Nye motorer gjør Combo langt mer attraktiv

De nye motorene til Opel Combo kjennetegnes av høyt moment ved lave turtall, til dels betydelig lavere forbruk og serviceintervaller på hele 50.000 km. Mest av alt imponerer kreftene til den nærmest knøttlille common rail turbodieselen på bare 1.250 kubikk.

Henning Ivarson Sigtuna

Opel kan vise til en jevn og god utvikling på nyttekjøretøysektoren i både Norge og Europa forøvrig de siste årene. Merket posisjonerte seg for alvor på markedet i 2001 med introduksjonen av mellommodellen Vivaro og en ny generasjon Combo. Senere har Opel både utvidet Vivaroprogrammet og introdusert den større Movanomodellen. Combo har på sin side blitt markedstilpasset med blant annet ABS-bremser som standard og lengre serviceintervaller, men har utenom dette stort sett vært uendret siden generasjonsskiftet i 2001.

3 nye motorer

Opel Combo er nå blitt lansert med en ny motorserie som på nytt bringer modellen helt frem i det teknologiske tetsjiktet i sin klasse. Fellestrekk for de tre nye motorene er lavt forbruk, høy moment ved lave turtall og lange serviceintervaller.

Opel har som kjent høstet rikt på samarbeidet med Renault og Nissan på sine to andre nyttekjøretøymodeller. Så langt har Opel vært alene om Combo, men med introduksjonen av de nye motorene kommer nå en ny samarbeidspartner til syne på nyttekjøretøysektoren. 1.3CDTI (common rail turbo diesel) er nemlig utviklet av Fiat og benyttes i flere av deres modeller i tillegg til Opel Corsa. Motoren yter 70 hk og til tross for et svært beskjedent sylindervolum på 1.250 kubikk er det maksimale dreiemomentet på 170 Nm ved 1.750 o/min. 1.3CDTI erstatter de to tidligere 1.7-liters motorene på henholdsvis 65 hk/130 Nm og 75 hk/165 Nm. Det sier ikke så rent lite om motorutviklingen i våre dager.

Den andre nye motoren - 1.7CDTI på 100 hk og et maks moment på 240 Nm ved 2.300 o/min - er råsterk og representerer et helt nytt motorsegment for Combo. Denne motoren er forøvrig utviklet i samarbeid med Isuzu. Motorene oppgis å ha et forbruk på 0,51 og 0,52 liter pr. mil ved blandet kjøring og 0,43 og 0,44 ved konstant motorveikjøring. Dette er ca 4 til 5 prosent lavere enn de utgående motorene, og ifølge Opel også lavere enn noen av konkurrentenes motorer på rundt 70 hk.

Serviceintervallene på de to nye dieselmotorene er 2 år/50.000 km - det samme produsenten en tid tilbake introduserte på sine tidligere Combomotorer - og også dette - skal man tro Opel - betydelig bedre enn konkurrentene.

Det tredje nye motoralternativet til Combo er bensinvarianten 1.4 ECOTEC som yter 90 hk og med et maks moment på 125 Nm ved 4.000 o/min. Denne erstatter den tidligere 1.6XE på 87 hk/138 Nm. Takket være produsentens drivstoffbesparende teknologisystem TWINPORT er forbruket kommet ned på 0,63 liter pr. mil ved blandet kjøring og 0,53 ved motorveikjøring - hele 15 prosent mindre enn på den tidligere 1,6-literen. Serviceintervallene på bensinmotoren er 2 år/ 30.000 kilometer - også dette det samme som utgående motormodell.

Uvanlig stillegående

GM inviterte nylig til prøvekjøring av de nye motorene i området nord for Stockholm. Det første som slår en når man vrir om nøkkelen til en Combo 1.3CDTI er hvor stillegående motoren er. Selv på tomgang er det nesten umulig å høre at det er en dieselmotor som sitter under panseret. Motoren trekker normalt godt under 1.800 omdreininger, men over dette punktet er kraftreserven imponerende stor tatt i betraktning motorens beskjedne sylindervolum. Vi forstår derfor godt varebilansvarlig Petter Engebretsen i General Motors Norge sin prognose om at rundt 70 prosent av de norske kundene vil velge nettopp denne motoren.

Vi fikk også tid til å prøve 1.7CDTI. Med 240 Nm tilgjengelig i en såpass liten bil ble den naturlig nok en fornøyelse å kjøre. Her var imidlertid støynivået et helt annet enn på 1.3-literen, uten dermed å ha sagt at det er høyere enn for andre modeller i denne kategorien. Med denne motoren tenderer Combo til å være overmotorisert, men er selvfølgelig et alternativ for de få brukerne som klarer å utnytte bilens tillatte nyttelast. Engebretsen regner da heller ikke med at mer enn 5 prosent av kundene vil velge denne motoren. Således vil 25% av kundene velge å spesifisere Combo med bensinmotoren som vi denne gang ikke fikk prøvekjørt.

Økt nyttelast

Combo har klassens lengste akselavstand og dette bidrar til å gjøre den spesielt retningsstabil på veien. Også førermiljøet er moderne og godt på alle måter. Vi har ved flere tidligere anledninger kommentert den store frontruten og de store sidespeilene som gir sjåføren meget god sikt. Det eneste vi savner er et oppbevaringssted for alle papirer en distribusjonssjåfør har med seg. Vi vet Combo har en takhylle stor nok til å romme A4-permer, men hva som ligger der ser man ikke fra førerplassen - da må man begynne å lete med hendene. Mellom dashbordet og frontruten er det imidlertid så god plass at det fint kunne ha rommet en liten oppbevaringshylle.

Opel Combo har et varerom på 2,8 kbm - det samme som både Renault Kangoo/Nissan Kubistar og den korte utgaven av Ford Transit Connect, men noe mindre enn Citroën Berlingo/ Peugeot Partner på 3,0 kbm og VW Caddy på 3,2.

Combo har nå fått økt nyttelasten med 200 kilo. Den er nå på 740 kilo hvilket er på høyde med VW Caddy og rundt 70 kilo mer enn de øvrige konkurrentene.

Stadig flere flåtekunder

Opel Combo oppgis å være blant de sikreste i sin klasse. ABS-bremser har allerede en stund inngått i standardutstyret, som nå også inkluderer kollisjonspute for passasjer. På komfortsiden er modellen relativt nøkternt utstyrt, men her kan kundene velge mellom flere utstyrspakker.

Større flåteeiere i både Skandinavia og Europa forøvrig viser nå økende interesse for Combos lave driftskostnader. Blant store paneuropeiske selskaper som har inngått rammeavtale med Opel den siste tiden kan nevnes DHL, Siemens og YIT (tidligere ABB Building Systems). Blant rene norske flåtekunder fremheves Karmøy kommune som har gått til anskaffelse av et større antall Comboer.

Det minste varebilsegmentet er i jevn vekst. Her til lands toppes salgsstatistikken av Citroën Berlingo med nye Volkswagen Caddy hakk i hæl. Deretter følger Peugeot Partner, Ford Transit Connect, Renault Kangoo og Opel Combo. GM Norge forventer å selge drøyt 800 Combo i år, og til neste år er målet 900. Prisene på 1.3CDTI starter på kr. 128.700 (inkl. mva). Det er omtrent det samme som den utgående 65-hesteren, og hele 6.200 kroner billigere enn tidligere 75-hesteren. 1.7CDTI starter på kr. 153.900, mens Combo med bensinmotor koster fra kr. 120.700.

 www.opel.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!