23948sdkhjf

Renault Trucks: Ny Nordenorganisasjon med danske hender på rattet

Renault Trucks:Ny Nordenorganisasjon med danske hender på rattetSamtidig med at Renault Trucks viste frem siste generasjon Magnum og et utvidet program av anleggsmodellene Kerax og Lander presenterte ...

Renault Trucks:

Ny Nordenorganisasjon med danske hender på rattet

Samtidig med at Renault Trucks viste frem siste generasjon Magnum og et utvidet program av anleggsmodellene Kerax og Lander presenterte man den nye importorganisasjonen Renault Trucks Nordic med hovedsete i Danmark. Adm. direktør Mogens Nielsen presiserer at Renault Trucks Norge vil bestå som selskap og at det kun er typiske back office funksjoner som nå blir sentralisert.

Henning Ivarson

Dermed er et nytt kapittel i historien om Renault Trucks norske organisasjon blitt skrevet. Den har så langt blitt skiftet fire ganger i løpet av de siste 12 årene - sist gang i 2003 da det fabrikkeide importselskapet Renault Trucks Norge ble etablert. Det tok over etter Nissan Norge som for alvor fikk merket frem i lyset etter at Renaults lastebiler knapt hadde vært synlige under de tidligere importørene Kingsrød og senere Kellox. Og dagens importør har videreført det gode markedsarbeidet Nissan Norge startet, med jevnt stigende salg som resultat. Således var det nok noe smertelig at to av selskapet ressurspersoner - kort tid før den nye Nordenorganisasjonen ble offentliggjort - valgte å forlate selskapet.

Beholder nasjonale organisasjoner

Renault Trucks Nordic holder til i Brøndby, og er samlokalisert med det danske importselskapet. Under en pressekonferanse i København presiserte adm. direktør Mogens Nielsen at de sterke nasjonale organisasjonene som jobber tett opp mot kundene skal beholdes, samtidig med at man rasjonaliserer og effektiviserer driften ved å sentralisere mange av landenes typiske back office funksjoner til Danmark. Nielsen påpeker i så måte at de har tatt lærdom av enkelte andre bilorganisasjoner som i sin rasjonaliseringsiver har sentralisert for mye og flyttet for mange nøkkelpersoner bort fra markedene de skal arbeide i. Det har som kjent ikke alltid vært til det beste.

Den nye Nordenorganisasjonen vil telle 39 personer, og eneste nordmann er ettermarkedssjef Roger Gundersen. Han er imidlertid ikke villig til å flytte til Danmark på permanent basis, og vil kun fungere i stillingen noen måneder før han returnerer til samme stilling i det norske importselskapet. Blant øvrige sentrale nordenmedarbeidere kan nevnes svenske Mats Nilsson som er ansatt som nordisk salgssjef. Han kom fra stillingen som Regional Sales Manager hos Renault Trucks Europe. Danske Robert Dinesen er ansatt som nordisk produktsjef og kommer fra stillingen som prosjektkoordinator i DaimlerChrysler Danmark og Sverige.

Den nye organisasjonen skal håndtere både Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island - en region hvor det bor 25 millioner mennesker og hvor det årlig selges rundt 22.000 lastebiler over 6 tonn. Renault Truck etablerer forøvrig flere tilsvarende større organisasjoner flere andre steder i Europa. Det gjelder blant annet for Spania og Portugal, likeledes på Balkan, Be-Ne-Lux og Polen/Baltikum.

Bredere anleggsprogram og oppgradert Magnum

I København benyttet Renault Trucks også anledningen til å presentere et par nyheter på de typiske anleggsmodellene Lander og Kerax i tillegg til oppgraderingen av landeveismodellen Magnum.

er ifølge produktsjef Robert Dinesen en svært anvendelig modell som både kan benyttes på byggeplasser såvel som til forskjellig transport til og fra slike. Liten svingradius gjør den også velegnet til bruk i tettbygde strøk. Lander har så langt vær tilbudt som trekkvogn i 4x2 og 6x4-utførelse og som langchassis i 4x2, 6x2 og 6x4. Nå tilbys den også som 8x4, og Dinesen fremhever at den byr på 500 kilo mer nyttelast enn mange av konkurrentene. Lander kan utstyres med 7-liters motoren DXi7 på 280 og 320 hk, eller 11-liters motoren DXi11 med effekter på 370, 410 og 450 hk.Lander

er langt mer grovbygget enn Lander og således beregnet for virkelig tøffe oppdrag. På denne modellen fremholder Dinesen høy markfrigang i forhold til mange av konkurrentene. Motorprogrammet til Kerax har så langt bestått av ovennevnte 11-liters motor, men kan nå også tilbys med 13-liters motoren DXi13. Den yter 460 og 500 hk, har et maks dreiemoment på henholdsvis 2.300 og 2.450 Nm og kan leveres i både Euro 4 og Euro 5-utførelse.Kerax

- det ubestridte flaggskipet til Renault Trucks - fremstår i ny drakt. Utvendig bidrar blant annet en ny tredelt støtfanger, ny grill og ny solskjerm med integrerte LED-lys til at den fortsatt fremstår med markedets mest sofistikerte og futuristiske design. Innvendig er nyhetene først og fremst ment for å gi sjåføren best mulig boforhold. Den innvendige takhøyden er økt med 20 cm og er nå gjennomgående på over 2 meter i hele førerhuset. Tre nye oppbevaringsrom over frontruten og en langsgående oppunder taket på bakveggen - slik man er vant med fra fly - gjør at den samlede oppbevaringskapasiteten er på over 3.600 liter. Dette er opptil 60 prosent mer enn på dagens modell. Nye Magnum byr også på ny innvendig belysning, en tykkere og bedre avfjæret madrass og audioutstyr med blant annet blåtann og USB-tilkobling.Magnum

Magnum kan utstyres med den nevnte 13-liters motoren på 460 eller 500 hk. For bruk på de tøffeste veitrekningene i Norge føler mange sjåfører at dette kan være i snaueste laget og skulle i stedet gjerne hatt 16-liters motoren til Volvo Powertrain som produserer motorer til både Volvo Trucks og Renault Trucks.

Nordensjef Mogens Nielsen opplyser imidlertid at det ikke foreligger noen planer om å utvide motorprogrammet til Magnum med det første.

www.logistikk-ledelse.no © 2008

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.067