Bedre fremkommelighet med Partner og Boxer

Etter at Trøndelagsforhandleren Prøven Bil i fjor testet ut markedsresponsen for allhjulsdrevne nyttekjøretøyer fra Peugeot, har importøren valgt å satse for fullt på Partner 4x4 og Boxer 4x4 som gir varetransportører, håndverkere og andre brukergrupper betydelig bedre fremkommelighet under vanskelige kjøreforhold.

Henning Ivarson Lillehammer

Peugeot produserer ikke selv 4x4-modeller, men har i stedet en samarbeidsavtale med det franske selskapet Automobiles Dangel som siden 1980 har spesialisert seg på å utstyre enkelte bilmodeller med allhjulsdrift. På fabrikken i Sentheim i Alsace bygges det daglig om et betydelig antall Peugeot Partner og Boxer, tvillingmodellene Citroën Berlingo og Jumper, samt Fiat Ducato. Ombyggingen og tilpasningen skjer i nært samarbeid med bilprodusentene som tar det fulle og hele garantiansvaret også på 4x4-systemet.

Selv om modellene lenge har vært tilbudt på kontinentet, var det først i fjor at den norske importøren tok de første skrittene mot en lansering av 4x4-modellene her til lands og blant annet stilte ut en Partner 4x4 på Transport 2004.

Produktsjef Dag Brekken i Peugeot Norge opplyser at de på det tidspunktet hadde fått tilbakemeldinger fra mange kunder som godt kunne tenkt seg litt bedre fremkommelighetsevne på vinterføre. Importøren bestemte seg derfor for å gjennomføre et pilotprosjekt, og lot Trøndelagsforhandleren Prøven Bil sondere interessen fra markedet. Den skulle vise seg å bli så positiv at man nå har tatt 4x4-modellene inn i det faste produktutvalget.

Tre versjoner av Partner 4x4

Allhjulsdriftsystemet fra Dangel baserer seg på en viskokobling som ved behov gradvis og helt automatisk overfører kraften mellom forhjulene bakhjulene. For å kunne ta seg frem i snø og forsere mindre hindringer er basismodellen Partner 4x4 Endurance også hevet 10 cm i forhold til de ordinære modellene, i tilegg til at den er utstyrt med en beskyttelsesplate under motor og spesielle Michelin Synchrone 4x4-dekk med dimensjonen 195/ 70R 15.

Ønsker man ytterligere fremkommelighetsevne, kan man velge Performance som i tillegg er utstyrt med differensialsbrems på inntil 25% foran (ikke for modeller med ABS) og bak, eller Extreme som har en ren differensialsperre på bakakselen. Denne er også utstyrt med et ekstra lavt førstegir.

Partner 4x4 kan leveres med to forskjellige dieselmotorer. 4x4-systemet veier ca 70 kilo, hvilket betyr at nyttelasten for modeller med 70 hesters 1,9D-motor er oppgitt til 617 kilo, mens den med 90 hk HDi-motoren er på 642 kilo.

Boxer 4x4 med reduksjonsgirkasse

For Peugeots største modell Boxer tilbys 4x4 i utgangspunktet på volummodellen 350 LH som er 12 kbm kassevogn (nyttelast på 1.165 kilo som varebil og 1.340 som lastebil) og på chassismodellen 350 L. Begge er utstyrt med en 2,8-liters HDi-motor på 127 hk, og på forespørsel kan øvrige Boxermodeller med denne motoren utstyres med 4x4.

Også på Boxer benyttes det viskokobling, men her må systemet først aktiveres ved hjelp av en knapp på dashbordet. Etter det sørger systemet for automatisk fordeling av kraften mellom for- og bakhjul. Boxer leveres standard med en reduksjonsgirkasse, mens differensialsperre er ekstrautstyr.

Gir god hjelp under vanskelige forhold

En rekke bilprodusenter benytter viskokoblinger i sine 4x4-løsninger. Systemet er kjent for å være mer økonomisk enn de rendyrkede 4x4-systemene med permanent innkoblet firehjulsdrift, men forsinkelsen fra forhjulene begynner å spinne til at også bakhjulene begynner å trekke kan i enkelte tilfeller være kritisk. Men dersom man ikke utsetter kjøretøyet for ekstreme prøver, fungerer systemet helt utmerket. Det er da også først og fremst ment som en god hjelp ved normal kjøring på glatt og vanskelig underlag og således ikke være noe terrengsystem.

Dette er også konklusjonene vi trakk etter å ha prøvekjørt Partner 4x4 og Boxer 4x4 i Lillehammertraktene. Selv på tildels meget glatt underlag på den svingete og kuperte veien innover mot Saksumdal hadde vi full kontroll over bilene, og de måtte provoseres ganske så kraftig før forhjulene viste antydninger til å slippe taket i svingene. Etter å ha kjørt over Døsen og videre sydover endte vi til slutt på Dag Brekkens familiegård som ligger høyt oppe i dalsiden overfor Vingrom og med en fantastisk utsikt over mot Mjøsa i syd og Lillehammer i øst. På en smal gårdsvei innover i skogen ble bilene prøvd opp mot det maksimale av hva de klarte. Ved et par anledninger merket vi at viskokoblingen ikke reagerte fort nok til å unngå at vi spant litt på forhjulene, men ikke mer enn at vi relativt enkelt kom oss videre. Men dersom Dangel skal leve opp til sin uttalte målsetting om å være en av de ledende leverandørene av 4x4-systemer i Europa, er det forhåpentligvis et tidsspørsmål før også de erstatter viskokoblingen i sine systemer med en elektronisk styrt Haldexkobling som er kjent for å operere raskere. Ved igangkjøring i bratte motbakker slet den enkleste Partnermodellen noe, mens samme operasjon gikk helt uanstrengt med modellen som har det ekstra lave førstegiret.

Med en egen reduksjonsgirkasse som gir lavere utveksling på samtlige gir, kom også den langt større og tyngre Boxeren seg enkelt frem på den samme veien. Reduksjonsgirkassen kobles forøvrig inn og ut ved hjelp av en stor gulvmontert spak mellom setene - hvilket ga undertegnede mer assosiasjoner til gamle militære M621 lastebiler enn et moderne nyttekjøretøy. Men det er nå så sin sak - det viktigste er tross alt at systemet fungerer.

Mål om 200 Partner og 20 Boxer 4x4

Prisene på Partner 4x4 starter på kr. 184.600 inkl. mva. Det er ca. 50.000 kroner mer enn for en tilsvarende 2-hjulsdrevet modell. Ønsker man Performancemodellen må man plusse på snaue 6.000 kroner og 21.000 for Extreme. For Boxers del er 4x4-tillegget enda høyere, og her starter prisene på kr. 400.700 for kassevognen med grønne skilter og kr. 335.600 dersom den registreres som lastebil.

Peugeot Norge har satt seg som mål å selge 1.400 Partner i år - en økning på rundt 5 prosent i forhold til fjoråret. Av disse forventer man at 200 vil være i 4x4-versjon. Når det gjelder Boxer, har importøren budsjettert med et salg på 210 enheter som er det samme som ble solgt i fjor. Her forventer man at rundt 20 av disse vil være 4x4. Men dersom Peugeot skulle lykkes i å overbevise Posten - som fra før disponerer flere tusen ordinære Partner - til også å satse på deres 4x4-modeller, kan volumet raskt bli betydelig større.

 www.peugeot.no

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!