Vesentlig støydemping gir økt kjøreglede

At Toyota Hiace har fått en ny kromlist i grillen og en tilsvarende over skiltet på hekken betyr nok svært lite for den vanlige Hiacebrukeren. Det er først og fremst påliteligheten og driftssikkerheten som har gjort Hiace til landets klart mest solgte varebil gjennom en årrekke. Men selv den mest nøkterne håndverker eller varetransportører vil garantert glede seg over den nye og omfattende støydempingen som nå gjør det mulig å kunne føre en normal samtale i motorveihastighet.

Henning Ivarson

Toyota Hiace er det nærmeste man kan komme et norsk varebilikon. Selv om den naturlig nok har vært gjennom en del generasjonsskifter siden urintroduksjonen på det norske markedet i 1974 blir den likevel av flere oppfattet som noe gammeldags i konstruksjonen og med enklere innredning og finish enn hovedkonkurrenten Volkswagen Transporter. Dette blir imidlertid mer enn oppveid av modellens fantastiske renommé når det gjelder kvalitet, pålitelighet og driftsøkonomi. Spør man brukerne om hva de mener om bilen er svarene ganske unisone. «Den bare går og går».

Og brukerne er mange. I fjor ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 4.188 nye Hiace hvilket ikke bare gjorde den til landet klart mest solgte bil med grønne skilter, men også Toyotas mestselgende modell og landets fjerde mest solgte uansett farge på skiltet. Salget har for øvrig holdt seg stabilt høyt i en årrekke og i fjor importerte Toyota Norge Hiace nummer 100.000.

Langt bedre støydemping

Men selv om brukerne alt i alt er svært så godt fornøyd med produktet, har det ifølge produktsjef Egil Svendsen i Toyota Norge lenge vært to ankepunkter mot modellen; dårlig støydemping og dels også en ugunstig skilleveggløsning. Han er derfor svært glad for at det innvendige støynivået på siste generasjon er blitt redusert med hele 9 dB. Det er oppnådd gjennom ny isolasjon i hele gulvet i tillegg til i skilleveggen, i torpedoveggen, i instrumentbordet og i panseret. I tillegg er det blitt montert flere støydeksler under bilen. Vår prøvekjøring rett før jul ga raskt svar på resultatet. Selv i motorveihastigheter kan man nå føre en normal samtale uten å måtte heve stemmen slik man måtte tidligere.

Samtidig kan Toyota Norge tilby en ny skillevegg (option til kr. 6.700 inkl. mva) som gir langt bedre muligheter for justering av setene. I «nye» Hiace er også klimaanlegg blitt standard i tillegg til ny kromdekor rundt kanten av speedometer/turteller, ny belysning i varerommet og at brytere for vindusheiser og sentrallås har fått en mer praktisk plassering i døren. Utvendig har Hiace fått en kromlist i grillen og en tilsvarende over skiltet på bakluken i tillegg til en ny sort lakk.

Nær 90 prosent velger 4x4

Hiace tilbys i kort og lang versjon med varerom på henholdsvis 5,5 og 6,5 kbm, med én eller to skyvedører og med topphengslet bakluke eller sidehengslede bakdører. Hiace er utstyrt med en 2,5-liters rail turbodieselmotor som tilbys med effekter på henholdsvis 95 hk/230 Nm og 117 hk/ 294 hk. Partikkelfilter kan ettermonteres i Norge for ca 11.000 kroner.

Nær 90% av kundene velger 4WD som gir permanent firehjulsdrift. Systemet har to differensialbremser og fordeler kraften 50/50, men lar seg ikke kombinere med elektronisk stabilitetssystem (ESP).

På kan brukerne på en svært enkel måte designe sin egen innredning fra norske NSI eller velge mellom en rekke ferdigkonfigurerte løsningerhttp://toyota.innreder.no

for flere håndverkergrupper. Brukergrensesnittet er eksemplarisk; løsningene vises både som 2D og 3D og det er enkelt å be om et pristilbud.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

2009_tr0101B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!