk og med manuelle eller automatiske girkasser. Foruten tippbilchassis inneholder serien også trekkvogner og spesialchassis for betongblandere. Vi skal snart prøvekjøre Trakker, og nærmere omtale følger i en senere utgave av bladet. Da ser vi også mer på Eurocargo 4x4 som fremstod i ny drakt. Spesielt innen bygg- og anlegg og kommunal virksomhet har denne modellen vært populær.

Iveco lanserte også en luksusutgave av sin største lastebilmodell. Stralis Executive Space er utstyrt med en rekke komfortdetaljer i tillegg til at modellen også utvendig skiller seg ut fra de ordinære Stralismodellene.

Også Iveco har de første Euro 4-motorene klare. I første omgang dreier det seg om 3 motorer til henholdsvis Daily, EuroCargo og Stralis.

Nytt Scaniaprogram

Scania har i løpet av noen få måneder presentert et helt nytt produktprogram. Først med R-serien i april, og nå nylig med P- og T-serien som erstatter de tidligere lavbygde førerhusene og snutebilene. De tre seriene består av 450 grunnmodeller, og med disse tilbyr Scania kundene større valgfrihet enn noensinne. Scania hadde stilt ut en rekke modeller, men det var først og fremst P-serien som hadde nyhetens interesse. Med en gulvhøyde på 120 cm over bakken, er førerhusene i denne serien enkle å komme inn og ut av og passer således godt til eksempelvis distribusjon. Innvendig byr de på samme gode arbeidsforhold som på de tidligere omtalte R-førerhusene.

Til P-serien fant Scania ut at det på alle måter var mer lønnsomt og rasjonelt å utvikle en helt ny 9-liters motor fremfor å bruke mye ressurser på å tilpasse dagens modell til de kommende Euro 4-kravene. Produsenten er jo kjent for sin modultenking, og den enkleste måten å utvikle en ny 9-liters motor på var enkelt forklart å ta frem en 5-sylindret variant av dagens 6-sylindrede 11-liters motor. Se forøvrig.omtale av P-serien

Også Scania er godt posisjonert mot den nye utslippsstandarden, og kan allerede tilby en Euro 4-variant av sin 420 hesters 12-liters motor.

Volvo konsoliderte

Lite nytt på Volvos stand denne gang. Produsenten fokuserte i stedet (som vanlig) på sikkerhet. I tillegg til et stort antall utstilte modeller som var utstyrt med det siste innen aktiv og passiv sikkerhet, bød standen også på flere simulatorer og andre aktiviteter under temaet Safety Ahead. Disse demonsterte hvordan både eksisterende og kommende førerstøttesystemer kan hjelpe sjåførene i kritiske situasjoner.

Volvo hadde ingen Euro 4-motor stilt ut, men visualiserte klart at også de satser på SCR og ureatilsetning for å tilfredsstille både Euro 4 og Euro 5.

DAF med ny Euro 5-motor

Den største nyheten på DAFs stand var en ny 12,9-liters Euro 5-motor som vil erstatte dagens 12,6-liter som benyttes i produsentens to største lastbilserier; CF og XF. Den nye motoren vil komme med effekter på 410, 460 og 510 hk, og med maks moment på respektive 2.000, 2.300 og 2.500 Nm mellom 1.000 og 1.500 omdreininger. Noe senere vil man lansere en versjon på 560 hk (2.750 Nm).

Dette er den første helt nye motoren som er blitt utviklet etter at DAF ble overtatt av Paccar i 1996. Selv om den både er utviklet og skal produseres av DAF i Eindhoven, har den fått navnet Paccar MX. Årsaken er at det er en global Paccarmotor som både skal benyttes av Peterbilt og Kenworth i USA og av DAF og Foden i Europa.

Renault Radiance vakte oppsikt

Ingen ordentlig bilutstilling uten en spenstig konseptmodell som kan gi indikasjoner på i hvilken retning utviklingen går. Renault Trucks vakte berettiget oppmerksomhet med sin Radiance - en naturlig videreføring av de tidligere konseptmodellene Virage, VHS og LCV. Før modellen ble avduket gikk de fleste ryktene på at man bak duken ville finne en ny Magnum som det hadde verset rykter om. Men den gang ei.

