Satser mer på jernbane

DHL Express i Norden har undertegnet en kontrakt med TX Logistik og startet trafikk med et 28 vogners blokktog mellom Lübeck/ Travemünde - Verona.

DHLs partner TX Logistik har ansvar for lokomotivet og vognene samt å sørge for at jernbanetransporten får «riktig» kvalitet. Det er også inngått en avtale om et nært samarbeid mellom DHL Express og Lübecker Hafengesellschaft som innebærer at begge selskaper kan bruke blokktoget som har to avganger i uken; lørdag og onsdag fra Lübeck/Travemünde til Verona og tirsdag og fredag fra Verona til Lübeck/ Travemünde. I utgangspunktet vil toget bestå av trailervogner, men målet er å kombinere det med et antall vanlige godsvogner i første del av 2005.

Mange fordeler

De store mengdene gods som DHL i dag frakter med lastebil fra de nordiske landene til kontinentet, vil fra nå av bli sendt med blokktoget. Samlasting av gods hovedsakelig fra Sverige, Finland, Norge og til en viss grad også Danmark og de baltiske landene, vil skje i Lübeck/ Travemünde eller et annet egnet sted.

- Jernbanetransport er forbundet med en rekke fordeler. For det første er det en mer nøyaktig levering av gods på kontinentet fordi vi unngår frakt på det overbelastede veinettet i Europa. En annen fordel er at denne typen transport er kostnadseffektiv. En annen viktig konsekvens er mindre miljøpåvirkning - utslippet av karbondioksid reduseres dramatisk. Vår investering i jernbanetransport er et ledd i DHLs strategi mot bærekraftig utvikling, sier Stefan Nilsson, Nordic Freight Director i DHL Express.

Rutetransport med blokktoget til/fra Verona innebærer at mer enn 130.000 tonn gods kan sendes med tog, og ikke med lastebil som før.

En følge av dette er at utslippet av karbondioksid vil bli redusert med 70 %, noe som tilsvarer 15.000 tonn karbondioksid i året.

 www.dhl.no

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!