En spennende og krevende kunde for Lys-Line

Rederiet Lys-Line er en av Norske Skogs «prioriterte leverandører». - Langsiktighet og tett samarbeid har styrket begge parter, mener direktør Magnus Larsen i Lys-Line.

Håvard Solerød

Siden 1969 har Lys-Line skipet papir for Norske Skog, og volumene har økt jevnt og trutt. I år vil rederiet transportere 650.000 tonn papir fra Skogn, Saugbrugs, Follum og Union til havner i Storbritannia og på kontinentet. Neste år forventer man 715.000 tonn.

Vekst og langsiktighet til tross; samarbeidet har også bydd på tøffe tak opp gjennom årene.

- Vi har flere ganger fått beskjed om å redusere prisene med inntil fem prosent hvis vi ønsket å beholde kontrakten. Det har vært tøft, men har samtidig bidratt til å øke vår konkurransedyktighet. Sammen har vi jobbet oss gjennom vanskelige markedssituasjoner og i stedet skapt vinn/vinn muligheter, forteller Magnus Larsen.

- Sist forlenget vi tre skip. Den økte kapasiteten gjorde at vi kunne redusere antall seilinger fra Oslofjorden. Dermed kunne vi påta oss transport også fra Skogn til havner rundt Nordsjøen. Løsningen fant vi ved å samarbeide. Begge parter fikk lavere kostnader og styrket konkurransekraft.

I «klemma»

Lys-Line har 150 ansatte og omsetter for ca 120 millioner euro. Rederiet opererer 21 skip og tilbyr dør-til-dør logistikkvirksomhet basert på linjefart. Spesialiteten er transport av skogsprodukter. I fjor skipet rederiet i alt 2,5 millioner tonn, fordelt på 1 million tonn papirprodukter/break bulk, 1 million tonn containerlast og 0,5 million tonn andre varer. Norske Skog er desidert største kunde.

Å frakte papir krever mye av transportøren. Løfteklemmene som håndterer papirruller på inntil fem tonn må være nøyaktig innstilt og bruke akkurat den rette kraften. Bruker man for mye kan rullen bli skadet, og bruker man for lite kan de glippe. Derfor blir klemmetrykket målt ukentlig. Spesielt er det viktig å unngå forandringer på rullenes rundhet. Noen millimeters unøyaktighet kan forårsake kostbare brudd i avisproduksjonen.

I lasterommet sikres lasten med gummiputer og nylonbånd. Også naturkreftene i Nordsjøen kan by på utfordringer.

Papiret skipes i spesialkonstruerte skip med sideporter. 10 tonns heiser og seks elektriske trucker håndterer papiret i lasterommene. Logistikken krever konstruktiv dialog i alle ledd. Begge parter er tjent med langsiktighet.

- Siden starten i 1969 har jeg vært Norske Skogs kontakt hos Lys-Line. Hos Norske Skog har personene skiftet, men vi er hele tiden blitt møtt av positive og godt kvalifiserte mennesker som det har vært både morsomt og krevende å samarbeide med. At Norske Skog i løpet av disse årene er blitt en globalt ledende aktør byr på nye utfordringer, men også muligheter, sier Magnus Larsen.

Den gode sirkelen

- Leverandører, kunder og vi selv utgjør tilsammen en forretningssirkel hvor forbedringer driver hverandre. De som slutter å forbedre seg er snart ute av sirkelen, sier konserndirektør supply og logistikk i Norske Skog, Ketil Lyng.

Han legger ikke skjul på at det var lettere å være leverandør til Norske Skog før:

- De tidene kommer ikke igjen. Den globale konkurransen skaper et kontinuerlig press for å produserer smartere og mer kostnadseffektivt. Alle deler av sirkelen, også vi selv, må hele tiden jobbe mot bedre pris og kvalitet. Å være innstilt på stadige forbedringer er en absolutt nødvendighet hvis vi skal være en ledende bedrift også i fremtiden. Som global aktør har vi et godt utgangspunkt. Konkurransen er krydderet som gjør hverdagen spennende og morsom, sier Lyng.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!