Av mindre modeller kan nevnes ny Mascott med totalvekter fra 3,5 til 6,5 tonn. Modellen er allerede kommet hit til landet, og Renault Trucks Norge har annonsert pressevisning på sitt nye importanlegg i Oslo som nylig er blitt flyttet fra Nissan Norge utenfor Drammen.

Færre nyheter på varebil

Generelt sett var det lengre mellom nyhetene på det lette segmentet enn det var på de tyngre.

var en av produsentene som hadde flere ting å by på. Combo har blant annet fått helt nytt motorprogram. Det består nå av en 1,4-liters bensinmotor på 90 hk, og to nye turbodieseler; en 1,3-liter på 70 hk/170 Nm og en 1,7-liter på hele 100 hk/240 Nm. Sistnevnte er nok på grensen til å gjøre lille Combo overmotorisert, og de aller fleste vil nok godt klare seg med den nye 70-hesteren.Opel

Mellommodellen Vivaro har fått utvidet motorprogrammet med en ny 2,5-liters CDTI-motor på 135 hk. Til nå har motorprogrammet vært toppet av en 1,9-liter på 100 hk.

Både Vivaro og den største modellen Movano vil til neste år kunne utstyres med det automatiserte girskiftsystemet Tecshift. Systemet er helt clutchløst, og betjenes av en liten girspak på dashbordet. Modeller med Tecshift settes i produksjon i mars 2005 og de første modellen vil komme til Norge et par måneder senere.

utvider stadig programmet. Nytt i år er at Transporter med både kort og lang akselavstand nå kan leveres for 3,2 tonns totalvekt. Dette er 200 kilo mer enn hva som har vært vanlig, og vil være aktuell for blant annet ambulansepåbygg, enkelte bussmodeller av Caravelle og for Transportmodeller med høyt tak der der nyttelasten bedre skal matche volumet.Volkswagen

Videre er det blitt foretatt en betydelig produktoppgradering av Caravelle som utvendig nå er identisk med Multivan. Innvendig har den også blitt oppgradert med finere trekk etc. Caravelle blir dessuten stadig bedre utstyrt, og kan nå blant annet leveres med automatisk klimaanlegg (tidligere kun manuelt).

Avslutningsvis nevner vi at de franske PSA-brødrene Jumper og Boxer og deres italienske fetter Ducato alle nå introduseres med en justert 2,8-liters common rail diesel på 146 hk og et maks dreiemoment på 310 Nm ved 1.500 omdreininger. Som tidligere meldt er motoren basert på dagens 2,8-liter på 127 hk, men er nå blant annet utstyrt med turbo med variabel geometri.CitroënPeugeotFiat

----------------

Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) ble første gang arrangert i Berlin i 1897. Siste gang IAA ble avholdt her var i 1939. Da ble bl.a. den nye Volkswagen vist for første gang, og messen satte publikumsrekord med 825.000 besøkende.

Etter krigen og påfølgende tunge gjenreisingsår, ble IAA på nytt arrangert i 1951. Denne gang i Frankfurt som hadde arrangementet frem til og med 1989. Da hadde messen blitt så stor at den fullstendig sprengte messeanlegget i Frankfurt. Etter dette har messen vært delt i to; IAA Personenkraftwagen og IAA Nutzfahrzeuge som arrangeres annet hvert år i henholdsvis Frankfurt og Hannover. (Unntaket var i år 2000 da også nyttekjøretøyutstillingen måtte arrangeres i Frankfurt fordi verdensutstillingen Expo la beslag på messeanlegget i Hannover).

IAA Nutzfahrzeuge er verdens desidert største nyttekjøretøyutstilling. Årets arrangement - som var det 60. i rekken - hadde nær 200.000 kvm utstillingsareal og så vidt over 250.000 besøkende.

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!