Tilbake på prestisjetoppen

Volvos invitasjon til siste pressekonferanse i Oslo var mildt sagt vag når det gjaldt innhold, men utdelingen av en pose «Fisherman´s Friend» ved ankomst ga imidlertid en indikasjon på hva som skulle være hovedtema. Med den nye Euro 4-tilpassede 16-liters motoren - som har en toppeffekt på hele 660 hestekrefter og et massivt dreiemoment på 3.100 Newtonmeter - sprenger nye FH16 grenser. «Strongest there is».

Henning Ivarson

Eiere av Volvo FH16 representerer en eksklusiv liten gruppe. I hele Europa ble det i fjor bare solgt rundt 1.500 enheter. Norge har alltid vært et av de større markedene, og var i 2004 størst med 262 solgte biler. Men selv om markedet er beskjedent, er det samtidig svært viktig for produsentens image. Med krefter langt over gjennomsnittet henvender modellen seg først og fremst til bileiere med krevende tungtransportkjøring mellom eksempelvis Øst- og Vestlandet. FH16 er i tillegg ofte brukt til tømmertransport, tungtrekkere og ikke å forglemme den relativt store gruppen bileiere som bare skal ha det største og beste som finne så markedet. Så langt har den langt fra vært noe førstevalg blant økonomisk bevisste flåteeiere, men når man samtidig registrerer at flere slike nå velger store V8-motorer fra andre merker bør det saktens være håp for at også Volvo får innpass her.

Dagens FH16 er ikke mer enn to og et halvt år gammel, og tilbys med effekter på 550 og 610 hk og et maksmoment på henholdsvis 2.500 og 2.800 Nm. Ved introduksjonen den gang kunne Volvo slå seg på brystet og stolt hevde at de hadde Europas sterkeste lastebilmotor til ordinære transporter. Det forestående Euro 4-kravet gjorde imidlertid sitt til at motoren relativt raskt måtte oppgraderes, og erkekonkurrenten Scanias introduksjon av sin enda sterkere V8er i fjor var nok en medvirkende grunn til at Volvo nå har strukket seg ytterligere opp på motordiagramkurven.

Ekstreme krefter

Så kan man saktens stille spørsmål om det virkelig er behov for slike krefter nye FH16 byr på. Selv kaller Volvo det «Intelligent kraftutnyttelse» - at kraften er tilgjengelig når behovet er der. Med motoreffekter på 660 og 580 hk og dreiemoment på henholdsvis 3.100 og 2.800 Nm sier det seg selv at kjørbarheten blir høy. I tilegg skal motoren respondere svært raskt, og i det maksimale dreiemomentsområdet mellom 1.000 og 1.450 o/min er hele 90 prosent av momentet tilgjengelig i løpet av bare to sekunder. Tilsammen sikrer dette at snitthastigheten kan holdes høyt ved langtransportkjøring i sterkt kupert terreng. Likeledes at kraftreservene eksempelvis gjør tømmerkjøring enklere på gjørmete skogsbilveier.

Ifølge prosjektleder Jan Erlach er 16-liters motoren blitt videreutviklet på en rekke områder. D16E har blant annet topplokk i ett stykke, overliggende kamaksel, 4 ventiler per sylinder og elektronisk styrte enhetsinjektorer. Den har fått ny turbo og intercooler og er så stillegående at behovet for lyddempende paneler er blitt redusert.

Lavere forbruk

Euro 4-normen tilfredsstilles ved hjelp av SCR-teknologien. I denne prosessen sprøytes som kjent en AdBlue-tilsetning inn i eksosen før den passerer gjennom en katalysator. Inne i denne reagerer AdBlue med nitrogenoksidene i en prosess som reduserer utslippet betydelig, der nitrogenoksider omdannes til ufarlig nitrogengass og vanndamp.

