Permanent 4x4 med Haldex 4

Volkswagen Caddy er en av landets mest populære varebiler, og mange brukere har lenge etterlyst en allhjulsdrevet versjon. Med lanseringen av Caddy 4Motion er ventetiden nå over. Vel så viktig er det at siste generasjon Haldexkobling bidrar til at bilen har konstant firehjulsdrift. Problemet med at forhjulene spant litt før bakhjulsdriften slo inn skal dermed være slutt.

Henning Ivarson

Volkswagen har lenge tilbudt firehjulsdrift på både Transporter og sine personbilmodeller. Det opprinnelige Syncrosystemet var basert på en enkel viskokobling på mellomakselen bestående av lameller som lå i en temperaturømfintlig væske. Ved sluring stivnet viskosen - koblingen ble låst og kraften ble overført til bakhjulene. Det var et enkelt og greit system for å forbedre fremkommeligheten på vei, men som i enkelte situasjoner ikke fungerte raskt nok. Tiden fra forhjulene begynte å spinne til driften på bakhjulene slo inn var med andre ord for lang.

Permanent firehjulsdrift

Overgangen til bruk av Haldex - hvor Volkswagen samtidig gikk fra benevnelsen Syncro til 4Motion - var et teknologisk kvantesprang. Den langt mer avanserte og elektronisk styrte Haldexkoblingen låses ved hjelp av oljetrykk og responderer betydelig raskere enn den tidligere viskokoblingen. Med Haldex 2 - som blant annet benyttes på dagens Transporter - oppnådde man ytterligere reduksjon i innkoblingstiden ved at oljen står under et konstant fortrykk.

Med bruk av Haldex 4 opplyser produktsjef Pål Pettersen i Harald A. Møller at Caddy 4Motion i realiteten har permanent firehjulsdrift. Han anslår at rundt 10% av kraften i utgangspunktet er fordelt til bakhjulene og som gradvis økes etter behov. Systemet arbeider tett med bilens ESP-system og er for øvrig det samme som så langt er tatt i bruk på Audi TT, Volkswagen Tiguan og et par Skodamodeller.

Men selv om Haldex 4 har bidratt til å gjøre 4Motionsystemet mer sofistikert og bilen er hevet 50 mm i forhold til en konvensjonell Caddy, poengterer likevel importøren at det ikke er snakk om noen offroader. Systemet er først og fremst et godt hjelpemiddel til å holde grepet ved kjøring på vei.

Den norske Volkswagenimportøren inviterte nylig fagpressen til prøvekjøring av Caddy 4Motion. Til tross for vinterens kraftige snøfall gikk turen bare på tørre veier, så noe personlig inntrykk av allhjulsdriften kan vi foreløpig ikke bringe. Men vi fremhever gjerne - og nok en gang - bilens svært gode kjøreegenskaper og den trekkvillige 105-hesters motoren som står i kombinasjon med en manuell 6-trinns girkasse. Dette er for øvrig er eneste drivlinjealternativ til Caddy 4Motion.

Uforandret nyttelast

Caddy 4Motion har en nyttelast på 666 kilo hvilket bare er 14 kilo mindre enn en ordinær Caddy. Egentlig veier 4Motionsystemet rundt 100 kilo, men dette er blitt kompensert med en høyere tillatt totalvekt i tillegg til at reservehjulet er blitt erstattet med Tyrefit.

Modellen er i utgangspunktet godt utstyrt både på komfort- og sikkerhetssiden med blant annet kollisjonsputer for både fører og passasjer, elektronisk stabilitetssystem, antispinn- og motorbremsregulering og beltestrammere. 4Motionmodellene har i tillegg bakkestartassistent og kjørecomputer som standard.

Forventer 30 prosent 4Motion

4Motion kan leveres på ordinær Caddy Vare fra ca kr. 221.000 (inkl. mva, ekskl. frakt) og på Caddy Life Vare fra kr. 251.000.

4Motion-andelen på den større Transportermodellen ligger på litt over 50 prosent. Importøren ikke at andelen av Caddy 4Motion skal bli like høy, og estimerer ca 30 prosents andel på Caddy. En av grunnene til det er nok at 4Motion ikke er tilgjengelig på den større Caddy Maxi som man forventer vil ta 30 prosent av Caddysalget i år.

www.logistikk-ledelse.no © 2009

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!