Økt kraft og redusert forbruk

Volvo Trucks har fornyet hele drivlinjeutvalget. Resultatet oppgis å være høyere effekt, opptil tre prosent lavere drivstofforbruk og betraktelig lavere utslipp. I tillegg til endringene i motorprogrammet lanseres nye versjoner av både det automatiserte girskiftsystemet I-Shift og den rendyrkede automatgirkassen Powertronic.

Tidligere i år lanserte som kjent Volvo Trucks en FH16 med en effekt på hele 700 hk. I tillegg til den nye 16-liters motoren dekker fornyelsesprogrammet også alle varianter av Volvo Trucks´ 7-, 11- og 13-liters motorer, som nå alle er tilgjengelige i Euro 5-versjon. Samtidig fases dagens 9-liters motorer ut av lastebilprogrammet.

Flere tekniske forbedringer med fokus på optimalisert forbrenning og en ny SCR-katalysator har gjort det mulig å kombinere økt effekt med reduserte utslipp og lavere drivstofforbruk. For 11- og 13-litersmotorene er lydnivået på tomgang redusert med 2 dB, noe som er en betydelig reduksjon.

For en drivlinje som består av 13-liters motoren og det automatiserte girskiftsystemet I-Shift, hevder produsenten at drivstofforbruket kan reduseres med opptil tre prosent sammenlignet med modellens forgjenger.

13-liters motor med 540 hk

De nye motorene gir ikke bare lavere drivstofforbruk, men også høyere effekt og dreiemoment. Totalt består nå motorutvalget fra Volvo Trucks av effektnivåer fra 240 til 700 hk.

D13C-motoren, som kan spesifiseres på FH og FM, leveres nå med effekter opp til 540 hk, en økning på 20 hk sammenlignet med forgjengeren. Maksimalt dreiemoment har økt med 100 Nm til 2.600 Nm, og dette oppnås ved bare 1.000 o/min. Dette gir motoren et bredere driftsområde enn tidligere, og den er nå smidigere og mer reaksjonsvillig. Sammen med det økte dreiemomentet resulterer dette i færre girskift og lavere drivstofforbruk.

Større utvalg av 11-liters motoren

Så sent som sist sommer lanserte Volvo Trucks en ny 11-liters motor for FM. Fokuset var da på vektfølsomme bruksområder som tank- og bulktransport, men siden den så langt bare har vært tilgjengelig på 2-akslet FM trekkvogn har denne motoren vært lite aktuell for norske brukere.

Nå breddes utvalget med flere effektnivåer for å gjøre D11 til et enda mer aktuelt alternativ for regional transport, anleggskjøring og renovasjon. Volvo D11 er tilgjengelig med effektnivåer fra 330 til 450 hk og har blitt et par prosent mer økonomisk enn den forrige Euro 5-versjonen. D11 vil i sin helhet erstatte dagens 9-liters motorer samtidig med at den vil komplettere 13-liters programmet til FM.

Sterkere 7-liters motor

Også Volvo D7-motor, som benyttes på de mellomtunge FL- og FE-lastebilene, leveres også i flere effektklasser. Med ytelser på opptil 340 hk hevder produsenten at FE i tillegg til regional distribusjon også vil være et godt alternativ for mer krevende anleggskjøring og renovasjon.

Nye funksjoner for Volvo I-Shift

Mer enn halvparten av alle FH- og FM-lastebilene selges nå med I-Shift, og andelen øker stadig. Med den nye versjonen av I-Shift har sjåføren tilgang til mer intelligente programvarefunksjoner som sparer drivstoff og forbedrer komforten. Volvo Trucks har også lansert en ny versjon av den rene automatgirkassen Powertronic med blant annet et helt nytt styresystem og som dessuten er konstruert for å tåle momentet til den største 13-liters motoren på 540 hk.

----------

Det nye motorutvalget

D16G - Euro 5 540, 600 og 700 hk (for FH16). Maks. dreiemoment 2.650 til 3.150 Nm.

D13C - Euro 5 380, 420, 460 og 500 hk (for FM). 420, 460, 500 og 540 hk (for FH). Maks. dreiemoment 1.900 til 2.600 Nm.

D13C - EEV 420, 460 og 500 hk (for FM og FH). Maks. dreiemoment 2.100 til 2.500 Nm

D11C - Euro 5 330, 370, 410 og 450 hk (for FM). Maks. dreiemoment 1.600 til 2.150 Nm.

D11C - EEV 330, 370 og 410 hk (for FM). Maks. dreiemoment 1.600 til 1.950 Nm.

D7F - Euro 5 240, 260 og 290 hk (for FL). 240, 260, 300 og 340 hk (for FE). Maks. dreiemoment 940 til 1.300 Nm.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!