Både Volkswagen og Mercedes-Benz lanserer ny generasjon varebiler

Litt senere i høst lanseres Volkswagen Caddy med ny design, økt sikkerhet, større funksjonalitet og et motorprogram som består av en to nye TDI-motorer og en ny bensinmotor som alle kjennetegnes med lavt forbruk.

Modellen, som ble landets mest kjøpte varebilmodell i Norge første halvår, vil fortsatt leveres som både varebil og personbil, i ordinær og lang Maxiutgave. Den nye 1,6-liters dieselmotoren leveres med effekter på 75 og 102 hk, mens den nye 2-literen har effekter på 110 og 140 hk. Dieselpartikkelfilter er standard på alle.

En gledelig nyhet for mange vil være at Caddy kan fås med DSG-automatgir både på 1,6 TDI 102 hk og 2,0 TDI 140 hk. Førstnevnte vil være utstyrt med en 7-trinns kasse, mens det til den kraftigste 140-hesteren er blitt utviklet en spesialdesignet 6-trinns DSG girkasse.

Lave utslipp

Caddy med BlueMotion Technology er den mest sparsomme modellen og er klasseledende på lavt utslipp med kun 134 gram CO2 pr km på 1,6 TDI 102 hk.

- Dette er en svært sikker og komfortabel varebil med den siste teknologien for å gjøre forbruk og utslippet så lavt som mulig. Prisen er gunstig og med ekstra lave drivstoffkostnader og med klasseledende lavt CO2-utslipp tror vi Caddy med BlueMotion Technology vil bli en bestselger, sier Harald Frigstad, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.

En annen og svært nøysom modell er Caddy EcoFuel 2,0-liter på 109 hk som kan kjøres på biogass eller naturgass. Den nye bensinmotoren kommer med effekter på 86 eller 105 hk. For sistnevnte er gjennomsnittsforbruket

redusert med 21 prosent til 0,66 liter pr. mil.

Caddys nye modellserie har også fått fornyet utseendet, og ikke uventet har den fått den samme elegante grillen som både Transporter og flere andre Volkswagenmodeller har. Også innvendig er det foretatt flere endringer med blant annet bruk av nye materialer. Den vil bli tilbudt i tre utstyrsnivåer; Startline, Trendline og Comfortline. Standard på alle versjoner i Norge vil være klimaanlegg, elektriske vinduer, elektriske speil og radio. Tilleggsutstyr på den nye serien inkluderer integrerte tåkelys, takgrind og navigasjonssystem.

Salget av nye Caddy har allerede startet og den vil lanseres i begynnelsen av oktober. Prisene på dieselmodellene starter på kr. 179.900 inkl. mva, mens prisene på bensinutgavene starter på kr. 166.000.

4Motion litt senere i høst

I Norge har det vært en klar trend at også Caddykundene velger biler med firehjulstrekk.

Produksjonsstart av nye Caddy med 4MOTION og 110 hk motor er satt til litt senere i høst og forhåndssalget av denne modellen starter i midten av september. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

 

Med et nytt design og flere tekniske nyheter er den nye generasjon Mercedes-Benz Vito klar til å møte markedet og vil introduseres for publikum på nyttekjøretøyutstillingen IAA i september.

Den nye generasjon Mercedes-Benz Vito er oppgradert på mange punkter og hever standarden i forhold til dagens modell. Utvendig skiller den seg fra dagens modell ved et nytt design i fronten, både på lykter og støtfanger. Innvendig har Vito fått nye elementer i dashbordet, men det er primært i teknikken at de største nyhetene finnes.

Nytt motorprogram

De 4- og 6-sylindrede motorene i nye Vito er hentet fra Mercedes-Benz personbilprogram og er tilpasset bruksområdene for Vito. I effekt strekker de seg fra 95 til 258 hk. Sammen med de nye 6-trinns manuelle girkassene bidrar dette til et redusert forbruk og et vesentlig lavere støynivå.

Understellet er også oppgradert og i større grad tilpasset bruken av bilen. Varebilene har en noe stivere fjæring, mens variantene hvor persontransport står i fokus er mykere slik at komforten øker.

BlueEFFICIENCY

Den nye generasjon Mercedes-Benz Vito kan i tillegg leveres med BlueEFFICIENCY-teknologien. Dette innebærer en ytterligere optimalisering innenfor miljø og økonomi, med blant annet et start/stopp-system og dekk med redusert rullemotstand. BlueEFFICIENCY senker forbruket med opptil 15 prosent, noe som igjen bidrar til redusert CO2-utslipp og en bedre drivstofføkonomi.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

2010_tr0807B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!