Økt komfort og lavere forbruk

Volkswagen har lansert sitt automatiserte girskiftsystem DSG på Caddy, som dermed er den første varebilen i sin klasse som tilbys med en automatløsning i kombinasjon med dieselmotor. Resultatet er sikrere kjøring, langt høyere komfort og lavt drivstofforbruk.

Henning Ivarson

DSG ble lansert i 2004 og har så langt bidratt til at automatandelen har økt tildels betydelig på en rekke av Volkswagens personbilmodeller. Girsystemet kombinerer det beste fra manuelle og automatiske girkasser, og kan således by på både lavt forbruk og raske girskift samtidig som at sjåføren nyter godt av automatfordelene med høyere komfort.

2 kubbeaksler

DSG må ikke forveksles med de automatiserte girskiftsystemene som blir stadig mer utbredt på tyngre lastebiler. Disse tar utgangspunkt i en ordinær manuell girkasse, og hvor giringsarbeidet blir styrt elektronisk og utført av hydraulikk eller pneumatikk.

DSG fungerer på en helt annen måte, og er en videreutvikling av en løsning tyske Rudolf Franke utviklet til traktorer allerede i 1940. Forkortelsen står, eller på engelsk. Tyskerne kaller det også for siden systemet består av to våte oljeclutcher som betjener hver sin kubbeaksel. Den ene betjener første, tredje, og femte gir samt revers, mens den andre kubbeakselen betjener andre, fjerde og sjette gir. Girkassen fungerer etter prinsippet om at neste gir hele tiden ligger klar til innkobling. Ved eksempelvis akselerasjon er clutch 1 lukket og første gir er innkoblet på aksel 1. Parallelt er andregiret på aksel 2 allerede innkoblet (forhåndsvalgt), men har åpen clutch. Når tiden er inne til et girskift, åpnes clutch 1 mens clutch 2 lukkes. Samtidig sørger motorstyringen for å senke momentet ørlite mens girskiftet foretas og motorkraften blir overført til aksel 2. Deretter vil tredje gir ligge klart på aksel 1. Slik fortsetter det, og på denne måten reduseres girskifttiden til bare 200 millisekunder.for Direct Schaltende Automatik-GetriebeDirect Shift GearboxDoppelkupplungsgetriebe

Helt trinnløst

Etter å ha prøvekjørt en Caddy 1,9 TDI med 105 hk og DSG en ukes tid i bytrafikk med mye start og stopp, er våre erfaringer udelt positive. Girskiftene foretas så raskt at de nesten ikke merkes, og vi kom aldri opp i noen situasjoner hvor det var behov for å overstyre girvalget. Mens man på Volkswagens personbiler med DSG girer manuelt ved hjelp av «padleårer» foran rattet, bruker man girspaken sideveis til dette på Caddy. Girkassen er også utstyrt med et sportsprogram for mer aktiv kjøring.

DSG har ingen hydraulisk momentomformer slik en rendyrket automatkasse har. Systemet har til gjengjeld en krypekontroll som sikrer kontrollert igangsetting og finmanøvrering ved eksempelvis lukeparkering. Dette oppnås ved at det er et definert slipp på clutchen når motoren går på tomgang og et drivende gir er innkoblet.

Systemet krever ikke noe ekstraordinært vedlikehold. Girkassen skal ha oljeskift hver 60.000 km og de våte clutchene er tilnærmet vedlikeholdsfrie. DSG har som nevnt vært brukt på personbiler et par års tid, og så langt har ikke importør Harald A. Møller registrert noen problemer av noe slag. Om det imidlertid skulle oppstå en feil, vil den berørte kubbeakselen falle ut, men bilen kan likevel kjøres på girene til den andre akselen.

Caddy er i utgangspunktet en svært komfortabel varebil med blant annet en god norskutviklet skillevegg, og med DSG høynes sjåførkomforten ytterligere. Modellen er også kjent for sitt høye sikkerhetsnivå, og er ifølge importøren den eneste i sitt segment som leveres standard med både ABS, ASR og MSR (motorslippregulering). Med DSG oppnår man ytterligere økt sikkerhet ved at sjåføren hele tiden kan ha begge hender på rattet og fullt og helt konsentrere seg om trafikkbildet - i trygg forvissing om at elektronikken og mekanikken sørger optimale girskift både hva gjelder maksimal motorutnyttelse og minimalt drivstofforbruk.

Sammenlignet med en Caddy 1,9 TDI med manuell girkasse, er tillegget for DSG på ca. 16.000 kroner.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!