Nye Volkswagen Caddy:

Stor lastekapasitet med beskjedne ytre mål

Volkswagens filosofi bak utviklingen av nye Caddy var å utvikle en varebil med høy nyttelast og beskjedne mål. Produsenten synes å ha lyktes godt. Selv om siste generasjon både har fått større varerom og 50% økning i nyttelasten i forhold til tidligere modeller, er fortsatt Caddy liten nok til å opptre svært smidig i trafikken.

Henning Ivarson Fjällbacka

Nye Volkswagen Caddy er som mange vet basert på Golf 5 / Touran-modulen, og har således blitt vesentlig større enn forgjengeren som var bygget på Polo. Etter den første pressevisningen på slutten av fjoråret omtalte vi modellen i nr. 11/2003, men vi gjentar gjerne at varerommet er økt fra 2,9 til 3,2 kbm mens nyttelasten har vokst fra 500 til 700 kilo. Modellen har også fått økte tilhengervekter, og ikke minst er det blitt betydeligere bedre plass for sjåfør og passasjer.

Varerommet er praktisk, og sidedørsåpningen på 70 cm er markedets bredeste. Foreløpig kan den kun leveres med sidehengslede bakdører, men tidlig på høsten kan Caddy også spesifiseres med topphengslet bakluke - en løsning mange håndverkere foretrekker da luken i oppslått posisjon virker som et tak. Da vil den også kunne leveres med en «giraffluke» bakerst på taket for transport av lange gjenstander.

Caddy leveres foreløpig med en 1,4-liters bensinmotor på 75 hk, og en 2-liters sugediesel på 70. I sommer utvides imidlertid programmet med to større varianter; en 1,6-liters bensinmotor på 102 hk og en 1,9-liters turbodiesel på 104.

Høyt sikkerhetsnivå

Under pressevisningen i forbindelse med introduksjonen i Norge en tid tilbake, poengterte Erland Tollefsen ved Harald A. Møllers tekniske avdeling det høye sikkerhetsnivået på Caddy. Den nye modellen har en svært robust konstruksjon som danner et solid sikkerhetsbur ved kollisjoner. 15" hjul gir plass til store og kraftige skivebremser både foran og bak, og både ABS, antispinn og motorslippregulering er standard.

Bruk av lasersveis og limteknikker i tillegg til den tradisjonelle punktsveisingen skal gjøre bilen svært vridningsstiv og bidra til gode kjøreegenskaper. Den tettere sveisingen gjør bilen også mer motstandsdyktig for rustangrep. Caddy og Golf/Touran har et stort komponentfellesskap med blant annet samme hjuloppheng foran med en hjelperamme i aluminium. Bak finner vi en stiv bakaksel med bladfjærer, som ifølge den norsk importørene er både billigere og mer plassbesparende enn spiralfjærer.

På sikkerhetssiden kan også nevnes stabilisatorstag foran og bak, en solid skillevegg fra Suveren Rørmøbelfabrikk, pyrotekniske beltestrammere og kollisjonspute for både fører og passasjer.

Harald A. Møller skal ha stor ros for at ABS-bremser nå er standard på alle sine nyttekjøretøyer. Så er det bare å håpe de etterhvert gjør det samme med sidekollisjonsputer. Dette er standard på personbilutgavene av Caddy, men kun en opsjon på varebilene.

Bedre skillevegg allerede på plass

Prøvekjøringen i regi av Harald A. Møller gikk fra Oslo, gjennom Østfold og ned til idylliske Fjällbacka på den svenske vestkysten. I tillegg til at topografien er relativ flat, kom bilene direkte fra klargjøring og var ikke lastet i det hele tatt. Det var derfor vanskelig å danne seg et bedre bilde av motorene enn de vi gjorde i Tyskland med opplastede biler. Den gang oppfattet vi at dieselmotoren på 70 hk fort ble litt kortpustet ved kjøring i bakker. Det hører til sjeldenhetene at biler av denne størrelsen utnytter tillatt nyttelast fullt og helt. Til ordinær pakketransport burde motoren være mer enn god nok, og den norske importøren forventer da også at 50 til 60 prosent av kjøperne vil velge sugedieselmotoren. Skal man montere inn en tung håndterinnredning eller bruke bilen som servicebil med mange tunge deler, bør man kanskje vurdere turbodieselen som snart kommer til landet.

Caddy har både kjøreegenskaper og komfort som en personbil. Skilleveggen er svært støytett, og vi registrerte ingen resonans eller annen støy fra varerommet. Bilene vi kjørte var blant de aller første med norske skilter, og her var veggen utformet slik at man fikk justert førerstolen langt nok bak, men med begrensede muligheter for vinkling av ryggen. Tilbakemeldingene journalistene ga på dette, medførte umiddelbar at en mer skrående rygg - opprinnelig tenkt som opsjon - nå er blitt standard.

Prisene på en Caddy varebil 1,4 bensin starter på kr. 141.260 (inkl. mva), og kr. 155.340 med 2,0-liters dieselmotor. 5-seters personbil får man fra kr. 206.420.

 www.volkswagen.no/nytte

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!