Opprykk til eliteserien

Prøvekjøringen av Scanias siste generasjon Opticruise på norske veier forsterket ytterligere det gode førsteinntrykket vi fikk i forbindelse med lanseringen av den nye R-serien i Södertälje tidligere i høst. Kombinasjonen av en ny clutch, den spesielle elektrohydrauliske clutchkontrollen og ikke minst omprogrammeringen av styringsenheten har gjort at det automatiserte girskiftsystemet har rykket opp i eliteserien.

Henning Ivarson

Bare et par uker etter introduksjonen i Sverige tilbød Scania prøvekjøring av den nye R-serien på norske veier. I forrige utgave beskrev vi den relativt beskjedne utvendige faceliften og ikke minst den nye førerhusinnredningen som er preget av generelt svært høy finish i tillegg til mange nye praktiske detaljer som bidrar til å gjøre sjåførhverdagen enklere og mer komfortabel. Som for eksempel flere oppbevaringsrom, et utfellbart arbeids-/spisebord på passasjersiden og en køye som kan strekkes ut i 90 cm bredde.

Men den største nyheten var likevel siste generasjon av Scanias automatiserte girskiftsystem Opticruise som byr på en rekke forbedringer i forhold til de tidligere versjonene. Først og fremst med den nye automatiserte clutchen som gjør at også dette systemet nå kan betjenes uten bruk av clutchpedal, samtidig som at Opticruise også kan leveres med en ordinær pedalkontrollert clutch for start og stopp. Her kan kundene med andre ord velge selv. Selv om den nye pedalfrie løsningen kan virke fristende for mange, har norsk Scania allerede fått signaler om at flere brukere vil velge pedalen også i fremtiden.

Den andre store nyheten er at systemet nå benytter en elektrohydraulisk clutchaktuator som ifølge Scania gir langt bedre kontroll en det et tradisjonelt pneumatisk system ville ha gjort, og den tredje nyheten omprogrammering av styringsenheten gir riktigere girskift enn tidligere.

Mange forbedringer

Det første strekket på prøvekjøringen fra Scanias DemoSenter på Kløfta og opp til Lygnasæter ble langt mer utfordrende enn først forventet. På grunn av tunnelarbeider på Grua var deler av hovedveien fra Gardermoen og vestover sperret. Trafikken ble i stedet ledet over gamleveien fra Nannestad til Roa. En veistrekning som periodevis både er svært smal, kupert, svingete og i tillegg med galt doserte svinger og slitt underlag. Typisk norsk med andre ord, men som samtidig la gode rammer til å prøve ut girsystemet.

Selv om Scania fortsatt tvilholder på sine synkroniserte girkasser, hevder produsenten at den nye clutchaktuatoren også bidrar til at Opticruise girer raskere enn tidligere. Hvor mye raskere er det nærmest umulig å ha en oppfatning om fra sjåførstolen. Det samme gjelder det evindelige spørsmålet fra enkelte om hastigheten på Opticruise vs konkurrentene. Vi nøyer oss med å konstatere at systemet uansett girer raskere enn vi selv ville ha klart med en manuell girkasse.

Og ikke minst registrerte vi resultatet av at softwaren som styrer girskiftene er blitt forbedret. Dermed er det ikke sagt at tidligere versjoner av Opticruise var dårlig på dette området - det har bare blitt ytterligere perfeksjonert. Spesielt er dette merkbart i bakkekjøring der systemet nå girer ned raskere enn tidligere for å unngå fartstap. Opticruise fungerer også langt bedre enn tidligere i forbindelse med retardasjon. Nå er det slutt på at systemet girer seg gjennom en rekke gir mens farten reduseres.

Det er også verd å gjenta den nye krypfunksjonen som gjør det mulig å manøvere lastebilen på en svært presis måte og hvor den bare så vidt flytter seg en centimeter eller så i sekundet. Men selv uten å koble inn denne funksjonen er clutchaktuatoren så presis at sjåføren har nesten like god kontroll i det vanlige kjøreprogrammet. Straks man er kommet opp i 30 km/t kobles forøvrig krypfunksjonen automatisk ut. Som tidligere meldt byr også Opticruise på en bakkestartassistent og en funksjon for å gynge seg ut dersom kjøretøyet står fast i bløtt underlag.

Gode kjøreegenskaper

Selv om det var Opticruise som stod mest sentralt under prøvekjøringen er det likevel verd å nevne at R-serien fortsatt er svært stillegående og retningsstabil. Betjening av cruise control og retarder via knapper nederst på rattet er et skoleeksempel.

Semitraileren vi kjørte hadde en totalvekt på «bare» 40 tonn, og med en V8´er på 620 hk blåste vi opp de bratte bakkene opp til Lygna uten engang antydning til at motoren ble kortpustet.

Det nye innbygde Driver Support-systemet analyserte hele tiden kjørestilen, og i displayet midt i instrumentpanelet fikk vi kontinuerlige tilbakemeldinger i form av ros eller tips til forbedringer ved kjøring i bakke, hvor forutseende vi var, hvordan bremsene ble benyttet og girvalg. Sistnevnte vurderingsområde er nok først og fremst myntet på biler med manuell girkasse - Opticruise velger jo selv riktig gir i de aller fleste situasjoner. De fleste sjåfører vet godt at man eksempelvis bør utnytte bevegelsesenergien og både rulle så mye som mulig på flat vei og slippe opp gasspedalen litt før man når bakketoppen, men det er langt fra noen ulempe å få påminnelser og det er ikke minst morsomt å konkurrere med seg selv. Egen stolthet vokste parallelt med tildeling av stjerner, tilbakemeldinger om «Exemplary Driving», samtidig som at systemets samlede vurdering av meg ble vist i prosent av hva som er optimalt. Samtidig aksepterte jeg fullt ut de fleste tilbakemeldinger om at «Next time...». Men da prosentandelen gjorde et kraftig byks nedover fordi jeg hadde gått for fort fra gasspedal til bruk av retarder, slo jeg i ren frustrasjon i rattet og hylte ut at «nå får du jammen meg gi deg». Hadde jeg derimot først sluppet gassen, så rullet ut, deretter brukt retarder og til slutt hjulbremsen - ja så hadde det i stedet blitt stjerner å få av søndagsskolelæreren.

Men som alle vet er ikke det alltid mulig å følge denne oppskriften på dårlige norske veier. Så «Next time» Mr. Driver Trainer, får du sørge for at norske sjåfører ikke blir disevaluert på dette «kjerneområdet».

www.logistikk-ledelse.no © 2009

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!