15-tonns MAN TGM med EEV-motor: Snill mot både sjåfør og miljø
Snill mot både sjåfør og miljø
Med oppgradert førerhus, gode kjøreegenskaper, et velfungerende automatisert girskiftsystem og en EEV-motor - med et enda lavere utslipp av sot og partikler enn Euro 5-standarden - er konklusjonen at MAN TGM er svært så snill mot både sjåfør og miljø.
Henning Ivarson
Så langt har MAN her i landet klart seg relativt godt gjennom finanskrisen. Ifølge statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken hadde merket registrert 329 nye lastebiler i løpet av årets syv første måneder, en nedgang på bare 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Før ferien bød den norske importøren på prøvekjøring av en 15-tonns TGM distribusjonsbil med skap fra Nor-Ka og 250 hesters EEV-motor. Selv om denne vektklassen har blitt betydelig mindre populær de siste årene, er det viktig at leverandørene står sterkt i alle segmenter. Og MAN gjør det godt også i 10- til 15-tonns segmentet, med en klar andreplass på registreringsstatistikken pr juli. Et stykke etter Mercedes-Benz, men langt foran de andre konkurrentene.
Så langt minimalt salg av EEV-motorer på lastebiler
EEV - Enhanced Environmentally friendly Vehicle - er en utslippsnorm som er enda strengere enn Euro 5 når det gjelder utslipp av sot og partikler. EEV-motorene er derfor hovedsakelig tiltenkt kjøretøyer som opererer i tettbygde strøk, men selv om MAN kan tilby et tilnærmet komplett program av slike motorer er det foreløpig kun levert slike motorer på busser her i landet. Et hederlig unntak er dog en ny brøytebil til Stranda kommune. Der blåser det fra alle kanter, så noen stor effekt på luftkvaliteten vil det neppe være snakk om. Uansett er det godt at noen går foran.
Selv om pristillegget på EEV-motor kontra en Euro 5-utgave er beskjedent (ca 2.500 euro), tror den norske MAN-importøren at det neppe blir noe fart på utbredelsen av slike motorer i lastebiler før det eventuelt opprettes miljøsoner slik tilfellet er i en rekke byer i utlandet.
Oppgradert
I fjor ble TGM-serien oppgradert på flere områder. Utvendig dreier det seg om en ny V-formet grill og vindavvisere som har gjort den svært lik de større TGS- og TGX-førerhusene. Innvendig fremstår TGM med nye seter, nytt hovedinstrument og nye dørmoduler for betjening av speil, vinduer etc. Både komfort og ergonomi er helt upåklagelig. Store vindusflater og gode sidespeil gir god sikt, lydnivået er behagelig lavt og på veien fremstår TGM som svært stabil selv på dårlige veier.
Selv om den 6-sylindrede D08-motoren drar godt, sier det seg selv at man med bare 250 hk på 15 tonns totalvekt ikke har noe stort kraftoverskudd. Man må derfor være litt mer tålmodig i bakkene enn om den hadde vært utstyrt med den langt populære motoren på 290 hk. Det 12-trinns automatiserte girskiftsystemet TipMatic fungerte helt perfekt under alle forhold, og bidro nok til at motoren ble mer effektivt utnyttet enn det en 6-trinns kasse med sine større sprang mellom girene ville ha gjort.
Lanseres i 6x2-utførelse
TGM har så langt vært solgt som 2-akslet 15- og 19-tonner. Nå i september lanseres den også i tyngre 6x2-utførelser med styrbar løpeaksel. Dermed vil MAN kunne tilby en billigere og lettere bil til tungdistribusjon enn dagens TGS-modell.
www.logistikk-ledelse.no © 2009