King of the Road og kongen på haugen

Scania er som kjent inne i en svært god periode, med uvanlig godt salg av lastebiler det siste halvannet år. Segmentet for anleggsbiler er intet unntak, men den norske importøren ser ingen grunn til å hvile på laurbærene av den grunn. Fra midten av mars og helt frem til begynnelsen av mai tok over 700 kunder del i «Test and Drive 2006» som la hovedvekt på anleggsbiler, men hvor man også kunne prøve ut produsentens generelle drivlinjenyheter som eksempelvis V8ere i Euro 4-utførelse, ny manuell girkasse, forbedret Opticruise og en sterkere retarder.

Henning Ivarson Gardermoen

Som et resultat av stor aktivitet innen anleggs- og entreprenørbransjen er salget av både anleggsmaskiner og lastebiler for massetransport høyt for tiden. I forrige utgave rapporterte vi fra Volvo Norge og Volvo Maskin sitt fremstøt mot bransjen. Scania har som kjent ingen egen produksjon av anleggsmaskiner, og den norske importøren etablerte derfor i fjor et samarbeid med Hesselberg Maskin om et fremstøt mot sine felles kunder. «Test and Drive 2005» var så vellykket at arrangementet ble gjentatt i år, og denne gang var hele 700 kunder innom Kolo Veidekkes store sandtak på Hovinmoen noen kilometer nord for Jessheim. Og nok en gang kunne kommunikasjonsdirektør John Lauvstad i Norsk Scania konkludere med suksess. Eskortert av sine lokale selgere ble kunder fra hele landet først fraktet til Scania Demosenter på Kløfta og derfra til Gardermoen for praktisk utprøving av kjøretøyene. Resultatet av arrangementet ble godt fornøyde kunder, samtidig med at selgerne har mye å følge opp nå i etterkant. Arrangementet gikk fra 16. mars og helt frem til 4. mai, og det eneste problemet man opplevde var at den sene vårløsningen på Østlandet medførte at mange av kundene slet mer med snø og is enn sand og grus.

Bredt produktspekter

Hesselberg Maskin en av største leverandørene av anleggsmaskiner her i landet, og er markedsleder på enkelte delsegmenter. De fleste produktene kommer fra Komatsu, verdens største produsent av beltegående gravemaskiner og verdens nest største produsent av anleggsmaskiner totalt sett. I tillegg tilbyr Hesselberg Maskin blant annet komprimeringsutstyr fra tyske Bomag og veihøvler fra finske Vammas som bidrar til å gjøre utvalget komplett.

Norsk Scania stilte på sin side med 9 biler - de fleste i anleggsutførelse, men importøren benyttet også anledningen til blant annet å vise frem en komplettbygd trekkvogn for ren landeveistransport. Dette er den første modellen i et skandinavisk prosjekt Scania har kalt Consept, og som etter hvert vil bli utvidet til også å omfatte komplettbygde fabrikkløsninger til andre segmenter som eksempelvis distribusjon, krokløft og containertransport. I tillegg til å oppnå kortere leveringstid, er fordelen for kundene først og fremst at de på denne måten kun får én leverandør å forholde seg til.

Flere drivlinjenyheter

Scania benyttet også anledningen til å la kundene prøve ut flere av de ferskeste drivlinjenyhetene som omfatter alle lastebilmodellene. Her kan nevnes en ny manuell girkasse, forbedret versjon av det automatiserte girskiftsystemet Opticruise, langt sterkere retarder og ikke minst et par versjoner av de nye Euro 4-motorene. En av bilene var i tillegg utstyrt med et nytt og langt mer lettavlest instrumentpanel som nå er satt i produksjon.

I løpet av året vil Scania skifte ut hele girkasseprogrammet sitt. Som meldt fra vår prøvekjøring i Ardennene på tampen av fjoråret skal de nye girkassenes «tunnelkonstruksjon» være både sterkere og mer vridningsstabil enn dagens som er av «badekartypen». En av bilene på Gardermoen var utstyrt med den nye manuelle girkassen GRSO905 som vil erstatte dagens GRSO900. Den nye er både 33 kilo lettere og ikke minst langt lettere å betjene enn forgjengeren.

