23948sdkhjf

Mercedes-Benz inn i varmen: Landets største nyttekjøretøyforhandler er blitt enda større

Mercedes-Benz inn i varmen:Landets største nyttekjøretøyforhandler er blitt enda størreGodt assistert av Lørenskogordfører Åge Tovan og adm. direktør Amund Mowinckel i Bertel O. Steen Eiendom åpnet ko...

Mercedes-Benz inn i varmen:

Landets største nyttekjøretøyforhandler er blitt enda større

Godt assistert av Lørenskogordfører Åge Tovan og adm. direktør Amund Mowinckel i Bertel O. Steen Eiendom åpnet konsernsjef Marius Steen Bertel O. Steen Vare-Last-Buss sitt nye nyttekjøretøyanlegg på Skårer rett nord for Oslo. Totalt 84 millioner kroner er blitt investert i anlegget som hevdes å romme Nord-Europas mest moderne lastebilverksted og den største salgshallen for lastebiler og varebiler i Norge.

Henning Ivarson

Foruten en omfattende modernisering og rehabilitering av nyttekjøretøyforhandlerens eksisterende bygningsmasse, er det satt opp et nytt stort bygg som blant annet rommer en 1.000 kvm stor salgshall og et like stort tungbilverksted, i tillegg til omfattende arealer for vaskehall, periodisk kjøretøykontroll, delelager, butikk, og administrasjon. Utvidelsen er på ca 4.000 kvadratmeter, og i alt har nå Bertel O. Steen Vare-Last-Buss 12.500 kvadratmeter med verksted, lager, salgshall og kontorer tilgjengelig for Mercedes-Benz lastebil- og transporterkunder i Oslo og Akershus.

Kjøpte tomten på slutten av 50-tallet

Familien Steen var svært forutseende da de allerede i 1959 kjøpte en 40 til 50 mål stor tomt på Lørenskog som den gang var langt mer utenfor allfarvei enn det området er idag. Da Bertel O. Steen åpnet et lastebilforhandleranlegg på tomten i 1968 var dette en såpass stor begivenhet for både selskapet selv og næringslivet at ingen ringere enn daværende industriminister Sverre Walter Rostoft stod for den offisielle åpningen. Gjennom årene som har gått har både tomten og bygningsmassen blitt vesentlig større. På begynnelsen av 90-tallet oppførte konsernet et nytt administrasjonsbygg her, og flyttet i 1992 hele hovedkontoret fra Waldemar Thranes gate i Oslo.

Ny innendørs salgshall

Tomten til Bertel O. Steen på Lørenskog er idag på ca 100 mål, og av dette disponerer nyttekjøretøyforhandleren ca. 30. Interiøret i det nye bygget følger fullt og helt Mercedes-Benz´ «corporate identity» standard som alle forhandlere er pålagt å etterfølge, i tillegg til Bertel O. Steens eget profilprogram. Resultatet er elegant, uten å være overdådig. Samtidig er bygget utstyrt med det mest moderne utstyr, enten det er snakk om verksted, delelager eller møterom for den sakens skyld.

Salgshallen er stor og luftig, og kan romme opptil 2 lastebiler. Dermed kan kundene før første gang studere selv de største Mercedes-Benz lastebilene under tak, i tillegg til å ta en nærmere titt på samtlige modeller fra transporterprogrammet.

Første dynamometer i Osloområdet

Nybygget rommer også en svært godt støyisolert effekthall hvor man finner landets mest moderne dynamometer. Hensikten med denne «rullende landeveien» er først og fremst å kunne drive effektiv feilsøking ved galt drivstoffforbruk, men det vil også ha en viktig funksjon ved garantisaker der det er mistanke om shiptrimming. I så måte vil en enkel test på dynamometeret raskt kartlegge om motorelektronikken er blitt manipulert. Effekthallen er den første av sitt slag i Osloområdet, og vil også kunne benyttes til å kjøre tester på andre lastebilmerker.

