23948sdkhjf

Scania P-serie: Overbevisende demonstrasjon på nytt demosenter

Scania P-serie:Overbevisende demonstrasjon på nytt demosenterNorsk Scania innviet nylig sitt nye demosenter på Kløfta mellom Oslo og Gardermoen. Første demonstrasjonsobjekt var den nye P-serien. Prøve...

Scania P-serie:

Overbevisende demonstrasjon på nytt demosenter

Norsk Scania innviet nylig sitt nye demosenter på Kløfta mellom Oslo og Gardermoen. Første demonstrasjonsobjekt var den nye P-serien. Prøvekjøringen på Romerike beviste at kjøreegenskapene er blitt forbedret minst like mye som på de større R-seriemodellene. Den nye 5-sylindrede motoren viste seg dessuten å være overraskende stillegående.

Henning Ivarson

Prøvekjøring er noe av det aller viktigste en lastebilselger kan tilby sine eksisterende og potensielle kunder. I stedet for å frakte demobiler ut til kundene har Norsk Scania nå valgt å sentralisere mesteparten av prøvekjøringen til sitt nyetablerte demosenter i tilknytning til selskapets anlegg på Kløfta. Hensikten med sentraliseringen er mer effektiv utnyttelse av demobilene og ikke minst at kundene skal få en profesjonell innføring i både Scanias organisasjon, produkter og tjenester. En annen viktig oppgave til senteret vil være kompetanseheving av eget nøkkelpersonell.

Scania Demosenter holder hus inne på anlegget til Norsk Scania på Kløfta, og ledes av Tom Ola Bjerkestuen. Han har lang erfaring fra både familiens eget transportselskap og senest som leder for Scanias skadeavdeling på Kløfta.

Det er etablert samarbeid med en flere spennende instanser. Her kan nevnes Romerike Buss og Trailerskole, den lokale trafikkstasjonen og Forsvarets Kompetansesenter for Vognførerutdanning på Sessvollmoen (se L&L nr. 12/03). Om ønskelig vil påbyggerne også være til stede og presentere sine løsninger på en langt mer grundig måte enn hva som har vært tilfelle til nå. Det samme gjelder eksempelvis forsikringsselskaper og andre tjenesteleverandører.

For at bilene skal kunne prøves i sitt rette miljø, er det blitt utarbeidet ni forskjellige kjøreruter i distriktet. Distribusjonsrutene går eksempelvis innom Jessheim sentrum med sine smale gater og mange rundkjøringer. Langtransportbiler kan prøves ut på både flate motorveier og på smale og svingete veier gjennom Hurdal og opp til de velkjente bakkene ved Lygnasæter. Ønsker man å prøve ut anleggsbiler er det muligheter for det også utenfor vei.

Senteret vil i snitt ha 6 til 8 demobiler, og modellene og påbyggene vil i stor grad gjenspeile importørens markedsaktiviteter. Da vi besøkte anlegget var det R-seriebiler som dominerte demoparken, og den nye P-serien var foreløpig representert med to distribusjonsbiler.

Stillegående 9-liter

Mens R-serien som ble lansert på vårparten har høyt plasserte førerhus som gir tilnærmet flatt gulv og høy komfort ved eksempelvis langtransport, er førerhusene i P-serien plassert vesentlig lavere. Med bare to adkomsttrinn opp til førerhusgulvet som bare er 120 cm over bakken (30 cm lavere enn P) er disse modellene godt egnet til transporter der sjåføren skal mye inn og ut av bilen. Innvendig har P-førerhusene samme nye innredning som R, men skiller seg først og fremst fra disse med motortunnelen. Denne er imidlertid ikke større og høyere enn at romfølelsen fortsatt er god.

Som nevnt har Scania utviklet en ny 5-sylindret, 9-liters motor til P-serien. Den kommer med effekter på 230, 270 og 310 hk, og med maks dreiemoment på respektive 1.050, 1.250 og 1.550 Nm. Etter en relativ kort prøvetur med en P270 4x2 skapbil er hovedinntrykket at motoren er langt mer stillegående enn vi først hadde trodd. Faktisk så stillegående at vi flere ganger rent glemte å gire, og måtte ta oss selv i å ligge på alt for høyt turtall. Mye av årsaken til dette er at det er montert to kontraroterende balanseaksler nederst i blokken som sikrer en vibrasjonsfri gange. Bunndraget bidrar til at den trekker godt helt nede i under 1.000 omdreininger.

Når det gjelder varianter er P-serien allerede fra introduksjonen av tilnærmet komplett. Modeller med drivende foraksel og med automatgir settes i produksjon i februar, mens produksjonen av CrewCab førerhusene til brannbiler starter opp i april.

www.scania.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11