Cruise og cargo i skjønn forening

Color Lines nyeste anskaffelse, Color Fantasy, bringer rederiet inn på et nytt område så å si. Passasjerene skal oppleve en cruisefølelse underveis mellom Oslo og Kiel. For transportbransjen er det imidlertid langt viktigere at Color Fantasy gir dem hardt tiltrengt kapasitetsøkning. To måneder etter at Fantasy ble satt i drift var kapasiteten godt utnyttet.

Christian Ryg

Med 1.270 lanemeter har Color Fantasy over 30% større kapasitet enn Prinsesse Ragnhild. Dessuten er det flere hengedekk og tilstrekkelig plass til personbiler utenom hoveddekket. Det kan forbeholdes godstransportører, som dermed får et bedre tilbud enn tidligere. Særlig i høysesong for turister både til og fra Norge er det en vesentlig forbedring for transportbransjen.

Allerede knapt to måneder etter at Fantasy ble satt i drift 10. desember i fjor er kapasiteten godt utnyttet. Man så i fjor en 10% økning i fraktmarkedet, og med ny kapasitet og et nytt skip følger gjerne en ytterligere økning fra markedet.

Størst i verden

Color Line har i et par år satset tungt på det tyske markedet. Selv om tyske turister allerede utgjør en god prosentdel av passasjerene, har ikke rederiet på noen måte noen sterk plass i det tyske markedet. Derfor har det vært arbeidet med merkevarebygging i flere år. Nå vil Color Line tilby kresne turister et topprodukt.

Color Fantasy er størst i verden i sin klasse; cruiseferge med bildekk. Med sine 224 meter lengde er skipet dobbelt så langt som Oslo Plaza er høyt. Og fra øverste dekk er det 52 meter ned til vannflaten. Total høyde over vannflaten er 60 meter, eller høyere enn Oslo rådhus. Selv om man sammenligner med rene cruiseskip er dette et voksent skip, blant verdens ti største med sine 74.500 brutto registertonn. Selv om skipet er dobbelt så stort som Kronprins Harald, er det bare mindre endringer ved kaianlegget på Hjortnes som har vært nødvendig for å ta imot Color Fantasy.

Godt tilrettelagt for yrkessjåfører

Maksimal hastighet er 22,1 knop sørger for at skipet holder ruten, og stabiliteten i sjøen er visstnok bedre enn på noe annet skip i rederiets flåte.

Det er plass til totalt 2.750 gjester i nesten 1.000 lugarer. Allerede nå har man hatt seilinger der så å si alle lugarer har vært opptatte, og jevnlig seiler man med opp mot 1800 passasjerer.

Langtransportsjåfører har fått en egen gang på 5. dekk, der man ikke forstyrres av turistpassasjerer. Her er det lagt opp med egen kantine. De sjåførene som bare vil ha en enkel matbit og sove, vil sikkert sette pris på dette. De som gjerne vil gjøre noe mer ut av turen kan selvsagt gjøre det. Alle sjåførlugarer er for øvrig utstyrt med tv og har selvsagt dusj og toalett, og holder vanlig standard for skipet.

For mange løse trailere?

Stadig flere trailere uten trekkvogn har vært en jevn utvikling, og gjelder i stadig sterkere grad. Nå er andelen løse trailere på ruten mellom Oslo og Kiel oppe i rundt 80%. I følge markedsdirektør i Color Line Cargo, Jan-Henrik Tidemand-Johannessen, kan en økende andel løse trailere skape problemer i avvikling av lasting og lossing. For å få full utnyttelse risikerer man i verste fall å måtte rygge inn en hel lengde på dekket med løse trailere. Det vil si at 220 meter må håndteres på den måten. En slik operasjon tar uforholdsmessig lang tid.

På den andre siden er det en stor fordel med en god andel løse semitrailere. Det er enklere å utnytte kapasiteten uten at for mange sjåfører skal følge transporten over sjøen. Løse trailere kan også lettere vente et døgn, dersom en avgang er fullt belagt.

Markedsdirektøren er godt fornøyd så langt med det nye skipet og berømmer spesielt hvor få innkjøringsproblemer som har vært, og at de småtingene som har dukket opp ikke har skapt noen problemer. Skipet er dessuten godt egnet også i vinterstormer. Det har vært et tilfelle i vinter så langt der Kronprins Harald måtte gjøre vendereis, mens Color Fantasy seilte uten større problemer.

Større kapasitet langs kysten

Fra slutten av april kommer Prinsesse Ragnhild i fart fra Bergen, via Stavanger til Hirtshals og retur. Skipet vil få tre avganger i uken hver vei. I tillegg kommer helgerute mellom Stavanger og Hirtshals. På Vestlandet kommer Color Line i direkte konkurranse med Fjord Line, også det en situasjon som ofte genererer mer trafikk. Både Bergensregionen og Stavangerregionen er ventet å gi god trafikkøkning av langtransport, som i dag har valget mellom å kjøre henholdsvis over fjellet til Oslo eller til Kristiansand. Trafikken fra Kristiansand til Hirtshals blir dermed noe mindre, og presset på fergetrafikken her blir lettet. I dag er det vesentlig DFDS og Nordisk Express som trafikkerer strekningen Oslo - Hirtshals og Kristiansand - Hirtshals i faste trafikker. I tillegg kommer selvsagt et stort antall transportører som driver i mindre skala.

I en overgangsfase har Prinsesse Ragnhild trafikkert Kristiansand - Hirtshals, men tas nå ut før hun i slutten av april igjen kommer i trafikk.

Opsjon på ett skip til

Dersom det blir behov for ytterligere økning på Oslo - Kiel, har Color Line opsjon på ytterligere ett skip i samme klassen som Color Fantasy. Og Kronprins Harald begynner å dra på årene, selv om skipet fortsatt er i god stand og har bra kapasitet. Før en eventuell utskifting, vil faktisk kronprinsen ha rundt 20 år i denne trafikken.

Ved overleveringen i desember understreket Nils Olav Sunde at skipet er blitt blir registrert i Det norske Veritas, og at rederiet fortsatt ønsker å være norskregistrert. Så sant rammebetingelsene er tilstede for å drive cruiseferger fra Norge, er det et mål for Color Line å være norskbasert og -registrert fikk forsamlingen høre.

Han ga samtidig uttrykk for at Kværner Masa-Yards som har bygget skipet, og som nå er blitt Aker Finnyards, har skilt seg fra oppgaven på en utmerket måte.

 www.colorline.no

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!