Postens nye rød-grønne profil:

Seks selskaper skifter navn til Bring

Bring skal erstatte Nor-Cargo, Box, Frigoscandia, Nettlast og de delene av Posten som har vært rettet mot bedriftsmarkedet her i Norge. I Sverige og Danmark kommer dessuten City-Mail inn i Bring. Etter hvert kommer alt materiell til å endre seg til grønn farge, men det går over tre år.

Christian Ryg

I tillegg til de kjente transportørene kommer også Talk2Me og Customer View samt Transflex i Norden til å gå inn under merkenavnet Bring.

De seks nye divisjonene i Bring blir: Logistics, Express, Frigoscandia, Citymail, Dialogue og Mail. Hver av de nye skal spisse seg mot sin del av markedet.

Konsernsjef Dag Mejdell understreket på lanseringsarrangementet den nordiske og internasjonale rollen som Posten Norge har fått i løpet av de siste årene. Gjennom oppkjøp og utvidelser på til sammen fem milliarder kroner har man økt omsetningen med 10 milliarder i løpet av tre år. I første halvår var nesten 25% av omsetningen fra virksomhet utenfor Norge. Målet er en andel på 40%.

Største omprofilering noen gang

Posten-konsernet har til sammen 10.000 biler og andre kjøretøyer i Norge. 25.000 ansatte bærer uniform, og 5.000 skilt skal endres i den omprofileringen som nå har startet. Selvsagt kan ikke alle bilene som tilhører de ulike transportselskapene framstå i grønn farge over natten. Prosessen vil ta rundt tre år. Men allerede fra første uke kjører rundt 450 biler med ny logo, enten det er Posten eller Bring. Omleggingen koster 150 millioner kroner. I tillegg har utviklingskostnadene kommet opp i det samme beløpet i den to års perioden dette arbeidet har tatt.

- Vår nordiske strategi, å være en av de ledende aktørene innen logistikk, post og IKT i Norden, krever at vi framstår med en klar og tydelig profil i hele Norden. Kundene må se helheten i vårt tilbud, sier Mejdell.

Under omprofileringen har man sørget for å skaffe seg alle domenenavn som er nødvendige, og alle bedriftskunder treffer nå Bring under navnet. Når det gjelder logoen for de to nye delene av konsernet, så sies det at dette er et stilisert posthorn. Gjerne for meg, hovedsaken er at logoen er enkel, klar og skiller seg fra andre i bransjen.www.bring.no

Under lanseringen la både konsernsjefen og konserndirektør Elisabeth H. Gjølme vekt på at grønnfargen man har valgt for Bring skiller seg klart ut. Dermed får Bring en flygende start for sitt merkenavn, og en god plattform. Når det gjelder Logistics, blir det understreket at med ett navn for transport og logistikk, blir det lettere å overbringe til kundene hvilken bred kompetanse som finnes i konsernet og hvilke tjenester det dreier seg om.

Samtidig har man valgt å holde på rødfargen for posttjenester til vanlige brukere.

I sin hilsen la selvsagt Samferdselsminister Liv Signe Navarsete inn dette som et positivt poeng; det rød-grønne konsernet som nå er skapt.

www.logistikk-ledelse.no © 2008

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!