Legger ekstra trykk på svingskiven

Semitrailere gir større logistisk fleksibilitet enn tradisjonelle bil og hengerløsninger. Rundt hver tredje tunge lastebil som selges her i landet er nå en trekkvogn, og andelen er jevnt økende. Volvo er imidlertid langt fra fornøyd med sin posisjon i dette segmentet, og har på nytt startet en landsomfattende kampanje som forhåpentligvis skal bidra til at merket oppnår sitt uttalte mål om 40 prosents markedsandel.

Henning Ivarson Haukelifjell

Ut fra kampanjenavnet «Power Trucks» og tilbudet om å prøve ut en 610 hesters FH16 versus en FH16 550 og en FH12 460 opp gjennom Telemark, trodde jeg umiddelbart at hensikten var å skape blest om Volvo sterkeste motor. Så feil kunne man altså ta. Hensikten med den landsomfattende aktiviteten - som startet opp i mai på Østlandet og som avsluttes i Nord-Norge i oktober - er derimot å skape en generell interesse for Volvos totaltilbud i trekkvognsegmentet. Det gjøres ved først å møte sjåfører på hjemmebane og vise frem de tre ovennevnte demobilene fra importøren i tillegg til mer distriktstilpassede demobiler som forhandlerne selv har bygget opp. Deretter vil det gis mulighet for at kundene i en periode kan sette inn demobilene i operativ drift med egne trailere.

Stor interesse i Eidanger

Fagpressen fikk ta del i et lokalt arrangement i Telemark, der representanter fra Volvoforhandleren Volmax hadde forflyttet seg fra anlegget i Skien og ut til E18 og den store Statoilstasjonen i Eidanger. Her stod det som vanlig mange parkerte lastebiler i tillegg til en jevn strøm av biler som kom og dro. Interessen for de utstilte trekkvognene var det ingen ting å si på. Med lekker farge og ditto «Power Trucks»-dekor, lysbøyler og mye annet tilleggsutstyr, virket de som rene magneter på sjåførene. Trippende journalister måtte derfor vente flere timer før interessen dabbet så mye av at vi selv kunne sette oss bak rattet og sette kursen mot Haukelifjell.

Ingen kampanjemodell

Til tross for den lekre uniformeringen av demobilene, er det imidlertid ikke snakk om salg av en ekstra velutstyrt kampanjemodell med særegen dekor slik Volvo har hatt suksess med ved en rekke tidligere anledninger. Selv om demobilene selvfølgelig skal selges når kampanjen avsluttes, legges det i all hovedsak vekt på Volvos konsept om nøkkelferdige løsninger. Foruten ferdigbygde trekkvogner, omfatter komplettbiltilbudet også ferdigbygde skapbiler og dumpere. Fordelen for kundene er en enkel kjøpsprosess, rask levering, én faktura og én samarbeidspartner som er ansvarlig for service og vedlikehold på både bil og påbygg.

Volvos produktsjef Dag Nordvik opplyser at kundene er svært fornøyd med dette tilbudet, og at mellom 40 til 45 prosent av bilene Volvo har levert den siste tiden er slike komplette løsninger.

Et annet viktig aspekt med kampanjen er å presentere Volvo som en totalleverandør. En komplett transportløsning inkluderer i så måte både ulike finansieringsformer som lån, leasing eller langtidsleie med eller uten trygghetsavtaler, ettermarkedstilbud som verkstedtilgjengelighet, serviceavtaler og veihjelp, og transportstyrings-/navigasjonssystemer.

I likhet med tidligere kampanjer, vektlegger Volvo også denne gang rådgiverrollen, der man i dialog med kundene diskuterer generelle logistiske trender og hvordan bileierne best mulig kan tilpasse seg vareeiernes stadig økende krav til billige, rasjonelle og effektive transporter. Valg av riktig materiell står i så henseende svært sentralt.

