Opel utvider nyttekjøretøyprogrammet:

Nye og spennende pickupmodeller

En spennende pickupversjon av Opel Combo har den siste tiden vært vist frem for media, enkelte kunder og forhandlere i Norge, Sverige og Danmark. Tilbakemeldingene fra disse gruppene vil være retningsgivende for om General Motors Nordic skal satse videre på prototypen. Helt sikkert er det imidlertid at det snart kommer to nye pickupvarianter av suksessmodellen Vivaro hit til landet.

Henning Ivarson København

Utviklingen og oppbyggingen av prototypen har skjedd gjennom et samarbeid mellom GM og en svensk påbyggerbedrift. Nyttekjøretøyansvarlig Evalena Eriksson i GM Nordic presiserte på en pressevisning i København at det dreier seg om en prototype, og at det foreløpig ikke er bestemt om det skal settes i ordinær produksjon. Combo pickupen har den siste tiden vært vist frem til både media, forhandlere og enkelte kundegrupper, og tilbakemeldingene fra disse gruppene vil være retningsgivende for den videre fremdriften.

Den norske GM-veteranen Torgeir Rindal tror så absolutt det er liv laga for en slik modell i Norge, og viste blant annet til suksessen Skoda hadde med en tilsvarende pickup for noen år siden. Etter at denne modellen forsvant fra markedet, er det så vidt vi vet ingen merker som kan tilby en liten pickup i Norge.

Kommer den, vil kommersielle brukere kunne sette pris på praktiske detaljer som lav lastehøyde og høye sidekarmer. Utseendemessig kan den karakteriseres som både elegant og tøff, og således også være et attraktivt og rimelig bilalternativ til eksempelvis pensjonister og ungdommer. Fra før er Combo kjent for blant annet sine gode kjøregenskaper og upåklagelige førermiljø.

Vivaro pickup

Samtidig med at den nordiske GM-organisasjonen vurderer hva som skal gjøres videre med Combo pickup, har den norske importøren besluttet å utvide sitt allerede brede nyttekjøretøyprogram ved å ta inn to pickupvarianter av Vivaro. Beslutningen er imidlertid så fersk at det ikke har vært mulig å oppdrive hverken tekniske data som eksempelvis nyttelast og lastehøyder, eller priser for den sakens skyld. Den ene modellen er utrustet med et konvensjonelt aluminiumsplan, men skiller seg likevel ved at karosseriplatene under planet er beholdt og således skaper et strømlinjeformet utseende.

Enda mer strømlinjeformet er den andre modellen som har klare likhetstrekk med Combo-prototypen. Også denne modellen har høye sidekarmer og svært lavt gulv. Begge Vivaro pickupene bygges om i Sverige, der de allerede har vært til salgs en tid.

Oppdaterte modeller

Foruten å vise frem pickupmodellene, benyttet General Motors anledningen til å vise frem store deler av Opels oppdaterte nyttekjøretøyprogram.

har eksempelvis fått lengre serviceintervaller der modeller med dieselmotor nå kun krever vedlikeholdsservice annet hvert år eller 50.000 kilometer (30.000 for bensinvariantene). Samtlige har ABS-bremser som standard, og det tilbys mer ekstrautstyr enn tidligere. Vår tidligere melding om facelift, viste seg å være en misforståelse fra den norske importørens side. Den gjelder kun på personbilmodellen Combo Tour.Combo

har fått ny motor. Det dreier seg om en 2,5-liters DTI common rail diesel som yter 135 hk og med et maks moment på 310 Nm ved 1.750 o/min. Fra før leveres modellen med dieselmotorer på henholdsvis 82 og 100 hk samt en bensinvariant på 120 hk.Vivaro

er Opels største varebilmodell, og også den som har gjennomgått de største forandringene. Her er det snakk om en betydelig utvendig facelift, et helt nytt interiør med blant annet girspak på dashbordet og to nye motorer. En ny 2,5-liters CDTI yter 115 hk (260 Nm) og den nye 3,0-liters CDTI-motoren yter 136 hk (320 Nm). Fra før tilbys Movano med motorer på respektive 82, 90 og 115 hk.Movano

Kraftig vekst

Samlet sett gjorde Opel det svært godt i Europa ifjor. Nyttekjøretøysalget steg med hele 25 prosent, og med 150.000 solgte enheter, kunne Evalena Eriksson stolt opplyse at Opel dermed er på høyde med Volkswagen.

I Norge hadde Opel en svak tilbakegang og solgte 1.225 nyttekjøretøyer mot 1.251 året før. Torgeir Rindal forklarer svikten først og fremst med den store fremgangen til Ford Connect som tok andeler i både Combo- og Vivarosegmentet. For inneværende år har man satt som mål å selge 1.710 biler. Selv om dette representerer en økning på over 36 prosent, mener GM Norge at det er et jordnært mål.

Merket har så langt gjort det best i SMB-markedet, men har også hatt betydelige leveranser til større selskaper og organisasjoner som eksempelvis Kone, Forsvaret og Avis. Opels suksessfaktorer er ifølge Evalena Eriksson kombinasjonen av moderne design, lave eierkostnader og ikke minst servicegraden på ettermarkedstjenestene som overstiger mange andre merkers nivå. Her kan det eksempelvis nevnes at man ikke behøver å bestille time på verksted for service og reparasjoner, at disse blir utført samme dag, at man får gratis leiebil, veiassistanse i tre år og en dedikert nødtelefon for nyttekjøretøyer.

 www.opel.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!