Den nye R-serien oser av kvalitet

Den største nyheten på Scanias nye R-serie er en sterkt forbedret versjon av det automatiserte girskiftsystemet Opticruise hvor brukerne nå blant annet kan velge mellom fortsatt bruk av clutchpedal eller et helautomatisk system. R-serien fremstår også med en forsiktig utvendig facelift, en betydelig innvendig oppgradering av førerhuset og et innebygd støttesystem som gir tips for å forbedre kjørestilen.

Henning Ivarson

Man skal være en god kjenner av Scania for å se de utvendige forandringene som er gjort med R-serien. Men ribbene i grillen har fått en ny knekk, støtfangeren har fått en ny form, og som tilleggsutstyr kan modellen leveres med LED-lys. Sideskjørtene på trekkvognene er nå i ett stykke og med en innpresset profil fremstår de langt mer elegante enn dagens. De er også utformet til å kunne kombineres med større drivstofftanker. Ved å flytte batteriet bakover i rammen kan eksempelvis 4x2-trekkvogner nå ha et samlet tankvolum på 1.500 liter.

Høy innvendig kvalitet

Innvendig formelig oser den nye R-serien av kvalitet. Interiøret kjennetegnes av nye materialer (blant annet langt mykere plast i dashbordet), en generell svært høy finish og en rekke fargekombinasjoner. Produsenten opererer imidlertid med fire anbefalte fargekombinasjoner (Designers´s Choice) som skal skape en homogen følelse.

I tillegg til det rent estetiske er det også blitt foretatt flere forbedringer som skal gjøre sjåførhverdagen enklere. Her kan nevnes nye oppbevaringsrom på veggene og i dashbordet, ny utforming av dørlommene som nå har fått plass til to halvannen liters flasker og en ny utforming av den sentrale oppbevaringskonsollen som stikker ut på høyre side. Den er både blitt større, utstyrt med lys og har en integrert liten skuff. I «hanskerommet» på passasjersiden finnes et praktisk bord som er helt glatt når det foldes ut, og ikke minst kan R-serien nå utstyres med seng som på en enkel måte kan trekkes ut i 90 cm bredde - markedets bredeste i lastebilførehus med normal lengde. I tillegg kan nevnes to nye audioanlegg med muligheter for navigasjon og hvor kjøreinstruksene vises på sentraldisplayet og at stolene kan justeres fra sengen ved hjelp av noen små pedaler.

Flere av de innvendige forbedringene i R-serien er også allerede blitt adoptert i P- og G-serieførerhusene. Det vil imidlertid gå noe tid før disse førerhusene får de samme nye eksteriørdetaljene som R-serien.

Overlater pedalvalget til brukerne

Scania var svært tidlig ute med å tilby et automatisert girskiftsystem. Allerede i 1984 lanserte man CAG (Computer-Aided Gearchanging) og i forbindelse med introduksjonen av 4-serien i 1995 kom Opticruise på markedet. Dette systemet var i mange år oppfattet som det klart beste på markedet, men mange mener at systemet de siste årene har blitt hengende etter de tilsvarende systemene til konkurrentene. Dette fordi Opticruise både har krevd bruk av clutchpedal ved start og stopp og fordi bruken av synkroniserte kasser har gjort giringsarbeidet noe tregere.

Den kanskje største nyheten som ble presentert i Södertälje nylig var derfor at brukerne nå kan velge mellom fortsatt bruk av clutchpedal eller et helautomatisk system. Sistnevnte versjon benytter en elektrohydraulisk clutchstyring som Scania er de første til å ta i bruk, og dette bidrar også til både raskere og mykere girskift enn dagens system. Nye Opticruise byr også på en krypfunksjon som gjør at man kan manøvrere kjøretøyet med uvanlig høy presisjon og en bakkestartassistent. Denne frigjør bremsene tre sekunder etter at man har fjernet benet fra bremsepedalen, men likevel ikke før trekkraften er tilstrekkelig til å hindre at kjøretøyet ruller bakover. En tredje viktig funksjon med nye Opticruise er at systemet svært lett gjør det mulig å gynge seg ut av dumper som drivhjulene hjulet har gravd i underlaget. Hvis man raskt slipper opp gasspedalen frikobler systemet slik at bilen ruller tilbake og man kan gjøre et nytt forsøk.

Nye Opticruise kan benyttes på Scanias 8-, 12- eller 12+2-trinns girkasser og lanseres samtidig på P- og G-serien.

Pedagogisk voksenopplæring

Et nytt og spennende førerstøttesystem gir sjåførene kontinuerlige tilbakemeldinger på kjørestilen og eventuelle tips om forbedringer. Systemet vurderer de fire viktigste områdene for økonomikjøring; kjøring i bakker, hvor forutseende sjåføren er, hvordan bremsene benyttes og girvalg. Kjører man riktig - og for eksempel slipper gasspedalen litt før en bakketopp - er systemet mer raus med å dele ut stjerner enn en søndagsskolelærer, samtidig med at eksempelvis teksten «Exemplary Driving!» vises i senterdisplayet. Dersom systemet mener det er behov for forbedringer står det eksempelvis «Next time: Release accel. pedal before top». I tillegg til å få stjerner, kan også sjåføradferden vises i prosent i forhold til det optimale. Dataene slettes for øvrig når tenningen slås av, men Scania opplyser at systemet er forberedt for at de også vil kunne lastes ut.

Etter vår mening en god pedagogisk voksenopplæring som oppmuntrer sjåførene til å konkurrere med seg selv og som ikke rokker ved selvfølelsen til de mest erfarne.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

2009_scaniaR2.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!