MAN:

Mange høstnyheter fra Bayern

23. september åpnes verdens største nyttekjøretøyutstilling IAA i Hannover. God tid i forveien informerte MAN også i år fagpressen hva de besøkende har i vente. Som for eksempel prototypen på et lavbygget førerhus på TGA-ramme, Euro 4-varianter av de nye 10,5-liters motorene, bransjeoptimaliserte trekkvogner, vektoptimalisert 8x4 chassis, presentasjon av eksisterende og fremtidige sikkerhetssystemer, og flere nye tjenester innen service, support og finans.

Henning Ivarson Salzgitter

Årets «Pre IAA» pressekonferanse til MAN ga i seg selv et klart inntrykk av hvor internasjonal produsenten nå har blitt. Den samlet i år journalister fra hele 35 land, og for første gang hadde man også invitert fagpresserepresentanter fra både Sør-Afrika, Australia, New Zealand og Kina.

Internationale Automobil-Ausstellung (Nutzfahrzeuge) er verdens største nyttekjøretøyutstilling, og arrangeres i Hannover annet hvert år. Her fyller messen langt på vei opp det enorme messeområdet til Deutsche Messe, og de to tyske «hjemmemerkene» markerer naturlig nok styrke. Flere av MAN-nyhetene var direkte myntet på de store markedene i Tyskland, UK, Frankrike, Spania og Italia, mens andre hadde mer allmenn interesse - også for små markeder som Norge.

Prototype på lavbygget TGA-førerhus

En interessant nyhet i både Norge og resten av Europa er MAN´s nye satsing på lavbygde førerhus. Britiske Dennis Eagle Ltd skal levere selve førerhusskallet, mens MAN selv skal stå for all innredning. Dette vil så bli montert på et 3-akslet TGA-chassis med motorer på 310 eller 350 hk - begge i kombinasjon med det automatiserte girskiftsystemet TipMatic. Med pneumatisk svingbare dører og en innstegshøyde på bare 700 mm vil løsningen fremstå som et effektivt og ikke minst ergonomisk godt alternativ innen eksempelvis renovasjonskjøring. Til sammenligning opplyser MAN at Mercedes-Benz Econic har en innstegshøyde på 805 mm. Ser man på utbredelsen av denne modellen her til lands, synes det klart at norske renovatører ikke er villig til å betale for det ekstra et slikt spesialførerhus koster. Prisingen på dette blir således ganske avgjørende.

Euro 4-motorer

Snart er det bare ett år igjen før utslippskravene i Euro 4-standarden settes ut i livet. Da skal dagens nitrogenoksidkrav (NOx) ned 30 prosent - fra 5 til 3,5 g/kWh, mens partikkelutslippet skal ned hele 80% fra 0,1 g/kWh til 0,02 g/kWh.

For å imøtekomme disse kravene er alle produsentene nå i ferd med å lansere nye motorserier. Tidligere i år lanserte MAN nye 10,5-liters motorer med effekter fra 310 til 430 hk. Den nye motorserien har så langt fått svært god mottakelse, og MAN forventer at rundt halvparten av TGA´ene i Europa vil bli utstyrt med motorer fra D20-serien. For å få ned utslippet av NOx benytter motorene siste generasjon common rail innsprøytning og eksosgass resirkulering (EGR). MAN tok i bruk EGR i forbindelse med innføringen av Euro 3 og nå har 100.000 kjøretøyer gående med dette systemet.

På IAA vil D20-motorene bli vist i en Euro 4-godkjent utførelse. Da har de i tillegg fått påmontert «PM-KAT» hvor avgassene først går gjennom en katalysator før de passerer en partikkelfelle.

Når det gjelder erstatningen av dagens TGA-motorer på 12,8-liter, synes det klart at denne serien vil bygge på dagens 10,5-liter, men med større slaglengde.

