Fortsatt sterkt fokus på økonomi og miljø

Hybrider, elektriske biler, utslippsoptimaliserte modeller og alternative drivstoffer. Hovedtrenden på 63. Internationale Automobil-Ausstellung Nutzfahrzeuge i Hannover var et fortsatt sterkt fokus på økonomi og miljø. Mercedes-Benz Atego ble kåret til «Truck of the Year» mens Fiat Doblò ble «Van of the Year».

Henning Ivarson

Etter at fjoråret fremstod som det reneste «annus horribilis» for hele den europeiske bilindustrien, ser nå Verband der Automobilindustrie (VDA) langt lysere på fremtiden. Langt fra alle europeiske land er blitt friskmeldt etter finanskrisen, men likevel var det en svært optimistisk stemning blant utstillerne.

Hybrid, hybrid, hybrid, elektrisk, elektrisk, elektrisk

Hybrider, elektriske biler, utslippsoptimaliserte modeller og alternative drivstoffer. Hovedtrenden på årets IAA Nutzfahrzeuge var om mulig et enda sterkere fokus på økonomi og miljø enn tilfellet var da messen ble arrangert for to år siden.

Mercedes-Benz

Som meldt i forrige utgave er Mercedes-Benz Atego blitt lansert i en ny versjon med blant annet ny front og oppgradert interiør og ble hedret med prisen «Truck of the Year».

Den større Actrosmodellen har fått andre generasjon bremseassistent som i tillegg til å bremse ned kjøretøyet i forholdet til forankjørende biler nå også gjør det samme med stillestående objekter.

Men den kanskje største nyheten fra Mercedes-Benz var nok likevel tredje generasjon Vito ( ). Den ble også stilt ut i en ren elektrisk utgave som utvalgte kunder allerede har tatt i bruk og som snart vil bli satt i ordinær serieproduksjon. Unikt for Vito E-Cell er at denne nullutslippsvarianten har samme vareromstørrelse og tilnærmet samme nyttelastkapasitet som ordinær Vito.se egen omtale

Området til Fuso ble frontet av Canter Eco Hybrid. Over 1.000 slike hybridlastebiler har i flere år blitt testet ut i både Asia og på enkelte europeiske markeder og er nå kommersielt tilgjengelige også i vår verdensdel. Den utstilte modellen hadde dekoren til det irske selskapet Electricity Supply Board (ESB) og er den første standardutgaven som har blitt solgt utenfor Japan. Fuso viste også frem en prototype på Canter E-Cell, en helelektrisk 3,5-tonner som vil ha en rekkevidde på 120 km og begrenset toppfart på 80 km/t.

MAN

hadde ingen revolusjonerende nyheter denne gang. Trekkplasteret var stilstudien Concept S som bryter radikalt med ordinær lastebildesign og som har en luftmotstand på nivå med en ordinær personbil. Takket være dette vil Concept S med en tilsvarende designendret tilhenger ha et drivstofforbruk og CO2-utslipp som er opp til 25 prosent lavere enn en konvensjonelt utformet 40-tonns semitrailer.

MAN lanserte også en spesialversjon av TGX - EfficientLine - som er modifisert på flere områder for å redusere drivstofforbruket (ca 3 liter pr. 100 km). Den norske importøren gledet seg imidlertid mest over at produsenten igjen er i stand til å tilby TGX trekkvogner med kombinasjonen pusheraksel og HydroDrive som i forbindelse med overgangen til nye avgasskrav ikke har vært tilgjengelig en stund.

Volvo Trucks

Tidligere år lanserte Volvo Trucks FMX, en anleggsversjon av den populære FM som også med fordel kan benyttes til annen type kjøring på dårlig vei som for eksempel melketransport.

Den nye 13-liters metandieselmotoren som hadde verdenspremiere på Lastbil 2010 i Sverige i forrige måned var naturligvis også på plass i en av bilene som var stilt ut Hannover. Sammenlignet med konvensjonelle gassmotorer som er avhengig av tennplugger er virkningsgraden 30 til 40 prosent høyere. Motoren kan også gå på ren diesel og er en variant av produsentens 7-liters metandieselmotor som blant annet sitter i to renovasjonsbiler som går i felttest her i Norge.

