Mindre motor setter fart på Peugeot

Med mål om å tilby mest mulig miljøvennlige og økonomiske biler fortsetter Peugeot å redusere sylindervolumet i sine motorer. Ett eksempel på dette er den nye 1,6-liters HDi-motoren som blant annet benyttes i varebilen Peugeot Partner. Til tross for at sylindervolumet er 20 % mindre enn den utgående 2-liters motoren på denne modellen opprettholdes effektnivået på 90 hk mens maks dreiemoment er økt fra 205 til 215 Nm.

Henning Ivarson Lillehammer

En annen fordel med denne «downsizing policyen» - som franskmennene så godt uttrykker det - er tildels betydelige reduksjoner av norske avgifter. Den nye 1,6-liters HDi-motoren er sentral i Peugeots motorprogram og benyttes i en rekke modeller. På personbiler vil en nedgang fra 2,0 til 1,6-liters sylindervolum utgjøre rundt 10.000 kroner, men avgiftsletten gir også positivt utslag på varebiler om enn ikke i like høy grad.

Fortsatt høye ambisjoner

Peugeot ble i fjor landets tredje mest solgte varebilmerke, og hittil i år har ordreinngangen vært så godt at importøren tar mål av seg å holde på denne posisjonen. Mye av æren for det gode salget kan i stor grad tilskrives produsentens posisjon som en av verdens ledende produsenter av høyeffektive dieselmotorer og som har blitt svært godt mottatt av brukerne.

Partner er den desidert mest populære varebilen til Peugeot. Som nevnt er produsentens 2,0 HDi-motor blitt faset ut på denne modellen og nå blitt erstattet av en helt ny 1,6-liters HDi-motor. Selv med 20 prosent mindre sylindervolum opprettholdes effektnivået på 90 hk mens bruk av blant annet siste generasjon common rail-teknologi gjør forbrenningen så effektiv at dreiemomentet er økt fra 205 til 215 Nm. Samtidig er drivstofforbruket blitt redusert med ca 5 prosent. Den samme motoren tilbys også med effekt på 75 hk og et maksimalt dreiemoment på 170 Nm. Sistnevnte danner en fin bro mellom den nye 90-hesteren og den eksisterende 1,9-liters dieselmotoren på 71 hk (125 Nm) som vil bli tilbudt som et prisgunstig alternativ ut året.

- Dette større og forbedrede motorutvalget vil utvilsomt gjøre oss enda mer konkurransedyktige på små varebiler, mener produktsjef Dag Brekken i Peugeot Norge.

Et fjerde alternativ er en 1,4-liters bensinmotor på 75 hk. Dieselandelen på Partner har imidlertid økt fra rundt 82 prosent i 2004 til 96 prosent så langt i år, så noe stort bensinmotorsalg vil det neppe bli snakk om. Til sammenligning opplyser Brekken at dieselandelen på mindre varebiler totalt sett nå er på ca 87 prosent i Norge.

Gode kjøregenskaper og trekkvillige motorer

Man trives godt bak rattet i en Partner. Presis og god styring, enkle og behagelige girskift, god sikt og typisk fransk sittekomfort med mykere seter enn på mange andre biler (uten at man får vondt i ryggen av den grunn) gjør kjøringen til en ren fornøyelse. Kjøregleden forsterkes ytterligere av den nye motoren er uvanlig trekkvillig. Dette kom klart frem da vi sammenlignet den nye og den gamle 90-hesteren på vei til Lillehammer. Med den utgående 2,0-liters motoren brukte vi 15 sekunder på å akselerere fra 50 til 80 km/t på flat vei, med ca. 450 kilo nyttelast og kun ved bruk av femtegiret. Med den nye motoren tok den samme uhøytidelige testen av bunndraget bare 7,5 sekunder. Det sier ikke så rent lite om den teknologiske utviklingen.

Men selv om den nye 90-hesteren byr på stor trekkevne, vil de aller fleste klare seg godt med 75-hesteren. Selv med flere hundre kilo bak skilleveggen var den langt fra noen sinke i forhold til resten av trafikken.

Dag Brekken er derfor svært glad for at Peugeot og allhjulsdriftprodusenten Automobiles Dangel nå har blitt enige om å tilby 75-hesteren også på Partner 4x4.

Prisene på ordinær Partner starter på kr. 136.700 for modeller med 71 hk motor, kr. 142.400 med den nye 75-hesteren og kr. 154.900 med 90 hk. For Partner 4x4 er inngangsprisene kr. 191.700 med 71 hk, kr. 202.900 for 75 hk og kr. 212.900 med 90 hk.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!