PriTarder klar for salg

PriTarder var betegnelsen på den spesielle retarderen som MAN har utviklet i samarbeid med Voith og som ble lansert på forrige IAA for to år siden. Etter det har det vært lite snakk om produktet, men nå bekrefter MAN at PriTarder er kommersielt tilgjengelig. I motsetning til en vanlig retarder som sitter på girkassen og bremser med olje, benytter PriTarder motorens kjølevann og fungerer samtidig som en vannpumpe. Enheten veier bare 25 kilo, hvilket gir en vektbesparelse på ca 80 kilo sammenlignet med en vanlig retarder.

En nyhet i girkasseprogrammet er forøvrig TipMatic Direct Drive - med andre ord en automatisert girkasse hvor høygiret er direktedrevet. Dette skal i følge MAN bidra til å senke drivstofforbruket med opp til 2 prosent ved rask langtransportkjøring.

Flere smånyheter på TGA

På trekkvognsiden har MAN nå utviklet fire optimaliserte standardløsninger for henholdsvis langtransport, distribusjon, volumtransport og bulk. Hensikten er å gjøre det enklere for kunden å bestille riktig bil samtidig som at ledetidene skal ned.

Vektreduksjon er et svært hett tema på Kontinentet. MAN lanserer blant annet nå et optimalisert 8x4 TGA-chassis for 9 kbm betongblandere. Dette har en egenvekt på 9.690 kilo, og er hele 570 kilo lettere enn tidligere.

Høydejusterbare svingskiver er en annen nyhet MAN viser på IAA. Ved hjelp av en slik kan eksempelvis en lavbygd trekkvogn godt trekke en normal tralle uten å måtte justere luftfjæringen. Alle fabrikkmonterte svingskiver blir forøvrig nå utrustet med RECOSS - Remote Controll Safety System - som ved hjelp av sensorer konstant overvåker låsen og som viser status med kontrollamper inne i førerhuset.

Trekkvognene kan nå også utstyres med en lett stige som låses fast på førerhusets bakvegg. 2-akslede trekkvogner kan også utstyres med nye og praktiske utvendige oppbevaringsbokser.

Alle TGA-modeller har fått flere mindre innvendige modifiseringer. Her kan nevnes at fjernstyringsenheten til luftfjæringssystemet har fått en noe annen plassering som gir plass til arbeidshansker ved førerdøren. Bak til høyre for førersetet er det blitt integrert en liten søppelkasse, øvre køyeseng har fått en «rail» langs siden som eksempelvis gjør det mulig å henge opp tøy, og bakveggen er blitt utstyrt med et praktisk oppbevaringsnett. Rosinen i pølsen vil nok mange hevde er en ny kulepennholder på dashbordet.

Lite nytt på mindre modeller

MAN har lite nytt å melde rundt de mindre seriene ME2000 og LE2000. Spørsmålet om når mellommodellen ME2000 erstattes kom naturligvis opp på denne pressekonferansen også. Det spørsmålet har vært en gjenganger i hvert fall de siste 5 årene, kanskje lengre også. Skal man tro MAN skjer det noe til neste år. I mellomtiden er det korte M-førerhuset blitt utstyrt med en foldet køye som blir 57 cm bred når den brettes ut i full bredde. Da må man på forhånd har skjøvet frem stolryggene, men får til gjengjeld mulighet for å legge seg ned og slappe av i ledige stunder. Det er ikke dårlig i et kort førerhus.

De minste modellene i LE2000-serien har fått justert effekten på den minste 4-sylindrede motoren fra 140 til 150 hk - samme effekt som en av motorvariantene til erkerivalen Mercedes-Benz Atego. Men det var sikkert bare tilfeldig. Høyst sannsynlig vil imidlertid få nordmenn oppleve denne effektøkningen siden de fleste her til lands velger 180 hesters utgaven av den samme motoren.

