Farer frem som et oljet lyn

2005 ble et godt år for Opel. På statistikken over personbilsalget i fjor tok merket tredjeplassen fra Peugeot. På varebilfronten ligger Opel mer beskjedent til, men en salgsfremgang på godt over 40 prosent knappet betraktelig ned på avstanden til mange av konkurrentene. Zafira i ny varebilutførelse, flere flåteleveranser, bredere produkttilbud og bedre tilgang på biler fra fabrikk gjør at importøren har lagt opp til en vekst på rundt 40 prosent også i år.

Henning Ivarson

I følge de offisielle tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken ble Opel med sine 2.044 solgte enheter nummer syv på listen over fjoråret mest solgte vare- og kombinertbilmerker under 3,5 tonn. Volumet er fortsatt langt under både Volkswagen og Toyota som ligger i en klasse for seg, men avstanden til henholdsvis Peugeot på tredje, Citroën på fjerde, Ford på femte og Nissan på sjette plass har imidlertid krympet betraktelig. Disse merkene solgte hver mellom 2.512 og 2.246 biler i fjor, og kampen disse i mellom er naturligvis knallhard.

Samtidig viser statistikken at det kun var Volkswagen, Ford og Opel som kunne vise til større salgsfremgang enn den generelle veksten i markedet på 13,1%, og av disse hadde Opel den største fremgangen med en økning på nær 44% sammenlignet med 2004.

Dersom man utelater kombinertbilene og splitter opp det rene varebilsegmentet, kan Opel vise til størst volum på Combo. Med 904 solgte enheter endte den på femte plass i sitt segment etter VW Caddy, Citroën Berlingo, Ford Transit Connect og Peugeot Partner. Varebilsjef Petter Engebretsen i General Motors Norge opplyser at de imidlertid kunne ha solgt flere Comboer i fjor, men slet store deler av fjoråret med begrenset tilgang til biler på grunn av at produsenten prioriterte andre markeder. Størst fremgang hadde Opel i mellomsegmentet der Vivaro med 835 biler endte på tredje plass etter henholdsvis Toyota Hiace og VW Transporter. For den største Movanomodellen har Opel fortsatt en lang vei å gå, og med beskjedne 122 solgte biler i fjor endte denne modellen på niende plass i sitt segment.

Flere produktnyheter

GM Norge spår at totalmarkedet for vare- og kombinertbiler under 3,5 tonn i år ender på 40.000 enheter, og har satt seg som mål nok en gang å øke salget med rundt 40 prosent til totalt 2.850 biler. Dersom både spådommen og salgsprognosen slår til vil Opel øke markedsandelen fra 5,8 prosent i fjor til over 7 prosent i år.

I dette volumet ligger rundt 500 Zafira som lanseres i en ny varebilversjon i mars. Den vil bli tilbudt med en 1,9-liters dieselmotorer med effekter på henholdsvis 100, 120 og 150 hk. Ønsker man bensinmotor, kan det velges mellom fem varianter - inkludert en spesiell OPC-versjon på 240 hk som virkelig lever opp til klengenavnet pizzaracer.

Opelimportøren legger ikke skjul på at de bevisst priser sine modeller opp mot Volkswagen. Dette er også tilfelle med Zafira vare, som ifølge Engebretsen vil ligge tre til fire prosent under VW Touran. Prisene vil starte på kr. 206.000 for dieselmodellene og kr. 192.000 med bensinmotor.

Men det er ikke bare Zafira som står på listen over Opelnyheter i år. I oktober lanseres en helt ny generasjon Vivaro. I mellomtiden har dagens versjon med 2.5CDTI-motor nylig blitt tilgjengelig med det automatiserte girskiftsystemet Tecshift. Det samme systemet vil i mai også bli tilbudt Combo 1.3CDTI.

Økende flåtesalg

Opel har de siste årene fått et godt renommé blant større flåtekunder, og har den senere tid levert mange biler til blant annet Schindler, YIT, Hafslund, Rentokil, Kone, Siemens, NVS og Haugesund kommune. Nå kan de også inkludere Mesta på denne listen. I følge adm. direktør Petter Smebye i GM Norge skal Mesta skifte ut 700 varebiler og valgt Opel for varebiler med 2-hjuls trekk. Som et resultat av dette forventer han at de skal levere mellom 200 til 250 biler til Mesta i løpet av året. Samtidig er selvfølgelig også GM Norge med i den store anbudsrunden om leveranse av nye varebiler til Posten.

Mye av årsaken til Opels suksess blant større flåteeiere er merkets fem serviceløfter til brukerne; hurtigservice/diagnose uten avtalt tid, slitedeler byttes samme dag, lånebil under reparasjon, direktenummer til kundeservice og mobilitetsprogram ved stans/ uhell.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!