23948sdkhjf

Nye Citroën Berlingo: Sterk oppfølger til Jumper og Jumpy - avslutter fornyelsesprogrammet med topp stilkarakter

Nye Citroën Berlingo:Sterk oppfølger til Jumper og Jumpy - avslutter fornyelsesprogrammet med topp stilkarakterBerlingo har i alle år vært Citroëns klart mestselgende varebil, og forventningene til de...

Nye Citroën Berlingo:

Sterk oppfølger til Jumper og Jumpy - avslutter fornyelsesprogrammet med topp stilkarakter

Berlingo har i alle år vært Citroëns klart mestselgende varebil, og forventningene til den nye generasjonen som nå kommer på markedet har vært skyhøye. Mye tyder på at Berlingo setter et meget verdig punktum på produsentens fornyelse av nyttekjøretøyprogrammet. Kjøreegenskapene er minst like gode som dagens modell har vært kjent for. I tillegg er den blitt større, mer praktisk og langt mer elegant - både utvendig og innvendig.

Henning Ivarson

Hvis du liker den nåværende Berlingo, kommer du til å elske den nye, hevder Citroën Norge. Og importøren kan nok ha rett i det. «Sjarmen» er i høyeste grad fortsatt tilstede, samtidig med at den har fått mange av de samme elegante linjene til Citroëns øvrige bilmodeller. Det begynner å bli lenge siden franskmennenes sans for estetikk var totalt fraværende når det gjaldt design av varebiler. Mange husker sikkert Berlingoforgjengeren C15 som det fortsatt ruller en del av på veiene, for ikke å snakke om den eldre kassevognen Type H med panel av bølgeblikk.

For man skal ikke glemme at Berlingo også har hatt stor suksess som personbil, og i dette segmentet betyr utseendet en god del. Og med et langt mer moderne design vil garantert personbilvariantene bli enda mer attraktiv for bilkjøpere som er på jakt etter en rimelig familiebil med svært god plass.

Lang utgave lanseres i oktober

Men for en varebilkjøper må nok sjarm og utseende vike plassen for viktigere faktorer som størrelse, praktiske løsninger, sjåførkomfort, sikkerhet og ikke minst anskaffelses- og driftskostnader.

Nye Berlingo (og tvillingen Peugeot Partner) er blitt 24 cm lenger enn dagens versjon. Den er også blitt 8 cm bredere, hvilket gjør at varerommet har økt fra dagens 3 til 3,3 kbm. Tillatt nyttelast er opptil til 850 kilo, og den økte bredden gjør det mulig å frakte to EUR-paller. Lasteterskelen er blitt noe høyere enn på dagens modell. Her går altså Citroën mot den generelle utviklingstrenden, men det dreier seg kun om en drøy centimeter så noen stor sak er det ikke. Berlingo kan utstyres med én eller to sidedører i tillegg til den praktiske «giraffluken» bakerst på taket som kan benyttes til transport av lange gjenstander. Den kan også utstyres med et innvendig «takstativ» for transport av lengre gods.

De asymmetriske bakdørene (60/ 40) kan åpnes nesten 180 grader, og man kan derfor enkelt laste og losse paller eller annet gods ved hjelp av en truck eller rygge helt inntil en rampe med dørene åpne for den saks skyld. Enkelte brukergrupper - for eksempel håndverkere eller servicemekanikere - foretrekker topphengslet bakluke som kan benyttes som et «arbeidstak», men dette er ikke tilgjengelig på de fabrikkbygde varebilene. Den norske importøren har imidlertid lenge bygget om Berlingo personbil til varebil, og vil fortsette å gjøre det med den nye modellen også. På den måten kan de også tilby en varebil som har topphengslet bakluke, men ikke minst imøtekomme behovet etter en mer påkostet varebil.

Som tidligere meldt vil nye Berlingo også bli tilbudt i en lang utgave. Den har samme akselavstrand som basisutgaven, men har 25 cm lenger overheng bak hvilket gir et volum på 3,7 kbm. Nyttelasten på denne er opptil 750 kilo og det er ventet at denne versjonen vil bli lansert i oktober.