Omfattende utstyr

Rundt 40 prosent av Volvos salg skjer til det de på godt norsk kaller operational owners - med andre ord én- eller fåbilseiere som selv sitter bak rattet. Mange av disse har lastebil som livsstil og er ikke beskjedne i sitt valg av ekstrautstyr. Dag Nordvik opplyser at de fleste eiere av større bilparker fortsatt tar beslutningen på valg av merke, men at de i større grad enn tidligere tar hensyn til sjåførenes ønsker rundt sitt eget arbeidsmiljø.

En tredje viktig faktor i trekkvognkampanjen er derfor å få presentert tilgjengelig utstyr og komponenter som både kan øke sjåførenes sikkerhet og komfort. Blant utstyret som finnes på demobilene kan nevnes Adaptive Cruise Control (ACC) som tilpasser farten til hindringer foran lastebilen. Systemet baserer seg på en dopplerradar som kan holde rede på inntil 8 objekter inntil 11 grader ut for kjøretøyet. Når avstanden blir mindre enn den som er innprogrammert, bremses kjøretøyet ned ved hjelp av motorbrems og eventuell retarder. Snart lanserer Volvo ACC2, og da vil også hjulbremsene bli aktivert.

Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er fortsatt såpass nytt at mange sjåfører gjerne vil prøve dette ut, og i følge Volvo er de fortsatt alene om å kunne tilby dette på 3-akslede trekkvogner.

Demobilene er mellom annet også utstyrt med bremseassistanse som korter ned bremselengden ved panikkbremsing, bakkestartassistanse som forhindrer lastebilen å trille bakover ved bakkestart, automatisk differensialsperre som automatisk synkroniserer aktiveringen av denne når bilen er i bevegelse, dekktrykksovervåking og bremsediagnostikk som indikerer bremseegenskaper og gjenværende bremsebelegg på hvert hjul. Den ene var også utstyrt med et effektivt dødvinkelkamera på høyre side av førerhuset som overfører bildet til popup-skjermen på dashbordet som også benyttes til navigasjon og flåtestyringssystemet Dynafleet.

Noe av det vi satte mest pris på da vi i stummende mørke kjørte mot Haukelifjell, var det svært gode Xenon hovedlyset. En av bilene var i tillegg utstyrt med fire Xenon ekstralys, montert parvis i bøyler på taket og i grillen. Ved hjelp av en bryter kunne vi velge hvilket par som skulle benyttes, og personlig foretrakk vi de toppmonterte. Selv med bare to ekstralys innkoblet, var lysintensiteten imponerende høy, men likevel godt innenfor kravet til samlet lysmengde, skal man tro Nordvik. Bøylesystemet fra svenske IZY er forøvrig helt nytt. Det forhandles av MoRek, og skal både være billigere i anskaffelse og enklere å montere enn tilsvarende bøyler på markedet.

Langt roligere på veien

Kampanjesjef Hans-Petter Kronkvist, til daglig ansvarlig for business support i Volvo Norge, legger ikke skjul på den kritikken FH har fått av enkelte sjåfører når det gjelder stabilitet. Mange har oppfattet modellen som urolig på veien, der bilen «må gjetes» for å holde seg i veibanen. Dette har vært spesielt fremtredende under kjøring på sporete og vanskelig underlag, og har i all hovedsak derfor vært et norsk problem. Kronkvist opplyser at fabrikken har tatt tilbakemeldingene svært alvorlig, og nå modifisert styringen på en rekke områder. Parallelt med at endringene er tatt inn i ordinær produksjon, vil importøren foreta grundige analyser av hver enkelt bil som er rapportert å ha stabilitetsproblemer. Basert på dette vil man så vurdere å tilby eventuelle oppgraderingspakker.

Vår ferskeste erfaring med FH på svingete og smale veier gjennom Telemark var svært positiv. Modellene oppførte seg rolig og stabilt, og fremstod med en styregeometri på samme gode nivå som det FM er kjent for å ha.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!