Den nye verkstedhallen for tungbil har 30 meter lange og 6 meter brede løp. Også her finner man det mest moderne av utstyr. Ett av løpene er blant annet utstyrt med søyleløfter som kan løfte et helt vogntog. Men det finnes også konvensjonelle hjulløftere på verkstedet, og graven er så bred at man fra undersiden av bilen kan arbeide helt ut mot hjulene på en rasjonell og ergonomisk god måte.

Et annet svært viktig moment ved utvidelsen, er at Bertel O. Steen Vare-Last-Buss nå har fått doblet kapasiteten på skadeverkstedet.

Effektivt delelager og moderne vaskehall

Delelageret er sentralt plassert i forhold til både de nye og tidligere verkstedløpene, og forsyner mekanikerne etter kelnerprinsippet. I praksis betyr det at mekanikerne bestiller deler som deretter blir fraktet ut til arbeidsplassen. Tre nyervervede Megamat lagerautomater fra Arkiv & Lager (2 paternoster og 1 heisautomat) bidrar til at flere ordres kan plukke samtidig i tillegg til at man har kunnet fjerne 100 kvm lagerareal. Delelageret mottar deler tre ganger pr. dag fra Bertel O. Steens sentrallager i tillegg til en direkteleveranse pr. uke fra Tyskland. En egen mottakssluse sørger for at transportørene kan levere disse utenfor ordinær åpningstid.

Også den nye vaskehallen hevdes å være landets mest moderne. Den vil være åpen for kunder utenom forhandlerens ordinære åpningstid, og ved hjelp av strekkoder vil hvert kjøretøy bli identifisert med tanke på både størrelse og type, hvilket vaskeprogram som benyttes og fakturering.

Ivaretar kundenes behov

- Våre kunder er profesjonelle bilbrukere som stiller store krav til sin forhandler. Vi har brukt mye tid og ressurser på å sikre at anlegget møter forventningene kundene har til oss, slik at møtet med Bertel O. Steen Vare-Last-Buss blir en god opplevelse, forklarer daglig leder Anders Vestengen.

Dette innebærer blant annet et stort rekreasjonsområde med kjøkken samt et eget hvilerom med internett, tv, dusj og toalett for lastebilkunder som ønsker å bruke tiden til å slappe av mens lastebilen er på verkstedet.

Under den offisielle åpningen av det nye forhandleranlegget, fremhevet konsernsjef Marius Steen all spisskompetansen medarbeiderne innehar, og ikke minst betydningen av å ha et så sentralt plassert kompetansesenter. Han la også vekt på at de har fått et anlegg som også fremstår som en god arbeidsplass. Når de ansatte trives, vil det også bli et godt sted for kunder på brukt, nytt og verksted.

- Utviklingen av det nye forhandleranlegget har vært en lang prosess, men jeg er sikker på at vi har fått et rasjonelt anlegg og at vi har gjort en god investering, sa Marius Steen.

Totalt er det blitt investert 14 millioner kroner i modernisering av eksisterende anlegg og 70 millioner kroner i det nye bygget.

Bertel O. Steen Vare-Last-Buss har 160 ansatte på Lørenskog, og omsatte i 2002 for 435 millioner kroner. Foruten Lørenskog har selskapet avdelinger på Gardermoen og på Rud i Bærum, i tillegg til en avdeling på Strømmen som står for bygging av spesialkjøretøyer og et spesialverksted for buss på Grorud.

- For oss i Lørenskog fremstår Bertel O. Steen som en hjørnestensbedrift, sa ordfører Åge Tovan under den offisielle åpningen, og roste og berømmet selskapet for å deres vilje å investere og se mulighetene for ytterligere vekst i regionen.

- Som andre gangs KIA-eier er jeg selv en av kundene av Bertel O. Steen. Men selv om jeg nå åpner et Mercedes-Benz anlegg, vil det nok være vanskelig for en Arbeiderpartiordfører å ta steget over til dette merket, sa han med et stort smil.

www.bos.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063