23948sdkhjf

Første MAN med Euro 4-motor i Norge: Sparer titusener på lavere vektårsavgift og tysk veiskatt

Sparer titusener på lavere vektårsavgift og tysk veiskatt- Det er klart det er morsomt å være først, men den viktigste grunnen til at vi allerede nå har satset på biler med Euro 4-motorer er de økonom...

Sparer titusener på lavere vektårsavgift og tysk veiskatt

- Det er klart det er morsomt å være først, men den viktigste grunnen til at vi allerede nå har satset på biler med Euro 4-motorer er de økonomske besparelsene vi oppnår ved lavere norsk vektårsavgift i tillegg til 2 eurocent lavere avgift pr. kilometer gjennom Tyskland, sier daglig Bjørn Engebretsen i ABA Kjøl og Frys AS.

Henning Ivarson

Selv om det ikke er før 1. oktober Euro 4-normen trer i kraft, valgte Bjørn Engebretsen å utstyre sine to nye TGA trekkvogner med D20-motorer på 430 hk. Dermed ble han den første MAN-kunden i Norge som har tatt i bruk motorer som er godkjent i henhold til den kommende utslippsnormen.

For å kunne imøtekomme de strenge Euro 4-kravene benytter motor-produsentene enkelt forklart to forskjellige teknikker. Mens de aller fleste har valgt Selective Catalytic Reduction (SCR), har MAN og Scania (på deres 6-sylindrede motorer) valgt å gå for EGR (Exhaust Gas Recirculation).

Hovedargumentet for EGR er i følge MAN at systemet ikke er avhengig av tilsetningsstoffer. Dermed sparer man 150 kilo i vekt i tilegg til at man ikke behøver sette av plass på chassiset til AdBlue- eller Ureatanken eller ha noen bekymringer for hvor dette blir å få kjøpt. Både EGR og den tilhørende katalysatoren/ partikkelfellen (PM-KAT) er i tillegg helt vedlikeholdsfritt. MAN tok i bruk EGR-teknikken allerede ved innføringen av Euro 3-normen og har lang erfaring med over 100.000 kjøretøyer gående med dette systemet.

Den Euro 4-godkjente D20-motoren tilbys i dag med effekter på henholdsvis 430 og 390 hestekrefter, og kommer i april med ytterligere en versjon på 350 hk.

Top of the line

ABA Kjøl og Frys har i mange år vært en trofast MAN-kunde, og ifølge daglig leder Bjørn Engebretsen har de svært gode erfaringer med både biler og ettermarkedstjenestene. Når de i tillegg har fornuftige priser, som har uttrykker det, så han ingen grunn til å skifte merke da selskapet skulle går til anskaffelse av to nye trekkvogner.

Engebretsen investerer bevisst i sjåførenes arbeidsmiljø, og valgte å utstyre de nye TGA-trekkvognene med eksklusive 5Star-førerhus. I tillegg til den svært eksklusive innredningen, er de mellom annet også utstyrt med girautomatikk og adaptive cruise control som automatisk tilpasser avstanden til forankjørende bil.

Mindre avgifter

Selskapet til Engebretsen kjører fast for Nor-Cargo, og har i 99 prosent av tilfellene laks i skapet ut fra Norge og frukt og grønt på returen. Ofte lastes bilene i Oslo på fredag kveld, losses i Milano på mandag og er tilbake i Oslo på torsdag. Med

titusener av kjørte kilometer i Tyskland, vil Bjørn Engebretsen etter hvert godt merke den tyske veiskatten på pungen. Dersom lastebilen har Euro 4-motor, er imidlertid avgiften 2 eurocent lavere enn for biler med Euro 3-motorer. De nye motorene bidrar dessuten til lavere vektårsavgift. Til sammen vil dette representere besparelser på titusener av kroner for Engebretsen.

Problemer med innleide sjåfører

Bilene til ABA Kjøl og Frys kjører som nevnt ofte Oslo-Milano-Oslo tilnærmet nonstop. Dette krever naturlig nok innsats fra mer enn en sjåfør. I hvert fall hvis det skal kjøres lovlig - hvilket Engebretsen sterkt poengterer gjøres i Nor-Cargosystemet.

- I våre dager har ingen norske transportører råd til å ha to mann fast på bilen. Vår løsning har vært å leie inn sjåfører som kjører delstrekninger. Dette skjer gjennom selskapet ICB i Padborg som nettopp har spesialisert seg på slik utleie. Dermed får den faste sjåføren tatt sin lovpålagte hvil mens bilen er i fart, og dette gode og gamle «ponyexpressopplegget» virker perfert - helt frem til skivekontroller på norske veier.

- Selv om vi har all verdens dokumentasjon på kjøringen til ICB-sjåføren nekter norske kontrollmyndigheter å godta dette. Årsaken er at det i regelverket heter at sjåfør nummer to skal være med bilen fra startstedet eller maksimalt en times kjøring fra dette, forteller en hoderystende Engebretsen. Han legger til at det kun er norsk transportører som opplever disse problemene - i alle andre EU-land er ordningen godkjent.

Adm. direktør Gunnar Apeland i Norges Lastebileier-Forbund, som tilfeldigvis var til stede ved overleveringen av de to nye bilene, synes denne historien er såpass graverende at han spontant ga NLF-medlem Bjørn Engebretsen tilsagn om at forbundets advokater vil se nærmere på denne saken.

www.man.no

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187