Volkswagen nyttekjøretøy:

Scorer på stor bredde

På listen over landets mest solgte vare- og kombinertbiler under 3,5 tonn (pr. september) er tre av de fem mest populære modellene en Volkswagen. Årsaken til suksessen skyldes stor bredde både når det gjelder forhandlere og ikke minst produkt.

Henning Ivarson

Etter et par magre år, kan norsk bilbransje nå glede seg stort over betydelig økt salg. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken har salget av vare- og kombinertbiler under 3,5 tonn pr. september økt med vel 5.500 biler eller 30,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Listen over mestselgende modeller viser at Toyota Hiace fortsatt troner på topp - imponerende alderen tatt i betraktning. Nummer to er Citroën Berlingo - imponerende av et fransk bilmerke som knapt var tilstedeværende i varebilmarkedet noen år tilbake.

Nummer tre, fire og fem er henholdsvis Volkswagen Transporter, Volkswagen Caddy og Volkswagen Touran - imponerende at én produsent har tre modeller blant de fem mest solgte.

Kraftig satsing på kundetilfredshet

Mye av årsaken til Volkswagens suksess (også) på nyttekjøretøysektoren kan forklares med en stor og profesjonell organisasjon. Av over 80 forhandlere, er det 67 som har såkalt commerce avtale og som kan selge Caddy, Transporter, Caravelle og LT.

I tillegg til betydelig spisskompetanse hos importør, finnes det i alle de store byene også nyttekjøresentre med solid ekspertise.

I tillegg det er satt igang er rekke opplæringsprogrammer på alle nivåer som skal sikre at alle medarbeidere har fokus på kundetilfredshet. Det er en kjent sak at denne ikke alltid har vært den beste hos enkelte VW-forhandlere. Rett etter et verkstedbesøk får alle kunder nå tilsendt et spørreskjema med konkrete spørsmål om alt fra hvordan de oppfattet kundemottaker, kvaliteten på arbeidet som ble gjort, forklaring på faktura etc. Resultatene bearbeides i en sentral

database, og svar under gjennomsnittet genererer automatisk handling. Dette kan innebære at daglig leder hos den aktuelle forhandler ringer kunden og ber om tilleggsinformasjon eller at importøren sender ut en rettledningsteam hvis samme negative tilbakemelding gjentar seg.

Bredt modellprogram

Den andre suksessfaktoren til Volkswagens nyttekjøretøyer er det brede programmer som omfatter modeller med nyttelast fra 950 til 2.500 kilo og med totalvekter opp mot 5 tonn. Foruten volumsalget av modeller for eksempelvis forskjellig typer varetransport og til håndverkere, har en bevisst satsing på en rekke nisjer medført at Volkswagen står sterkt som blant annet handicapbil, som «leilighetsambulanse» (kjøres ofte av lege i grisgrendte strøk) og som begravelsesbil. Ikke minst har Transporter en dominerende posisjon innenfor det norske ambulansemarkedet. Den forrige T4-modellen hadde en markedsandel på mellom 40 og 50% innenfor sitt ambulansesegment, og det er ingen grunn til å tro noe annet enn at dagens T5 vil holde eller forbedre denne posisjonen. Spesielt nå når kravet til sitteplasser i ambulanse er økt, og at markedet for de typiske stasjonsvognambulanse etterhvert derfor blir mindre og mindre.

Nettopp for å få belyst bredden, inviterte Harald A. Møller fagpressen til prøvekjøring av en rekke modeller tidligere i år. Da fikk vi blant annet prøvd Caddy med 1,9-liters TDI-motor på 105 hk. Som kjent leveres den også med en 2-liters sugediesel på 70 hk og to bensinmotorer på respektive 75 og 102 hk. Med turbodieselmotoren får Caddy mer enn nok av krefter, og kjøregleden øker proporsjonalt med dette. Men, mens mange lastebileiere bare «skal ha» det største og kraftigste som finnes, er det mye som tyder på at varebileiere er mer langt mer økonomiske og nøkterne. For i følge importøren vil bare rundt 20 prosent av Caddykundene velge TDI-motoren som koster ca 21.000 kroner mer enn sugedieselen.

Touran overrasker og overbeviser

Volkswagen Touran har overrasket mange - ikke minst importøren selv som ikke hadde mye tro på modellen da den ble lansert i fjor. Salget gikk da også svært så tregt inntil markedet plutselig oppdaget denne flerbruksbilen som har svært mye felles med både Golf og Caddy. Nå er den landets klart mestselgende flerbruksbil og helt opp på sjette plass på personbilstatistikken. På varebilstatistikken har den svært overraskende inntatt femteplassen. Med komfort, interiør og kjøreegenskaper som en rendyrket personbil og ikke minst en særdeles sprek 2-liters TDI-motor på 140 hk og hele 320 Nm forstår vi godt populariteten.

