Felles fremstøt mot anleggsbransjen

«Volvo på grus» var navnet på et felles fremstøt Volvo Norge og Volvo Maskin nylig gjennomførte mot utvalgte kunder innenfor anleggs- og entreprenørbransjen. For lastebilleverandøren var det først og fremst viktig å la sjåførene prøve I-Shift under reell anleggskjøring, og tilbakemeldingene så langt viser at det ikke vil gå lang tid før dette automatiserte girskiftsystemet snart blir å betrakte som standard også på slike biler.

Henning Ivarson Gardermoen

Lastebilsalget er en god indikator på hvordan det går med AS Norge. I fjor ble det som kjent satt rekord i salg av nye lastebiler, med en salgsøkning på 33 prosent i forhold til året før. Hele 60 prosents økning av dumpersegmentet viser at bygge- og anleggsaktiviteten nå er svært høy her i landet, og dette underbygges at salget av lastebiler med plan og fastmontert kran økte med 65 prosent og betongbiler med hele 73 prosent. Av disse segmentene er biler med dumperkasse det klart største, men her klarte ikke Volvo helt å følge utviklingen og opplevde en reduksjon fra 44,5 prosent markedsandel i 2004 til 34,2 i fjor.

Dette var en av grunnene til at Volvo Norge fant tiden inne for et nytt fremstøt mot anleggs- og entreprenørsektoren. Aktørene i denne bransjen har som regel både anleggsmaskiner og lastebiler i maskinparken, og det var derfor naturlig å etablere en felles front med Volvo Maskin, Volvo Finans Norge og Maur Bilpåbygg som i mange år har levert dumperkasser til Volvos komplettbiler.

I løpet av fem dager ble mellom 250 og 300 utvalgte kunder fra hele landet invitert til Gardermoen der de først fikk en grundig brief av produkt- og tjenestetilbudene til samarbeidspartnerne. Mesteparten av dagen var imidlertid avsatt til omfattende praktisk utprøving av produktene i det store grustaket til Grefsrud AS som ligger tett inntil E6 rett øst for flyplassen.

Leasing øker

Finansiering er en viktig del av Volvos produkt- og verdikjede. Country manager Bjørn Skotte i Volvo Finans Norge la ikke skjul på at selskapet fortsatt er en relativt liten aktør på det norske markedet, men fremhevet samtidig at de tilbyr svært fleksible løsninger sammenlignet med mange banker og andre finansinstitusjoner. Når det gjelder lastebilfinansiering er det en klar trend mot stadig mer risikoavlastende leasing. Rundt 70 prosent av kundene velger nå denne finansieringsformen, mens bare 30 prosent tar opp ordinære lån. Blant maskinkundene er imidlertid lånefinansiering fortsatt mest utbredt.

Imponerende bredde av gule maskiner

Produktsjef Terje Andersen fra Volvo Maskin presenterte selskapets imponerende bredde av hjullastere, rammestyrte dumpere, samt belte- og hjulgående gravemaskiner i nær sagt alle størrelser. Etter å ha vært fraværende i markedet for veihøvler en periode, er Volvo Construction Equipment igjen på plass her med helt nye modeller.

Andersen fremhevet at ergonomi og førermiljø vektlegges svært høyt også i Volvos anleggsmaskiner, som forøvrig er utstyrt med mange av de samme drivlinjekomponentene man finner i lastebilene.

Hovedfokus på I-Shift

Volvo Norge stilte med tilsammen 9 biler, både FM og FH med forskjellige motorer og girkassealternativer, og i både 6x4- og 6x6-utførelser. Majoriteten var utstyrt med Goldstar dumperkasser, men også Istrail og Zetterbergs var representert på påbyggsiden.

Hovedvekten av Goldstar skyldes Volvos mangeårige samarbeid med Maur Bilpåbygg når det gjelder tilbud av komplette billøsninger. Maur benyttet forøvrig anledningen til å orientere om den nye dumperkassen Opal fra J. Sörling som de nå introduserer på det norske markedet. Den er bygget i Hardox 450, og i tillegg til bedre stålkvalitet og en vektbesparende konstruksjon skal den ovale kasseutformingen gi gode slippegenskaper og sikker tipping.

Prosjektleder Tom Eirik Thomassen i Volvo Norge var som vanlig sterkt engasjert, og snakket seg fort varm om både lastebilenes nye motorprogram og om den nye kraftige motorbremsen VEB+ som sammen med en hydraulisk kompaktretarder gir en bremseeffekt på hele 865 kW eller 1.176 hestekrefter. Likeledes om den rene automatkassen Powertronic som nå blant annet har fått ny converter, oppdatert programvare og kraftigere girkassekraftuttak. Powertronic benyttes i stor grad på Volvos anleggsmaskiner, men er også den eneste kassen som teller for bileiere med så ekstrem kjøring at de er avhengig av nettopp converter.

Volvo har stor suksess med I-Shift, og andelen av ordinære landeveisbiler med dette automatiserte girskiftsystemet er stadig økende. Den siste versjonen av I-Shift som ble lansert i fjor høst er som kjent dimensjonert for tåle både høyere moment og høyere togvekter. Men selv om produsenten lenge har prediket at systemet nå er like godt optimalisert til tøff anleggskjøring som det er til en distribusjonsbil i bygatene, har flere sjåfører og bileiere vært skeptiske til dette.

Det kanskje aller viktigste for leverandøren denne gang var derfor å la kundene prøve ut anleggsbiler med I-Shift under reelle forhold; opp og ned kraftige kneiker, på løst underlag, langs humpete og dårlige veier inne i grustaket eller en runde på E6 for den saks skyld.

Og skal man tro Volvo Norge var arrangementet svært vellykket. Tilbakemeldingene fra kundene var så positive at I-Shift kanskje snart blir å betrakte som standardvalget også på anleggsbiler.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!