God hjelp i et knipetak

Så langt er ca 400 MAN-lastebiler her i landet utstyrt med HydroDrive. Det spesielle fremdriftssystemet har mange fordeler sammenlignet med en ordinær drivende foraksel og stod sentralt i utprøvingen da den norske importøren nylig inviterte et 100-talls kunder til vintertestkjøring både på landevei og skogsbilveier i Kongsvingertraktene.

Henning Ivarson

Arrangementet var i stor grad bygget over samme lest som fjorårets vintertestkjøring; et tidseffektivt program over halvannen dag med mye kjøring og korte teoretiske presentasjoner i tillegg til et svært interessant og matnyttig foredrag rundt Yrkessjåførdirektivet av Arvid Mytting fra Vegdirektoratet. Også i år var Michelin hovedsamarbeidspartner og som vanlig pratet Johnny Nilsen i Norsk Michelin Gummi seg god og varm på lameller - denne gang spesielt rundt Michelin X Multiway som er produsentens nye drivakseldekk for nordisk vinterføre. I tillegg var Ekeri, Zetterbergs, Istrail, Flom Kjetting, VBG og Fartskriver representert med små stands på hotellet slik at det også ble en liten transportutstilling ut av det hele.

Mange fordeler med HydroDrive

Men utprøving av lastebilene var selvfølgelig det primære, og MAN Last og Buss stilte med tolv vidt forskjellig spesifiserte biler for både ordinær landeveiskjøring og til bygg-/anlegg.

Hele syv av dem var utstyrt med HydroDrive som er et godt et hjelpemiddel for å komme seg ut av vanskelige situasjoner, enten det gjelder ordinære landeveisbiler som må få en ekstra dytt ved under vanskelige forhold med snø og is eller ved kjøring på løst underlag som for eksempel på byggeplasser, ved tipp- og anleggskjøring, på skogsveier og ved levering på byggeplasser.

Som tidligere omtalt består systemet av åtte hydraulikksylindre som er montert i en stjerneform rundt hvert forhjulsnav. På chassiset finner man et oljetank, en vifte og en hydraulikkpumpe. Systemet veier bare halvparten av en ordinært drevet foraksel. Andre fordeler med HydroDrive er at det ikke påvirker chassishøyden på landeveisbiler slik at de beholder sitt lave tyngdepunkt og enkle innsteg. For de som imidlertid ønsker ekstra bakkeklaring (eksempelvis på anleggsbiler), kan HydroDrive også kombineres med en ordinær rett foraksel. Ytterligere fordeler med systemet er god fremkommelighet ved at man beholder normalt rattutslag og at det ikke genererer noe nevneverdig økning i forbruket. HydroDrive fungerer like godt ved kjøring bakover som forover, og prisen på rundt 75.000 kroner er omtrent det samme som man må betale for en ordinær drevet foraksel.

HydroDrive kan kobles inn både i fart og under stillestående ved hjelp av den ordinære sperrebryteren på dashbordet. Ved å vri denne enda et knepp aktiveres både HydroDrive og sperre. Systemet virker kun ved hastigheter under ca 30 km/t, og ved høyere hastighet kobles det automatisk ut. Når hastigheten synker til 22 km/t vil det automatisk koble seg inn igjen.

Etter at Emdal Transport & Spedisjon var den første som tok HydroDrive i bruk her i landet har stadig flere kommet etter. Spesielt gjelder dette bileiere på Møre og i Nord-Norge, og så langt er blitt levert rundt 400 biler med HydroDrive.

Systemet har dessverre et par begrensninger. Det kan kun benyttes på biler med motor opp til 480 hk (bortsett fra 2-akslet trekkvogn på 540 hk), og det kan ikke kombineres med det automatiserte girskiftsystemet TipMatic. Likeledes er det forbeholdt de største TGS/TGX-modellene.

Med vinterens til dels svært kraftige snøfall enkelte steder i landet hadde nok flere brukere av MANs mindre lastebiler også ønsket seg HydroDrive, men det er så langt ikke tilgjengelig på hverken M- eller L-modellene.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!