Forbedringene på Opticruise omfatter ny programvare og forbedret diagnostikk. Som kjent krever det automatiserte girskiftsystemet bruk av clutchpedal ved start og full stopp. Scanias nye clutch har fått økt tykkelse på clutchlamellen samtidig med at pedalkraften er blitt redusert med hele 25 prosent.

Svært mange norske bileiere velger å utstyre lastebilene med retarder. De kan nå glede seg over at Scanias nye generasjon av slike har hele 40 prosent økt bremsekraft på lave turtall, og yter eksempelvis 2.100 Nm ved 500 o/min. Den maksimale kapasiteten på 3.500 Nm representerer på sin side en økning på 17 prosent sammenlignet med dagens retardere.

Euro 4 krever annen kjørestil

Den nye trekkvognen var utstyrt med Scanias største nye Euro 4-godkjente V8-motor på 620 hk og et maks dreiemoment på 3.000 Nm. En av anleggsbilene var i tillegg utstyrt med den nest største nye V8eren på 560 hk.

Ifølge John Lauvstad har Euro 4-motorene en helt annen karakteristikk enn dagens Euro 3-utførelser. Årsaken er at man ikke lenger behøver å ta så mye hensyn til motorens produksjon og utslipp av nitrogenoksider (NOx) som man måtte gjøre på en Euro 3-motor. På Scanias nye V8ere blir NOx fjernet i katalysatoren ved hjelp av AdBlue, og motorene kan derfor stilles mer om til å gi mer effekt. Først og fremst merkes dette på en langt raskere respons ved gasspådrag. Man behøver ikke være noen ekspert for å merke dette. Forskjellen er tildels betydelig, og kom klart til syne da vi raskt hoppet over fra en bil med 580 hesters Euro 3-motor til en 560 hesters Euro 4-motor.

Samtidig påpeker Lauvstad at de nye motorene krever en noe annen kjørestil dersom man ønsker å holde forbruket så lavt som mulig. Det viktigste i så måte er at man ikke belaster motoren hardt over lengre perioder, og at det derfor er viktigere en noensinne å holde seg på lave turtall. For å hjelpe sjåføren med dette, er turtelleren utstyrt med en variabelt grønt felt. Aller best hjelp til dette får man selvfølgelig av Opticruise, som i tillegg høyner både sikkerheten og komforten. Stadig flere kunder velger nå dette automatiserte girskiftsystemet, og Lauvstad anslår at andelen av Opticruisebiler nå er kommet opp i godt over 30 prosent.

Praktisk AdBlue-oversikt på internett

For å tilfredsstille Euro 4-kravene benytter Scania EGR-teknologi på sine rekkemotorer, mens V8´erne som nevnt er avhengig av AdBlue til sin SCR-rensing. Med en svært høy andel V8-salg vil mange av Scanias kunder etter hvert være avhengig av å etterfylle dette additivet. Distribusjonsapparatet er nå i ferd med å komme på plass. Oljeselskapene er noe lunkne til fulldistribusjon med tilbud om AdBlue på samtlige bensinstasjoner, men vil nok tilby det på deres større trucks stops. Stoffet vil også bli tilgjengelig for kjøp fra servicepunktene til de enkelte lastebilmerkene. Alle europeiske lastebilprodusenter har sammen med enkelte produsenter av AdBlue gått sammen om   som gir en god oversikt over utsalgssteder i hele Europa. Her kan man både søke på ett konkret geografisk sted eller foreta en enkel ruteplanlegging mellom to punkter (ViaMichelin) og få detaljert oversikt, adresse og telefonnummer og veibeskrivelse til hvor det vil være mulig å fylt AdBlue på den aktuelle kjøreruten.www.findadblue.com

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!