Råsterk Transporter

Den eneste modellen som under pressearrangementet overgikk Touran, var ambulansen utstyrt med den største T5-motoren; en 2,5-liters, 5-sylindret TDI på 174 hk og som yter hele 400 Nm ved 2.000 o/min. Vi legger ikke skjul på at det var vanskelig å holde seg unna bryterne for blålys og sirener gjennom Telemark.

Det faktum at den etterhvert svært så tilårskomne Toyota Hiace fortsatt selger betydelig mer enn Transporter, forklarer VW-importøren med at de først nå den siste tiden har fått et komplett motorprogram og ikke minst allhjulsdriftsystemet 4Motion som erfaringsmessig har stått for 20 til 25 prosent av salget. På den måten har man gått glipp av mye salg.

Men nå er alt på plass. Motorprogrammet til Transporter består i tillegg til den ovennevnte også av en 130 hesters variant av den 5-sylindrede motoren samt to varianter av en 2-liters, 4-sylindret motor på respektive 85 og 105. Godt over halvparten av kundene velger sistnevnte som forøvrig er samme motor som tilbys i Caddy.

Førerplassen i Transporter er både ryddig, oversiktlig og med høy finish. Girspaken på dashbordet er både ergonomisk og plassbesparende og gjør det enkelt for sjåføren å ta seg ut på høyre side.

Ønsker man ekstra høy komfort, kan de 5-sylindrede motorene nå kombineres med en helt nyutviklet 6-trinns automatgirkasse med Tiptronic som gjør at den enkelt også kan kjøres manuelt. Kassen er skreddersydd for T5, og skal være så kompakt at den tar mindre plass enn en manuell girkasse.

Mens det tidligere Syncrosystemet benyttet en viskokobling til å fordele motorkraften mellom for- og bakhjulene, benytter 4Motion en elektronisk styrt Haldex-kobling som ifølge importøren reagerer raskere. Modeller med allhjulsdrift vil ha elektronisk differensialbrems foran som standard, og det vil også være mulig å spesifisere bilen med manuelt betjent sperre på bakakselen. Systemet veier ca 100 kilo mer enn tilsvarende forhjulsdrevne utgaver og har en girkasse med mellom 8 og 10% lavere utveksling på de tre laveste girene. Girkassen har forøvrig krabbeautomatikk på 1. giret som gjør at man kan ta benet bort fra gasspedalen oppover en bratt bakke.

Lengre varerom

Etter tilbakemeldinger fra kunder har Harald A. Møller justert skilleveggen på Transporter som har resultert i noe lengre varerom uten at dette har gått på bekostning av plassforholdene til hverken sjåfør eller passasjer. En liten endring på utformingen nederst har gjort at korte utgaver har fått økt lengden fra 249 til 257 cm målt fra gulvet og 11 cm opp. Derfra og videre opp til 30 cm høyde er det plass til 250 cm lange gjenstander - eksempelvis bygningsplater. For de lange utgavene er lengden økt fra 290 til 297 cm på gulvnivå.

Ny LT i 2006

Med Caddy, Touran og Transporter/ Caravelle/Multivan kan Volkswagen tilby et topp moderne nyttekjøretøyprogram opp til 3,2 tonns totalvekt. Fullt så moderne er ikke de større modellene LT35 for 3,5 tonns totalvekt og LT46 for 4,56 tonn. Førstnevnte kan registreres både som varebil og lastebil, mens sistnevnte registreres som lastebil eller buss fra 10 til 17 seter. Godt over halvparten av LT-kundene i Norge velger en 2,8-liters trekkvillig TDI-motor på 158 hk. Resten velger i hovedsak en 2,5-liter på 109 hk som også kan leveres med 95 og 82 hk.

Men om LT ikke er like moderne som de øvrige VW-modellene er det dermed langt fra sagt at de er gått ut på dato. Men LT begynner å bli preget av alderen.

Spesielt innvendig er dette synlig, og årsaken til det er at den ikke fikk samme innvendige facelift som Mercedes-Sprinter for et par år siden. Som mange vet har de to modellene mye til felles, og neste generasjon som kommer tidlig i 2006 skal etter sigende bli enda likere hverandre.

 www.vw.no/nytte

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!