Mercedes-Benz Sprinter nr. 100 til DeLaval:

Tett oppfølging og god service avgjørende

- God oppfølging med effektiv service der våre folk bor og virker, og et modellprogram som passer våre behov, er to viktige årsaker til at vi har vært trofaste mot Mercedes-Benz så lenge, sa produktsjef Helge Hovland i DeLaval AS, da han overtok Mercedes-Benz Sprinter nr. 100 til landbruksmaskinfirmaet med norsk hovedkontor på Ski utenfor Oslo.

DeLaval kan i år se tilbake på 85 år i Norge, det meste av tiden bedre kjent under navnet Alfa Laval. Etter flere oppkjøp og organisasjonsendringer byttet Alfa Laval Agri AS navn til DeLaval AS i år 2000. Samtidig ble virksomheten mer konsentrert omkring storfe, under strategien «We drive progress in milk production».

- Fra å arbeide med «alt innvendig til fjøs», dreier i dag det meste seg om utstyr og forbruksvarer til melkeproduserende dyr. Her har vi til gjengjeld alt; fra enkle spannanlegg til helautomatiske datastyrte melkeroboter, der kua selv oppsøker anlegget for melking uten hjelp av menneskehånd. Disse anleggene egner seg spesielt for besetninger på 50-60 dyr, opplyser produktsjef Helge Hovland, og legger til at DeLaval i dag har tre regionavdelinger; Ski, Jæren og Trondheim.

Butikkavdeling og reservedeler

I prinsippet jobber alle firmaets servicefolk hjemmefra med egen servicebil. Disse bilene inneholder bl.a. butikkavdeling med alle forbruks- og hygieneartikler til fjøset, som selges «når man først er innom», og et assortert utvalg av reservedeler for skifting ved servicebesøk. Samtlige biler har venstremontert sidedør til varerommet. Dermed kan sjåføren gå rett ut av førerdøren og direkte inn i varerommet uten å måtte gå rundt bilen.

En spesiell nyvinning, er en nyinnredet og praktisk dataarbeidsplass på passasjersiden. Her er det blant annet lagt til rette for mulig bruk av strekkodeleser fra butikkrommet.

6 - 7 år

Av en bilpark på rundt 100 enheter, er det også 10 rene montørbiler som arbeider med mer krevende installasjoner. DeLaval kjører stort sett sine biler i 6-7 år før utskiftning, og har i lang tid hatt Mercedes-Benz som et sentralt bilmerke. Det begynte allerede den gang fabrikken kjøpte opp Hanomag-Henschel på 1960-tallet, og har siden fortsatt bare avbrutt av en kort periode i 1980-årene.

- En viktig forutsetning er at Mercedes-Benz har modeller som passer for oss både i volum og størrelse. Samtidig verdsetter vi den fine oppfølgingen vi får, både teknisk og menneskelig. En viktig side ved denne, er at vi er sikret fullgod service der våre folk bor, uansett hvor i Norge dette er, sier Helge Hovland, som forteller at alle servicebiler går på servicekontrakt for å sikre forutsigbarhet og enkelt bilhold.

- Servicebilene går stort sett med full last og maksimal belastning. Derfor er det veldig viktig å være gardert om noe skjer, avslutter Helge Hovland.

 www.mercedes-benz.no

 www.delaval.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!