Fornuft og følelser

Toyota Hilux er kjent som en svært røff og sterk arbeidshest. De siste årene har det imidlertid skjedd svært mye på komfortsiden og med sin vridningssterke ramme, høyere innvendig finish og muligheter for både en sterk 3-liters motor og automatgir er den nå omtrent like behagelig å kjøre som en ordinær personbil. I tillegg er fremkommelighetsevnen ved terrengkjøring svært god.

Henning Ivarson

Men at produsentens økte fokus på kjøreegenskaper og personbilkomfort ikke har gått på bekostning av bilens fremkommelighetsevne ved kjøring utenfor vei fikk vi selv erfare på jordene rundt Storaas gjestegaard i Jondalen mellom Kongsberg og Bolkesjø.

Nå skal vi imidlertid med en gang presisere at den avbildede røde Hiluxen på bildet over er en spesialbygget versjon fra Arctic Trucks som Jeremy Clarkson og hans kollegaer i BBC-programmet TopGear gjorde verdenskjent da de i 2007 kjørte denne fra Canada til Nordpolen og tilbake. Med luften tappet ut av de spesielle 38" hjulene brøytet den seg gjennom snøen som en beltevogn.

Men både representantene fra Toyota Norge og Arctic Trucks Norge ble synlig imponert da kollega Bjørn-Erik Eriksen i Lastebileieren tok sjansen på også å ta med seg en «ordinær» Hilux ut på jordet som var dekket av nærmere 40 cm snø eller så. Riktignok var området da blitt godt oppkjørt av flere Arctic Trucks-biler, men likevel stod alle med en viss skadefryd og bare ventet på når «the tough guy» skulle sette seg fast. Men den gang ei. Imponerende rett og slett.

30 år i Norge

I det norske pickupsegmentet er Toyota Hilux en like stor legende som det Toyota Hiace er i sitt varebilsegment. Hilux ble lansert helt tilbake i 1967, men daværende Toyotaimportør F. E. Dahl valgte først å satse på modellen i 1979 da den også ble tilbudt med 4WD. Med introduksjonen av dobbeltkabineren i 1993 startet en storhetsperiode som kombinertbil med glassfiberplan, men selv etter «paragrafbil»-perioden har modellen solgt godt og har de tre siste årene vært landets mest solgte pickup.

Toyota kaller forøvrig Hilux en IMV (International Multipurpose Vehicle) hvor både deleproduksjon og montering skjer utenfor Japan og i stedet nærmere de store markedene. De korte S-Cab som selges i Norge produseres eksempelvis i Sør-Afrika. Det samme er tilfelle med dobbeltkabineren D-Cab, mens den mellomlange X-Cab produseres i Thailand. I tillegg produseres modellen også i Indonesia og i Argentina og totalt er det blitt solgt over 12 millioner Hilux på verdensmarkedet.

Bredere produktutvalg

Selv om Toyota Norge nå kutter ut 2WD-modellene blir likevel modellutvalget av Hilux bredere. Det skyldes hovedsakelig at drivlinjen utvides fra dagens 2,5-liters turbodiesel på 120 hk og 325 Nm til også å omfatte en 3-liters motor til D-Cabmodellene og som dessuten kan kombineres med en 5-trinns manuell girkasse eller en automatisk girkasse. Denne motoren yter hele 171 hk og har et maks moment på 340 Nm i kombinasjon med manuell kasse og 360 Nm i biler med automat.

Dessuten har alle Hiluxmodellene fått en utvendig oppgradering med blant annet ny støtfanger, grill, tåkelys og hovedlykter. I tillegg til det estetiske bidrar dette også til bedre aerodynamikk og således lavere støy og forbruk. I tillegg er baklemmen utstyrt med en lås (praktisk når planet lukkes ved hjelp av en topp) og innvendig finner man en ny midtkonsoll.

Interiøret er omtrent på samme nivå som mange personbiler. Finish, materialvalg og farger gjør at man fort trives i førerhuset som både rommer flere praktiske oppbevaringsrom og som er generelt godt utstyrt. Eksempelvis er både elektriske vindusheiser, setevarme og sentrallås standard. Men også på utstyrssiden utvides tilbudet. SR+ og SR5 er nye utstyrspakker - riktignok forbehold D-Cab med 3-liters motor. Førstnevnte inkluderer farget glass i bakdører og bakvindu, differensialbrems bak (biler med 2,5-liters motor har differensialsperre), automatisk klimaanlegg og sidegardin- og kollisjonsputer. SR5 byr i tillegg på 17" aluminiumsfelger, skinnseter, audiokontroll på rattet, cruise control og elektronisk stabilitetssystem med traction control.

Behagelig både onroad og offroad

Sammenlignet med enkelte andre pickups er Hilux svært komfortabel å kjøre på landevei. Det skyldes ikke minst endringene som ble gjort under bilen for et par år siden. Hilux er utstyrt med spiralfjærer foran som gjør bilen myk og behagelig å kjøre på landevei samtidig som at den langt mer vridningsstabile rammen bidrar til gode kjøreegenskaper. Ved siste generasjonsskifte ble det også lagt vekt på å få ned det innvendige lydnivået som nå er svært bra.

Føreren kan enkelt velge mellom 2WD og 4WD mens bilen er i fart og ved terrengkjøring sikrer reduksjonsgirkassen nødvendig kraftoverskudd. Automatgirkassen fungerer svært bra og bidrar til å gjøre kjøringen svært enkel, spesielt offroad hvor man da kan konsentrere seg 100 prosent om terreng og sporvalg.

I standardversjon oppgis Hilux å klare stigningsvinkler opp til 30 grader og vade i vanndybder opp til 70 cm. Dersom man ønsker en bil med mer ekstreme terrengegenskaper står Arctic Trucks klare til ombygging nærmest etter kundens ønske. Selskapet startet opp på Island for 20 år siden og det norske datterselskapet Arctic Trucks Norge i Drammen har holdt på i ca 10 år. Daglig leder Knut Pedersen opplyser at de hele tiden har hatt et svært tett og godt samarbeid med Toyota som nå i realiteten er det eneste merket de modifiserer. Hovedsakelig er det snakk om Hilux og Land Cruiser, men også noen Hiace har det blitt. I 2007 bygget selskapet om 147 biler som ganske jevnt ble fordelt på de rene entusiastene som ønsker seg en machobil utenom det vanlige og av brukere som har et reelt behov for den ekstra fremkommeligheten som oppnås ved ombyggingen. Her kan nevnes entreprenører, kraftselskaper, redningsselskaper og politi, i tillegg til forsvaret og utenrikstjenesten.

Prisene på Hilux starter på kr. 254.700 (inkl. mva levert Oslo) for en S-Cab og strekker seg til kr. 374.500 for toppmodellen av D-Cab. Dobbeltkabinerne tilbys også som 5-setere fra 480.000 til 650.000 kroner. Kostnaden på ombyggingen til Arctic Trucks varierer svært avhengig av hvor mye utstyr som spesifiseres, men kommer fort opp i et par hundre tusen kroner.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

2009_tr0206B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!