Ekstrakomfort på langruter

Både dagligvaregrossister og andre selskaper opererer med til dels svært lange distribusjonsruter, og på slike kan det være godt for sjåføren å kunne strekke seg litt ekstra under pålagt hvile. Sammenlignet med et CP19-førerhus med normal takhøyde tilbyr Scania det høyere CP19 Highline for bare 14.000 kroner ekstra. Det kan være en god investering i sjåførenes arbeidsmiljø.

Henning Ivarson

Scania er et lastebilmerke som historisk sett har stått sterkest blant én- og fåbilseiere. Det er få sjåfører som kan vise til like store følelser for bilen de kjører enn nettopp dem som har merkets velkjente griffin eller «King of the Road» dekorert på klærne. Samtidig har Scania de siste årene også fått et solid innpass blant store flåteeiere som eksempelvis ASKO, Harlem Transport og Posten. Dette har vært en medvirkende faktor til at Scania de siste årene har vært landets største lastebilleverandør.

Romslig

Scanias P-serie har lavt monterte førerhus som gir enkel adkomst og serien kan benyttes til en rekke forskjellige transportformål. Fellestrekket er at sjåføren ofte går ut og inn av bilen, for eksempel ved distribusjonskjøring.

Men både dagligvaregrossister og andre selskaper opererer også med til dels svært lange distribusjonsruter, og på slike kan det være godt for sjåføren å kunne strekke seg litt ekstra under pålagt hvile. CP19-førerhuset med en 75 cm bred køye egner seg godt til slik kjøring, men den siste tiden har flere bileiere investert i CP19 Highline. Målt over motorkassen har det en innvendig takhøyde på 139 cm som er 22 cm høyere enn CP19. Det kan kanskje virke beskjedent, men den ekstra høyden bidrar til en betydelig større romfølelse og tilbakemeldingene har da også vært udelt positive.

For at nye og eksisterende kunder skal kunne ta distribusjonsløsningen med høyt tak nærmere i øyesyn, har Scania Demosenter på Kløfta den siste tiden hatt en P320 med CP19 Highline førerhus i stallen. En 16-tonner med 18-pallers Närkoskap og en 9-liters motor på 320 hk. Enkelte nok vil hevde at denne bilen er en smule overmotorisert, men på vår prøvekjøring kom de alle godt til nytte - deler av Romerike er langt fra så flatt som man kanskje skulle tro. Beveger man seg litt ut fra hovedtraseene er tidvis heller ikke veistandarden den beste, og både bil og sjåfør ble tidvis satt på prøve. I hvert fall litt. Men Scaniaen var stø som et fjell den og det automatiserte girskiftsystemet Opticruise klarte brasene uten behov for overstyring en eneste gang. Førerplassen er eksemplarisk utformet, og som nevnt gir den ekstra takhøyden en god romfølelse.

Bilen var også utstyrt med et svært godt kamerasystem med en pent integrert skjerm i instrumentpanelet. I tillegg til et ryggekamera hadde den også ett som dekker den farlige blindsonen på høyre side. Sjåføren kan velge om det automatisk skal bli aktivert når man slår på blinklyset eller om det skal stå på konstant. Scaniasystemet har for øvrig kapasitet til å håndtere et tredje kamera, som eksempelvis kan monteres lavt i stigtrinnet og ytterligere minske blindsonen.

CP19 Highline førerhuset veier bare 33 kilo mer enn en ordinær sovehytte. Pristillegget på ca 14.000 kroner er heller ikke avskrekkende, og kan være en god investering for å bedre sjåførenes arbeidsmiljø.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!