Sammenlignet med dagens D16C Euro 3-motor oppgir Volvo at den nye D16E Euro-4 har mellom tre til fem prosent lavere drivstofforbruk. Selv om man legger til forbruket av AdBlue, vil den nye motoren likevel ha et redusert nettoforbruk på mellom 1,5 og 3 prosent.

Sterkere motorbrems

For å holde en høy snitthastighet holder det selvfølgelig ikke bare at det går fort i oppoverbakke. Man er samtidig avhengig av effektive bremsesystemet som bidrar til rask og sikker kjøring også nedover. VEB+ er betegnelsen på Volvos videreutviklede motorbrems Volvo Engine Brake. Her er bremseeffekten økt med 15% sammenlignet med den tidligere VEB´en og tilbys som option til FH16. En kompresjonsbrems er integrert i ventilsettet og VEB+ har en ekstra vippearm som aktiveres under bremsing slik at trykket på eksosventilene kan økes. Maksimal bremseeffekt med VEB+ er 425 kW (578 hk), og dermed reduseres behovet for retarder ytterligere. Dersom man likevel velger å utstyre bilen med en slik, gir de to systemene en samlet bremseeffekt på hele 865 kW eller 1.176 hk.

Også selve hjulbremsene er forbedret. EBS-skivebremsesystemets funksjoner er nå integrert i selve programvaren slik at det er mulig å optimere EBS i forhold til transportbehovet. Blant annet skal en egen «bakkestartfunksjon» gjøre det lettere å ta løs i oppoverbakke med tung last.

Kun I-Shift for 660 hk

Vi hevdet innledningsvis at Volvo sprenger grenser med den nye motoren. Det gjør produsenten også ved at 660 hk-varianten kun kan kombineres med det I-Shift. Som tidligere meldt har dette automatiserte girskiftsystemet nylig blitt lansert i en helt ny versjon som blant annet er godkjent for 60 tonns togvekter, og det er blitt så godt mottatt av brukerne at over 60 prosent av bilene som selges i Europa nå er utstyrt med dette. Til 580-motoren tilbys imidlertid også 14-trinns manuelle kasser med og uten overgir.

Nå er I-Shiftprogrammet blitt ytterligere utvidet med to nye versjoner som tåler de store kreftene til denne motoren. Prosjektleder for I-Shift, Göran Lejonbäck, opplyser dessuten at det ikke lenger er noen form for momentbegrensninger. Det betyr at man kan utnytte maksimalt moment på samtlige gir.

Egen profil

Det skal naturligvis synes at man kjører FH16. På dagens modell skiller den seg ut fra en FH med blant annet en rekke forkrummede detaljer. Nå er forskjellen blitt mer markant ved at FH16 har fått en hel nedre frontgrill. I tillegg til det estetiske bidrar løsningen også til bedre luftgjennomstrømming og således bedre kjølingen av den store motoren. Et nydesignet Globetrotter-merke med jordklodesymbol setter også sitt preg på modellen.

Innvendig har FH16-førerhuset selvfølgelig gjennomgått de samme modifiseringene vi tidligere har rapport fra FM og FH. Det betyr blant annet at Volvo har imøtekommet markedets etterspørsel etter bedre stoler og køyer. I tillegg fremstår FH16-førerhuset det som enda mer påkostet og eksklusivt enn sine søsken med blant annet egne fargekombinasjoner og bruk av skinn på både ratt og i dørene.

Dagens FH16-modeller vil bli tilbudt markedet så lenge det er tillatt å registrere biler med Euro 3-motorer. De nye modellene går i full serieproduksjon i begynnelsen av juni. Salget er for lengst i gang, og de første kundebilene er ventet til ferien. Nær sagt som vanlig har Volvo også for nye FH16 introdusert en egen spesialmodell. De første 100 bilene som ble solgt i Skandinavia vil bli levert som FH16 «Power Edition» i en egen nummerert utførelse m.m. Men det toget er nok lengst gått. Ifølge Volvo Norge sendte de første selgerne inn sine ordres allerede natten før dagen som var satt til salgsstart.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!