2005-modellene av Iveco Daily:

Sikrere, sterkere og mer lettkjørte

Elektronisk stabilitetsprogram (ESP), nye 3-liters motorer hvorav den største er sterkest i klassen, ny manuell 6-trinns girkasse i tillegg til et nytt automatisert girskiftsystem gjør 2005-modellene av Ivecos suksessmodell Daily sikrere, sterkere og mer lettkjørte enn noen gang.

Henning Ivarson Nice

I alle år - helt siden «urintroduksjonen» i 1978 - har Daily vært Ivecos mestselgende modell. Årsaken til suksessen er flere. Her kan nevnes modellens solide og stabile rammekonstruksjon (i motsetning til selvbærende karosseri som ellers er vanlig på biler), motorer med god karakteristikk, det uavhengige hjulopphenget som gir gode kjøreegenskaper, og ikke minst at den paneuropeiske produsenten var blant de første til å perfeksjonere moduloppbyggingen hvilket har medført et svært stort antall basismodeller fra 2,8 til 6,5 tonns totalvekt.

Også i Norge har modellen vært populær over en lang periode. Riktignok sankt salget et par år rett etter årtusenskiftet, men har igjen vært i jevn vekst siden 2002 da Daily ble lansert med en ny 2,3-liters motor.

Økt sikkerhet med ESP

Iveco inviterte nylig europeisk fagpresse til prøvekjøring av de nye Dailymodellene på den franske riviera. Først på agendaen stod presentasjonen av ESP (elektronisk stabilitetsprogram) som vil bli lansert i løpet av første kvartal til neste år på alle 3,2 og 3,5-tonns modeller. Et par måneder senere vil de øvrige modellene få ESP.

Mangelen på en ordentlig testbane i nærheten gjorde at vi denne gang ikke fikk anledning til å prøve ut stabilitetssystemet selv, men i stedet måtte nøye oss med en demonstrasjon på tørr asfalt på en stor parkeringsplass. Og den var - i likhet med flere andre ESP-demonstrasjoner vi har observert - overbevisende nok. Først en slalomkjøring i stor fart uten at systemet var aktivert som resulterte i at innerhjulene løftet seg kraftig, kraftig sleng på bakpartiet og der kun de påmonterte støttestagene forhindret velt. Med systemet aktivert foregikk samme kjøring trygt og sikkert. Hadde underlaget vært glatt vet vi fra før at ESP reduserer overstyringen i betydelig grad.

Tatt i betraktning ESP-systemets betydning for trafikksikkerheten skal Iveco ha honnør for at systemet forventes å bli standardutstyr.

Sterkeste motor i klassen

Iveco er en av verdens største dieselmotorprodusenter, med en samlet produksjon på over 4 millioner motorer til lette nyttekjøretøyer. Tyngre Dailymodeller med tvillinghjul og totalvekter mellom 3,5 og 6,5 tonn har til nå vært tilbudt med en 2,8-liters motor på 125 og 146 hk. Disse erstattes nå av en helt nyutviklet 3-liters common raildiesel. Også denne kommer i to utgaver; en med turbo og wastegate på 136 hk og et dreiemoment på 340 Nm mellom 1.400 og 2.800 o/min. Den andre er utstyrt med variabel turbogeometri og yter 166 hk med et dreiemoment på hele 380 Nm mellom 1.250 og 3.070 o/min. Iveco legger ikke skjul på at de dermed nå overgår erkekonkurrenten Mercedes-Benz Sprinter både i antall hestekrefter og Newtonmeter.

Prøvekjøringen foregikk under svært vekslende forhold, og vi opplevde både stressende rushtrafikk i Cannes, høyhastighetskjøring på motorveien ned til St. Raphael med sine lange og sugende bakker såvel som bratte, smale og svært så kuperte veier innover i Provence. Begge motorene trekker svært godt over hele sitt brede turtallsområde, og effekten er såpass høy at vi de første kilometerne faktisk trodde vi kjørte uten last. Det er ikke alltid så lett å kommunisere med Ivecos demodrivere som kun snakker italiensk.. I realiteten var 3,5-tonnerne lastet ca 75 prosent. Her er det med andre ord krefter nok til det meste en Daily kan brukes til, og fortrinnsvis for totalvekter nærmere det dobbelte av hva vi prøvde.