Innredning og komfort på personbilnivå

Også innvendig er Berlingo blitt betydelig mer elegant, og både materialvalg og utforming er nesten på personbilnivå. Førerplassen er komfortabel og godt ergonomisk utformet med høydejusterbart ratt og med girspaken nå hendig montert på dashbordet slik man forventer i våre dager. Sikten er upåklagelig, både gjennom den store frontruten og bakover via de gode sidespeilene. Det finnes godt med oppbevaringsrom både til små og større gjenstander, inkludert en praktisk takhylle over frontruten.

Utstyrsmessig vil man kunne velge mellom to grunnmodeller, forskjellige komfortpakker og en lang rekke med ekstrautstyr. Basisversjonen er en 2-seter, mens den mer påkostede versjonen er en 3-seter. På begge kan passasjersetet felles ned og danne et praktisk arbeidsbord, men det norske ufravikelige kravet om hel skillevegg setter en stopper for at den opprinnelige 3-seters løsningen kan utnyttes her i landet; Ved å folde det ytterste passasjersetet helt ned i gulvet kan brukere i andre land forlenge varerommet helt frem til torpedoveggen på høyre side av bilen og således enkelt kunne frakte med seg langgods.

To store kollisjonsputer er standard, mens sidekollisjonsputer finnes på opsjonslisten. Blant øvrig tilgjengelig ekstrautstyr kan nevnes klimaanlegg, cruise control med hastighetsbegrenser, ryggesensor og bluetooth.

Dessverre er også elektronisk stabilitetsprogram (ESP) på listen over ekstrautstyr. Med lanseringen av en helt ny bil på markedet burde Citroën etter vår mening ha benyttet anledningen til å markere at de setter sine kunders sikkerhet i høysetet ved å la ESP være standard.

Glimrende motor og gode kjøregenskaper

PSA Peugeot Citroën produserer etter manges mening noen av de beste dieselmotorene som finnes på markedet, og de benyttes da også av flere andre bilprodusenter. Motorprogrammet til Berlingo varebil omfatter så langt to versjoner av en 1,6-liters HDi-motor på 75 og 90 hk som har et maks dreiemoment på henholdsvis 185 og 215 Nm ved 1.750 o/min. Men det kommer mer. I oktober lanseres en «Airdreamversjon» av 90-hesteren som er utstyrt med partikkelfilter. Det finnes også en 110-hesters versjon av 1,6-liters motoren, men denne er foreløpig kun tilgjengelig på Berlingo personbil. Det er imidlertid ventet at den etter hvert vil bli tilgjengelig også på varebilene.

90-hesteren var eneste alternativ da vi nylig prøvekjørte nye Berlingo i Frankrike. I motsetning til tidligere prøvekjøringer var bilene denne gang lastet - riktignok med beskjedne 200 kilo - men så er det vel også relativt sjeldent at denne biltypen lastes til maks godkjent totalvekt. Uansett har denne motoren såpass med krefter at den dekker behovet for de aller fleste, og mange vil nok sogar godt klare seg med den minste motoren. 90-hesteren byr på både morsom og uanstrengt kjøring. Den responder rakst over et bredt turtallsområde og den manuelle 5-trinns girkassen er både uvanlig presis og enkel å betjene til å sitte i en fransk bil.

Også styringen er meget presis og gir sjåføren mer følelsen av å kjøre en sportsbil enn en varebil. Gjennom de første svingene kunne den føles litt overstyrt, men det kan også være sportsbilfølelsen som bidro til at svingene ble kuttet. Kjøreegenskapene er uansett upåklagelige. Hjulopphenget er for øvrig hentet fra personbilmodellen C4 Picasso.

Det eneste vi egentlig ikke var storfornøyd med, var det innvendige støynivået. Lydisoleringen av motoren er meget bra - det er bakfra støyen dannes; både fra bakhjulene og generell resonans fra varerommet. Men da skal det i sannhet sies at bilene i Frankrike hverken var utstyrt med skillevegg eller noen form for innvendig kledning av veggene i varerommet, og at støyen kun var hørbar under kjøring på grov asfalt. Man får derfor håpe på at en godt norskutviklet skillevegg vil endre på dette lydbildet.

Selv om nye Berlingo lanseres i Norge i juni er prisene i skrivende stund ikke klare.

www.logistikk-ledelse.no © 2008

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078