Underveis dit ingen skulle tru at nokon kunne bu

Både håndverkere, postbud og pakketransportører må tidvis besøke kunder med vanskelig adkomst. Peugeot Partner Extrême makter nok ikke å komme frem til alle stedene som Oddgeir Bruaset besøkte i serien «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu», men så langt unna er det ikke. Den mest ekstreme 4x4-utgaven lever opp til navnet og tenderer mot å kunne karakteriseres som et terrengkjøretøy. Folk flest vil imidlertid klare seg godt med den enkleste Endurancemodellen som sikrer god fremkommelig på glatte vinterveier.

Henning Ivarson

Vi er i Sentheim, en søvnig småby i Alsace, noen få mil fra grensene til Tyskland i øst og Sveits i sydøst. Foruten en omfattende produksjon av distriktets svært så anerkjente hvitvin, finnes det også mye tungindustri i området som for eksempel innenfor kjemi og automotive. Peugeot har sine røtter i Sochaux noen mil syd for Sentheim, og både Peugeot og Citroën har store fabrikker i regionen.

Men også Sentheim har sin egen bilfabrikk, om enn i en litt annen skala. Her finner man Automobiles Dangel, en virksomhet som har spesialisert seg på å bygge om tohjulsdrevne varebiler til firehjulsdrift. Før Henry Dangel etablerte sin egen virksomhet hadde han i mange år vært med på å designe og bygge løpsbiler for andre. Han så imidlertid at det også var et marked for allhjulsdrift på ordinære biler og i 1979 utstyrte han en Peugeot 504 med sitt eget 4x4-system. Konseptet ble godkjent av Peugeot og året etter ble Automobiles Dangel etablert. Virksomheten ble etter hvert konsentrert om varebiler, og i 1987 ble det utviklet et 4x4-system til Peugeot J5 og tvillingen Citroën C25. Etter det har Dangel nærmest på løpende bånd tilbudt 4x4-løsninger til alle varebilseriene og -generasjonene som er blitt utviklet av PSA Peugeot Citroën, i tillegg til de Fiatmodellene som også inngår i dette samarbeidet.

Det hele begynte altså med Peugeot, og det er også dette merket som så langt har hatt størst suksess med sine firehjulsdrevne modeller. Nær 50 prosent av Dangels årlige produksjon er ombygging av Peugeotmodeller, mens den andre halvparten er fordelt mellom modeller fra Citroën og Fiat.

Ny Partner 4x4

Også her i landet er det Peugeot som har solgt flest Dangelbiler. Klart flest av forrige generasjon Partner som det blant annet ble levert et stort antall av til Posten, men også noe Boxer 4x4 som hadde verdenspremiere under Transport 2007 på Lillestrøm. Tidligere i år ble siste generasjon av mellommodellen Expert lansert med 4x4. Salget av denne har så langt vært betydelig mindre enn det importøren hadde forhåpninger til, men produktsjef Dag Brekken i Peugeot Norge har likevel tro på at salget vil ta seg opp til neste år.

I fjor kom siste generasjon Partner på markedet, og etter 18 måneders forsknings- og utviklingsarbeid er nå Automobiles Dangel klar for ordinær produksjon av firehjulsdrevne varianter av denne volummodellen.

Enkelte vil kanskje hevde at det har tatt lang tid, men Dangel legger ned et betydelig arbeid i at ombyggingen ikke skal gå på bekostning av bilens kjøreegenskaper og heller ikke påvirke nyttelasten i nevneverdig grad. For Partners del (i anstendighetens navn må vi selvfølgelig nevne at det også inkluderte tvillingmodellen Citroën Berlingo) dreide det seg om en investering på 2,5 millioner euro og 25.000 timer i FoU.

Tre varianter

I likhet med forrige generasjon tilbys også nye Partner 4x4 i tre versjoner; Endurance er tilleggsbenevnelsen på den enkleste 4x4-løsningen som kun er utstyrt med en viskokobling som automatisk og ved behov fordeler kraft også til bakhjulene. På Performance finner man i tillegg en differensialbrems, mens Extrême både er utstyrt med en differensialsperre og et ekstra lavt førstegir.

Sammenlignet med standardversjonene har 4x4-modellene mellom annet modifisert hjuloppheng og fjæringssystem, 20 cm bakkeklaring og ekstra beskyttelse under bilen.

Selv om viskokoblingen i utgangspunktet sørger for at bakhjulene kun kobles inn ved behov, har Dangel nå bygget inn en løsning der sjåføren kan koble ut 4x4-systemet helt og på den måten oppnår man å redusere drivstofforbruket med fem prosent. Det kalles ECO 2WD og gjøres ved hjelp av en bryter på dashbordet som også benyttes til å koble differensialsperren inn og ut på Extrêmemodellen.

