Normecas mekka

I sommer inngikk saudiarabiske myndigheter en kontrakt med Lørenskogbedriften Normeca AS om leveranse av to mobile sykehus. Det ene skulle være operativt allerede i november og måtte derfor bygges på rekordtid. Vi tok en titt på det svært godt utstyrte sykehuset som er fordelt på syv semitrailere rett før innleide norske sjåfører kjørte sykehuset om bord på Kielfergen og deretter startet den 5.000 kilometer lange turen til Mekka.

Henning Ivarson

Årsaken til at sykehuset måtte være på plass i Mekka i forrige måned skyldes Hajj - pilgrimsreisen som alle troende muslimer må ta til byen minst én gang i løpet av livet. Da samles flere millioner mennesker på svært konsentrerte områder, og som følge av det inntreffer det hvert eneste år katastrofer av større eller mindre omfang der folk blir trampet ned eller skadet på annen måte i den voldsomme trengselen rundt Kaba og de andre helligdommene.

For å høyne beredskapen og kunne yte best mulig hjelp til skadelidte tok saudiarabiske myndigheter kontakt med Normeca AS på Lørenskog og bestilte to mobile sykehus. De skal primært benyttes under Hajj og resten av året skal de stå i beredskap for eventuelle katastrofer som måtte inntreffe i landet. Hvert sykehus har en verdi på 75 millioner kroner. Det første er som nevnt allerede på plass i Mekka mens det andre skal leveres i mars. Samtidig inngikk for øvrig Normeca også en ordre om levering av et containersykehus til Røde Halvmåne i Saudi-Arabia.

Stor kompetanse og lang felterfaring

Normeca ble etablert i 1983 og var i mange år en betydelig leverandør av medisinsk utstyr til norske sykehus. Denne virksomheten ble i 1997 skilt ut i selskapet Normeca MedTech, mens Normeca satset på mobile sykehus. Etter å ha utviklet og startet eksport av teltbaserte feltsykehus, utviklet selskapet også containerbaserte løsninger. Leveransen til Saudi-Arabia representerer en verdenspremiere siden det er første gang spesialutstyrte semitrailere benyttes til å danne komplette sykehus.

Daglig leder og majoritetseier i Normeca, Jan Karlsen, opplyser at selskapet har opparbeidet seg en svært sterk posisjon world wide. Han kjenner ingen andre aktører som kan vise til samme bredde og felterfaring som Normeca. Selskapet har levert et stort antall feltsykehus til både forsvar og sivile brukere i en rekke land, og var blant annet også ansvarlig for leveransen av det store ID-senteret i Thailand som ble benyttet til identifisering av omkomne etter tsunamikatastrofen i 2004. Normeca har 11 kontorer i 9 land og rundt 50 til 60 fast ansatte. Under prosjektfasene kan imidlertid antallet raskt komme opp i 400 og mer enn det også.

I fjor fikk selskapet ordre om store leveranser i Sør-Sudan. Kontrakten var opprinnelig på hele ti sykehus, men på grunn av manglende betaling er det foreløpig bare blitt levert ett. Karlsen forteller at mange prosjekter også representerer store logistiske utfordringer. Sykehuset i Sudan ble eksempelvis bygget opp 1.800 kilometer unna innskipingsområdet, hvorav 1.000 kilometer var tilnærmet veiløs. I tillegg måtte selskapet selv stå for betydelige utbedringer av infrastrukturen som eksempelvis veibygging og boring etter vann.

7 semitrailere, 500 kvm sykehusareal

Normeca brukte bare tre måneder på å bygge det første mobile sykehuset som nå er på plass i Saudi-Arabia. Det består av syv semitrailere som kan skyves ut i seks meters bredde. De ble levert av danske HMK og hollandske Lamboo som begge har lang erfaring med blant annet å produsere typiske utstillingssemier, mens Normeca stod for innredning og utstyrsanskaffelsen.

Seks av semitrailerne kobles sammen med værtette sluser. Den syvende tilhengeren benyttes blant annet til røntgenundersøkelser og står parkert litt for seg selv. Den samlede gulvflaten er på hele 500 kvm, og ifølge Jan Karlsen tar det ikke mer enn seks timer fra semitrailerne er parkert til sykehuset er operativt. Under Hajj er det kun muslimer som har adgang til Mekka. For å få montert opp sykehuset leide derfor Normeca inn personell fra Sudan som først var på kurs i Norge.

Svært velutstyrt

Alle semitrailerne er utstyrt med egne strømaggregater og vanntanker, men kan også enkelt koble seg opp mot fast strøm og vannforsyning. Man lar seg raskt imponere av sykehuset. Siden det skal benyttes i Saudi-Arabia er det delt i to - ett for kvinnelige pasienter og ett for mannlige - og består av rom for blant annet pasientregistrering, undersøkelsesrom, operasjonsstuer, sengeposter, laboratorium, skyllerom/desinfeksjonsrom og hvilerom/møterom for leger og andre sykehusansatte.

Men det er ikke bare en legmann som blir imponert av å gå rundt i semitrailerne. Også Jan Karlsen er svært stolt av sykehuset som han hevder er langt bedre utstyrt enn noe annet sykehus i Norge. Han forteller at det var Normeca som i utgangspunktet hadde spesifisert det medisinske utstyret som de mente var nødvendig, men at de aldri tidligere hadde opplevd at en oppdragsgiver hadde plusset på denne listen i så stor grad som det saudiaraberne gjorde. Han peker blant annet på at det nærmest i hvert reneste rom finnes både defibrillator og monitoreringsutstyr.

Trekkvogner som tåler en støyt

Til hvert sykehus har MAN Last og Buss AS levert syv trekkvogner, nærmere bestemt MAN TGA WW, som ikke selges for bruk i Europa. Tilleggsbenevnelsen er en forkortelse for World Wide og innebærer at dette er kjøretøy som er beregnet brukt utenfor Europa og da i hovedsak i Asia og Afrika. De kjennetegnes med å ha en lavere utstyrsgrad og enklere elektronikk enn lastebilene som selges i Europa. De utstyres med Euro 2- eller Euro 3-motorer, manuelle girkasser og er konstruert for å operere i varme strøk og ikke minst å tåle betydelige belastning. I mange land blir tillatt totalvekt ofte forvekslet med tillatt nyttelast

Normeca valgte å satse på TGA WW med det store LX-førerhuset med plass til to køyer, men serien kan også leveres med de mindre L- og M-førerhusene. Trekkvognene er i 6x4-utførelse med lufttandem og utstyrt med en Euro 3-motor på 430 hk som står i kombinasjon med en manuell 16-trinns ZF Ecosplit girkasse. Før overleveringen gjennomførte MAN Last og Buss enkelte modifiseringer, blant annet svingskivehøyde på 1,10 meter hvilket gir semitrailerne en totalhøyde på 4,20 meter. For transporten fra Kiel Mekka var det ingen transittland som nølte med å gi dispensasjon for denne totalhøyden, men her i landet satte kontrollmyndighetene hardt mot hardt og forlangte at bilene skulle tilfredsstille norsk regelverk og således være utstyrt med Euro 4-motor for at de skulle kunne kjøres de få kilometerne fra Normeca på Lørenskog og ned til Color Lines fergeterminal på Hjortnes i Oslo! Men så viste det seg at dette skyldtes en feiltolking av regelverket fra en overivrig byråkrat. Og som svært mange importører, forhandlere og lastebileiere så inderlig godt kjenner til er jo ikke akkurat det noe nytt.

www.logistikk-ledelse.no © 2008

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!