Expert 4x4 til svært gunstige priser

Det mest oppsiktsvekkende med nye Peugeot Expert 4x4 er de gunstige prisene. Sammenlignet med andre og tidligere Peugeotmodeller er 4x4-tillegget blitt tilnærmet halvert og dette gjør Expert til den billigste i sitt segment. - Vi har et klart mål om å komme sterkere inn på dette markedet, fastslår produktsjef Dag Brekken i Peugeot Norge.

Henning Ivarson

Som mange vet står ikke PSA Peugeot Citroën selv for produksjonen av allhjulsdrevne varebiler. I stedet har det franske bilkonsernet siden 1980 hatt et nært samarbeid med Automobiles Dangel som på sin fabrikk i Sentheim i Alsace har spesialisert seg på å bygge 4x4-versjoner av varebilene til blant annet Peugeot. Så langt har Peugeot Norge hatt størst suksess med Partner 4x4 som første gang ble vist på utstillingen Transport 2004. På den samme utstillingen tre år senere hadde Dangel verdenspremiere på Boxer. At den ble avduket i Norge var nok ikke uten grunn, for i følge kommersiell direktør Igor Verbrugghe er nettopp det norske markedet ett av fabrikkens klart viktigste.

Med lanseringen av nye Expert 4x4 kan Norge fort bli enda viktigere for franskmennene. I følge tall fra Peugeot Norge ble det i fjor solgt litt over 14.000 mellomstore varebiler, hvorav over 60 prosent var firehjulstrekkere. Toyota Hiace var i fjor klart størst og hadde en 4x4-andel på hele 89 prosent. Tilsvarende andel for Volkswagen Transporter og Mercedes-Benz Vito var henholdsvis 59 og 52 prosent.

Sammenlignet med bilprodusenter som selv står for produksjonen av både to- og firehjulsdrevene versjoner har Dangelombyggingen så langt vært en ganske så kostbar affære. Det som derfor kanskje overrasker mest med lanseringen av Expert 4x4 er at «Dangeltillegget» er tilnærmet halvert med det resultat at modellen tilbys til priser som så vidt smyger seg under markedsleder Toyota Hiace.

Produktsjef Dag Brekken forteller at flere parter har lagt ned mye arbeid for å få ned prisene som starter på kr. 286.900 for den korte utgaven og fra kr. 299.900 for den lange.

Importøren har et klart mål om å komme inn på markedet, og deres offisielle mål er å selge 600 Expert i år hvorav 250 skal være 4x4. Brekken legger imidlertid ikke skjul på at forhåpningene er langt mer ambisiøse.

Enkel og vedlikeholdsfri viskokobling

Siste generasjon Peugeot Expert ble lansert i 2007 og har så langt fått svært gode kritikker for både dens komfort og kjøreegenskaper. Den tilbys i kort utgave med et varerom på 5 kbm, en lang utgave på 6 kbm og en lang med høyere tak på 7 kbm. Sistnevnte er imidlertid ikke tilgjengelig i 4x4-versjon. De to øvrige kan tilbys med motorer på både 120 og 136 hk.

Selve allhjulsdriftsystemet er enkelt og 100 prosent mekanisk hvor en viskokobling fordeler kraften til bakhjulene etter behov. I følge Igor Verbrugghe er dette et helt bevisst valg fra Dangel som dermed prioriterer driftssikkerhet og fullstendig vedlikeholdsfrihet fremfor eksempelvis en elektronisk styrt Haldexkobling.

God fremkommelighet

Selv om Expert 4x4 i løpet av høsten vil kunne bli tilbudt med differensialbrems foran og sperre bak, er det langt fra noen offroader vi snakker om. Systemet er først og fremst ment å gi bedre fremkommelighet på vei. Eksempelvis på glatte og snødekte veier slik vi selv kjørte på og erfarte at bilen satt som et skudd - selv ved kraftig provosering i svinger. Også på skogsbilveier med dype spor i løs snø karret den seg frem på imponerende vis. Det til tross for at bakkeklaringen kun er 20 mm høyere enn en normal utgave.

Vår konklusjon er at Expert 4x4 vil være et godt valg dersom man er på jakt etter en rimelig firehjulsdrevet varebil med høy komfort, gode kjøreegenskaper og at man klarer seg med et varerom som er litt mindre enn Hiace og Transporter.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!