Tenderer mot et terrengkjøretøy

Da vi besøkte Automobiles Dangel i november var ennå ikke den ordinære produksjonen av Partner 4x4 startet for fullt. Vi fikk likevel anledning til å prøve ut noen førseriebiler. Riktignok av personbilvarianten Partner Tepee, men for å danne seg et førsteinntrykk av 4x4-systemet spilte det liten rolle. De aller fleste Dangelombygde bilene som er blitt solgt i Norge er de enkleste Enduranceversjonene som sikrer god fremkommelig på glatte vinterveier. Litt synd var det derfor at det bare var Extrêmemodeller som ble stilt til disposisjon, men til gjengjeld ble prøvekjøringen både langt morsommere og overbevisende med disse. På selve fabrikkområdet har Dangel anlagt en liten, men likevel krevende løype som inneholder både svært bratte bakker og med store ujevnheter i terrenget. De fleste stedene kom man seg frem bare med hjelp av den automatiske differensialbremsen. Men flere ganger var vi nødt til å koble inn sperren for å komme opp, og vi fikk selv erfare den utrolig store forskjellen det er i fremkommelighetsevne på et kjøretøy med en ordentlig differensialsperre fremfor en med bare en -brems. Ikke minst var også det ekstra lave førstegiret helt nødvendig for å komme seg opp de bratteste og vanskeligste kneikene. Det kom også tydelig frem da prøveturen ble forflyttet inn i en tilstøtende skog med mye søle og leire og der kjerreveien periodevis var så dårlig at den knapt kunne karakteriseres som en sti. Extrême lever godt opp til navnet, og er nettopp så ekstrem at den tenderer mot å kunne karakteriseres som et terrengkjøretøy.

Kommer til Norge i februar/mars

Her i landet har Peugeot de siste årene svingt mellom å være landets tredje eller fjerde største varebilmerke. Pr. november hadde merket en markedsandel 9,1% som er det høyeste på svært lenge. Det er produktsjef Dag Brekken naturlig nok godt fornøyd med. Nye Partner 4x4 kommer til Norge i februar/mars. Prisene er i skrivende stund ikke klare, men Brekken håper at de kan forhandle seg frem til en pris som er tilnærmet like god den de oppnådde med Expertmodellen tidligere i år. Han legger ikke skjul på at 4x4-tillegget er en avgjørende faktor for at Partner 4x4 skal kunne konkurrere med Volkswagen Caddy 4Motion.

Peugeots personbiler er kjent for å ha motorer med et svært lavt C02-utslipp. Brekken opplyser avslutningsvis at det samme er tilfelle med de aller fleste varebilene, og viser til at både den minste Partnermodellen og den mellomstore Expert har gjennomsnittlige utslipp som er lavest i sine klasser. Dette er et område som opptar stadig flere brukere, og spesielt i forbindelse med anbud er det viktig med en klar miljøprofil.

-----------------

Med 95 ansatte er Automobiles Dangel en relativt liten, men høyt spesialisert virksomhet som investerer hele 15 prosent av omsetningen på ca 15 millioner euro i forskning og utvikling.

I tillegg til ombygging av varebiler fra Peugeot, Citroën og Fiat, er selskapet også engasjert i utvikling og prosjektering av 4x4-systemer for enkelte andre produsenter.

Selskapet er sertifisert iht kvalitetsstandarden ISO-9000 og samtlige kritiske deler fra Dangels underleverandører gjennomgår en omfattende kontroll ved hjelp av 3D-målingsverktøy. På alle andre deler blir det foretatt stikkprøver.

Det 4.200 kvm store produksjonsarealet er delt i to separate produksjonslinjer. Rent teoretisk er det ingen problemer å produsere forskjellige modeller om hverandre på den enkelte linje, men for å oppnå en best mulig flyt tilstrebes batchvis produksjon. Da vi besøkte fabrikken var eksempelvis den ene linjen full av mellommodellene Peugeot Expert/Citroën Jumpy, mens det på den andre linjen var klargjort for prøveproduksjon av nye Peugeot Partner/Citroën Berlingo.

Varebilene som skal bygges om kommer til Sentheim fullt ferdige fra bilfabrikkene. Ombyggingen starter derfor med at en rekke av bilens originalkomponenter må plukkes av. Enkelte av disse - som eksempelvis eksosanlegget - blir modifisert og deretter montert på igjen. De fleste delene som blir demontert blir imidlertid kassert og går rett til resirkulasjon. De er pr. definisjon brukte og bilfabrikkene er derfor ikke interessert hverken å ta dem tilbake eller at de omsettes som deler. Deretter monterer man inn Dangels egne 4x4-komponenter som blir produsert i små tilstøtende verkstedceller tett inntil produksjonslinjene. Til slutt gjenstår kvalitetskontroll og prøvekjøring.

For neste år forventer Automobiles Dangel å bygge om ca 2.500 biler, og i 2011 er målet at antallet skal dobles.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

2009_tr1201B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!