Anløper opptil åtte havner pr. dag

På en 21 dager lang rundtur fra Eemshaven i Nederland til Kirkenes og tilbake er Nor Lines´ nye skip Nordkinn innom hele 60 havner. På det meste anløper skipet hele åtte havner pr dag!

Henning Ivarson

Det topp moderne fryse-/containerskipet er designet av Multi Maritime i Førde og ble bygget av Vaagland Båtbygger ved Kristiansund i 2006. Opprinnelig ble det døpt Storfoss og seilte for Eimskip. Nå går det i en fast rute for Nor Lines fra Eemshaven i Nederland via Oslofjorden og langs hele kysten til Kirkenes før det seiler samme vei tilbake. På den 21 dager lange rundturen er MS Nordkinn innom hele 60 havner, og på det meste anløper skipet hele åtte havner pr dag. Ruten er basert på stykkgods, frossenfisk, containere og annen dekkslast av svært forskjellig karakter.

- Det er et svært godt skip og dessuten er besetningen meget dyktig, fremholdt kaptein Pauly Jensen da Nor Lines viste frem sitt nyeste skip for kunder og presse i Oslo i begynnelsen av september. Jensen er fra Færøyene, men har seilt i Nor Lines-systemet i mange år og kjenner norskekysten som sin egen bukselomme.

Besetningen er på bare åtte personer, hvilket ifølge Jensen er to mindre enn hva som er vanlig på skip av denne type og størrelse. De er ombord i seks uker ad gangen, og etter 120 havneanløp med hektisk lasting og lossing er det utvilsomt godt å ha landlov de påfølgende seks ukene.

Effektiv lasting og lossing

Som tidligere meldt har de tre lasterommene en samlet grunnflate på ca 1.800 kvm, og med takhøyder opp mot 2,7 meter er det samlede volumet på nær 4.400 kbm. Hele arealet kan benyttes som fryserom hvor temperaturen kan senkes fra pluss 20 til minus 20 grader på bare to timer. Skipet er utstyrt med fire Toyota motvektstrucker og alle tre lasterommene betjenes av to heiser som står ved siden av hverandre og som enten kan opereres hver for seg eller sammen. I tillegg til å transportere paller vertikalt er de også utstyrt med en arm som flytter godset sideveis og over kaikanten. Det betyr at lasting og lossing foregår svært effektivt uten bruk av rampe.

De to dekkene betjenes av en 50 tonns kran har en samlet flate på 770 kvm og har plass til eksempelvis 58 TEUs (20" containerenheter).

www.logistikk-ledelse.no © 2009

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!