23948sdkhjf

Jubileumsår for Bertel O. Steen: 75 år med Mercedes-Benz nyttekjøretøy

75 år med Mercedes-Benz nyttekjøretøyI år er det 75 år siden Bertel O. Steen importerte sine første Mercedes-Benz lastebiler til Norge. – I dag er Bertel O. Steen en av landets ledende nyttekjøretøyle...

75 år med Mercedes-Benz nyttekjøretøy

I år er det 75 år siden Bertel O. Steen importerte sine første Mercedes-Benz lastebiler til Norge. - I dag er Bertel O. Steen en av landets ledende nyttekjøretøyleverandører, og samtidig den importør som kan tilby det største og mest komplette modellspekteret - uansett transportbehov, sier en stolt konsernsjef Marius Steen.

1929 peker seg ut i Bertel O. Steens historie. Det var året selskapet først mistet sitt lukrative Fiatagentur de hadde hatt siden 1909, men som senere gjorde Bertel O. Steen til representant for Daimler-Benz´ lastebiler og generalimportør av Peugeot. Kontrakten på de fem første Mercedes-Benz lastebilene til Schous Bryggeri ble skrevet i mai 1929, og bilene ble levert ved årsskiftet. Dette var på sin tid en virkelig stor ordre, som ga den ferske lastebilimportøren en flying start inn i de harde 30-åra. Det kunne trenges, i en periode da bilsalget gikk alt annet enn lett. Hos Bertel O. Steen kompenserte man for dette ved blant annet å satse på andre felter. Et eksempel på var leveringen av de første dieselmotorene til NSBs skinnebusser i 1933.

Samme år solgte Bertel O. Steen landets første dieseldrevne lastebil, selvsagt med den trearmede stjernen forrest på panseret.

Siden har utviklingen gått jevnt og solid i en retning: oppover. De klassiske L2500 og L3500-modellene var viktige redskaper under gjenoppbyggingen i Norge etter krigen, og var sterkt delaktige i å modernisere norsk veitransport. Disse bilene var som regel grønne, og var et svært alminnelig syn utover distriktene i et par tiår fra begynnelsen av 1950-årene.

- Markedsføringen var enklere den gang, minnes en forhandler fra Mjøs-distriktet.

- Du kunne bare peke på bilen for kunden og si: Der står den. Du kan få den i grønt eller grønt, den har tipp og kan kjøre alt.

I 1966 solgte man mer enn 500 Mercedes-Benz lastebiler og busser her i landet, og gjennom tiår etter tiår har både produktene og importøren spilt en sentral rolle i utviklingen av norsk samferdsel og transport. I dag tilbyr Bertel O. Steen en unik modellbredde på nyttekjøretøysiden med Mercedes-Benz programmet. Det finnes biler for et hvert behov og i alle vektklasser - fra lette transportere til de største og tyngste lastebiler, i tillegg til et bussprogram som strekker seg fra småbusser til de mest påkostede turistbusser. Hittil i år er Mercedes-Benz tredje størst på nyregistrerte lastebiler med totalvekt over 3,5 tonn, mens merket er nest størst totalt sett på bussiden.

Norges eldste bilimportør

Firmaet Bertel O. Steen ble stiftet allerede i 1901, og er det eldste bilimportfirma i landet i tillegg til å være et av de desidert største. I løpet av de første tiårene var selskapet representant eller importør av en rekke kjente bilmerker. Her kan nevnes Cadillac (1907), Humber, Dennis og Stoewer (1908), og Fiat og Opel (1909). I 1918 overlater forøvrig Bertel O. Steen Opelagenturet til sin yngre bror Gustav Thrane Steen.

I 1929 kom som nevnt selskapet i kontakt med Daimler-Benz og Peugeot, og inngikk samarbeidsavtaler som skulle få vital betydning for firmaets fremtid. Da firmaet ble omdannet til aksjeselskap i 1957, var årsomsetningen 16,5 millioner kroner, mens antall ansatte var 76. 10 år senere var tallene steget til henholdsvis 91,4 millioner og 175 ansatte. Etter at selskapet i 1972 ble eneimportør av Mercedes-Benz til Norge, skjøt utviklingen for alvor fart. I 1981 var omsetningen drøyt halvannen milliard for hele Bertel O. Steen-gruppen, og arbeidsstokken utgjorde nå 900 ansatte. I dag ligger samlet årsomsetning på ca. 6,4 milliarder, og antall ansatte er kommet opp i over 2.000.

www.bos.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078