Økonomien er naturligvis også blitt forbedret. Sammenlignet med de utgående 2,8-liters motorene, har de nye opp til 10 prosent mindre dieselforbruk i tillegg til at eksempelvis oljeskiftintervallene er økt fra 30.000 til 40.000 kilometer.

Fra førerplass legger man også klart merke til hvor støysvake de nye motorene er. 3 dB mindre enn forgjengeren føles i praksis som langt mer enn det beskjedne tallet skulle indikere. Forøvrig byr Daily fortsatt på en meget god førerplass med passe hardt stoppede seter som holder en på plass ved rask svingkjøring. Ikke verdens mest moderne innredning kanskje, men praktisk og oversiktlig og der det buede dashbordet gjør at alle brytere og hendler nås ut fra normal sitteposisjon. Sikten er upåklagelig og speilene er store nok til å gi god kontroll også bakover. Daily leveres ikke med rattjustering, men har man en relativt normal kroppsbygning føler man heller ikke behov for dette.

«AS Tronic Light»

De nye motorene står i kombinasjon med en ny 6-trinns manuell girkasse. Denne er utstyrt med overdrive på høyeste gir og bidrar til å holde motorturtallet nede ved kjøring i høye hastigheter. Girspaken befinner seg fortsatt mellom setene, men er montert på en konsoll slik at selve spaken og dermed også girbevegelsene blir korte.

Den store nyheten er AGile - benevnelsen på et nytt automatisert girskiftsystem som fra første kvartal vil kunne kombineres med 2,3-liters motorene og til neste sommer også med de nye 3-liters motorene. Enkelt forklart dreier det seg om et clutchløst system bestående av en ordinær girkasse der giringsarbeidet blir styrt elektronisk og utført mekanisk. Det er utviklet av ZF, og kan derfor godt karakteriseres som en lightversjon av AS Tronic som benyttes av flere lastebilprodusenter, Iveco inkludert.

Med dårlig skjult sammenligning mot hovedkonkurrenten, poengterer Iveco tre faktorer; AGile er utviklet utelukkende til bruk på nyttekjøretøyer, det tåler totalvekter opp til 6,5 tonn og det har mulighet for kraftuttak.

Vi prøvde systemet blant annet inne i Cannes sentrum og således under forhold der slike systemer gjør sjåførhverdagen betydelig enklere samtidig som at det bidrar til sikrere kjøring ved at man fullt og helt kan konsentrere seg om trafikkbildet.

Betjeningen foregår via en dashbordmontert girspak, og et display orienterer om valgt gir og om man er i automatisk eller manuell modus. Skifte mellom dette skjer ved å bevege spaken sideveis, mens manuelle girskift foregår ved å skyve spaken fremover eller bakover.

Som for alle automatiserte girskiftsystemer er gasspedalen også Dailysjåførens viktigste verktøy til å gi signaler om hva man ønsker girkassen skal gjøre. Vi oppfattet den imidlertid som svært følsom. Mangelen på et markert trykkpunkt for kickdown medførte til stadighet umotiverte nedgiringer da vi egentlig bare ønsket litt mer gasspådrag. ZF-representanten på pressearrangementet opplyste imidlertid at de var fullt klar over dette, og at gasspedalen snart blir litt mindre følsom. Utover dette fungerer systemet aldeles utmerket, der girskiftene både skjer raskt og silkemykt. Vi følte aldri behov for å overstyre systemet, men måtte altså være svært konsekvente i pedaltrykket. Ifølge Iveco vil AGile bidra til å senke drivstofforbruket med 2 til 3 prosent sammenlignet med en manuell girkasse.

Prisen på systemet forventes å bli på ca. 13.500 kroner. Målt opp mot bedringen i både arbeidsmiljøet og trivselen til sjåførene bør det være en svært god investering.

 www.iveco.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!