Fokus på sikkerhet

Sikkerhet står naturlig nok sentralt også hos MAN. TGA utstyres nå med et videreutviklet elektronisk bremsesystem - EBS 5 fra Knorr. Systemet skal blant annet bidra til å gir føreren en mer sensitiv og direkte pedalfølelse. Systemet er selvfølgelig integrert mot både ABS- og ASR-systemene i tillegg til det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP for de som ønsker det. Kun 10 prosent av trekkvognene som MAN selger leveres imidlertid med ESP. Høy pris bidrar til at foreløpig bare 2 til 3 prosent utstyres med annet innovativt sikkerhetsutstyr som tilbys. I så måte kan nevnes Adaptive Cruise Control som automatisk bremser ned eget kjøretøy når avstanden til forankjørende blir for liten eller Lane Guard System der et kamera overvåker hvitstripen i veibanen og varsler sjåføren dersom kjøretøyet forlater normal veiposisjon. I Tyskland innfører imidlertid MAN nå en sikkerhetspakke som gjør at den samlede prisen på de tre systemene er betydelig rabattert. Når det gjelder sikkerhetssystemer samarbeider MAN forøvrig nært med universitetet i München, og prosjektene som ligger nærmest i tid for lansering er ACC-systemer som vil kunne stoppe kjøretøyet helt (ACC to stop). Videre vil det snart komme et panikkbremsesystem og en svingassistent. Sistnevnte består av to til tre radarsensorer på siden av kjøretøyet som varsler om eksempelvis fotgjengere eller syklister ved svinging.

Service - Support - Finance

Bilprodusentene tilbyr stadig nye tjenester som gir kundene merverdi. Mens man tidligere kun solgte «jern og gummi», søker man idag å selge transportløsninger. Så også med MAN naturligvis. MAN Service, MAN Support og MAN Finance er tre nye pilarer som nå innføres. Også disse tjenestene lansert først på de fem største markedene og deretter følger de øvrige landene.

MAN Service bygger mye på dagens tilbud med servicepakker på forskjellige nivåer, men som nå fått en nye benevnelser og ikke minst ett felles europeisk nødnummer som skal bidra til raskere hjelp.

MAN Support består av tjenester som skal bidra til å gjøre kundene mer effektive og lønnsomme. Her kan nevnes navigasjonssystemer, internettbaserte fleet management-tjenester og opplæringsprogrammet ProfiDrive som på flere nivåer lærer opp sjåfører til mer økonomisk og sikker kjøring.

MAN Finance vil tilby kundene alle former for finansiering; fra ordinære billån, leasing, operasjonell leasing, contract hire og rental. Her til lands tilbyr MAN de samme tjenestene, men da gjennom et nært og godt samarbeid med Elcon Finans.

Det går oppover

Etter tre vanskelige år er endelig det europeiske markedet for biler over 6 tonn igjen økende. Den samlede veksten første halvår var på 8 prosent sammenlignet med samme periode året før, og man forventer at totalmarkedet i år vil komme opp i 300.000 enheter. Av dette har MAN en markedsandel på rundt 15 prosent.

Ifølge Håkan Samuelsson, MAN Nutzfahrzeuges avtroppende sjef, har selskapet et mål om 18 prosent. Tiden er likevel ikke ideell for å øke markedsandelene, og i stedet stabiliserer man situasjonen, la Samulelsson til på den internasjonale pressekonferansen. Som mange husker ble han headhuntet til sjefsjobben i MAN Nutzfahrzeuge for fire år siden etter å ha vært i Scania siden 1977. Nå overtar den sympatiske svensken ansvaret for hele MAN Group som har en omsetning på 14 milliarder Euro. Av dette står nyttekjøretøyvirksomheten for rundt 6,7 milliarder eller vel 48 prosent. Denne skal nå ledes av Anton Weinmann som i dag er finansdirektør i MAN Nutzfahrzeuge.

 www.man-nutzfahrzeuge.de

 www.man.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!