Scania

Alternative drivstoffer var også sentralt hos Scania som har utviklet en ny 9,3-liters gassmotor med effekter på 270 og 305 hk og med høye dreiemomenter. Den kan gå på både naturgass og biogass, eller en kombinasjon av dette. Gasstankene er laget av et lett komposittmateriale, og motoren er først og fremst beregnet på renovasjons- og distribusjonsbiler og bybusser som vil ha en rekkevidde på 200 til 300 kilometer.

Scanias Top of the Line - R 730 med sin V8-motor på 730 hk - var naturligvis også et stort trekkplaster. I tillegg viste produsenten også anleggsbiler med en optimalisert drivlinje som skal bidra til høyere komfort og bedre fremkommelighet hvor blant annet den velkjente «tyggingen» så å si er blitt eliminert (ref L&L nr. 5-2010).

Scania kan også melde at samtlige biler som leveres fra og med januar vil være utstyrt med Communicator som standard. Dette er en enhet som innhenter kjøretøydata og som danner basis for ulike rapporter og tjenester innenfor Scania Fleet Management.

Iveco

EcoStralis er navnet på en miljø- og økonomioptimalisert utgave av Ivecos flaggskip og hvor drivstofforbruket er redusert med fem til seks prosent. EcoStralis tilbys foreløpig med EEV-motorer på 420 og 460 hk, men snart vil også 500 hesteren bli tilbudt i EEV-utførelse.

Konseptet er det samme som produsenten lenge har hatt på EcoDaily. Denne modellen tilbys som kjent også med gassmotor, og nytt for denne er at den nå i tillegg også kan kjøres på ordinært drivstoff og blitt utstyrt med en 14-liters bensintank som reserve.

Hos Iveco fant man i tillegg en fullektrisk EcoDaily som testes ut av DHL i Tyskland. Den har en begrenset toppfart på 70 km/t og avhengig av batteripakken som velges er rekkevidden fra 90 til 130 km. Ladetiden er oppgitt til åtte timer.

Renault Trucks

Gjennomgangstonen var også den samme hos Renault Trucks som både hadde verdenspremiere på en fullelektrisk Renault Maxity med en rekkevidde på nær 100 km og visning av den flere ganger tidligere omtalte hybriden Renault Premium Distribution Hybris som Coca-Cola i Belgia har gode erfaringer med. Renault Trucks presenterte også den optimaliserte utgaven Optifuel av sin Premium Long Distance. Foruten de kjøretøytekniske modifiseringene inkluderer dette også kjøreopplæring som kan bidra til å redusere drivstofforbruket med opptil 6,4 prosent.

Renault Trucks hadde også premiere på anleggsmodellen Premium Lander med en hydrostatisk drevet foraksel. OptiTrack er tilnærmet identisk med MANs HydroDrive som ble lansert for en del år siden. Systemet er utviklet av Poclain Hydraulics, og er et godt hjelpemiddel ved kjøring på vanskelig underlag.

DAF

Den største nyheten til DAF var at produsenten nå er kommet så langt i hybridutviklingen og -uttestingen av LF Hybrid at ordinær serieproduksjon vil starte opp i løpet av inneværende år. Det dreier seg om en 12-tonner som vil ha et forbruk som ligger 10 til 20 prosent lavere en konvensjonell LF og som ville kunne kjøre ca 2 kilometer på energien som er lagret batteriene uten at den 160 hk sterke EEV-motoren er i drift.

EEV-motorer var forøvrig DAFs andre store fokusområde. Produsenten hevder å ha vært først ute med å tilby EEV-versjoner på alle motoreffekter, og nå utvides i tillegg utvalget av EEV-motorer som ikke krever sotfilter og som gir en vektbesparelse på om lag 30 kilo. Fra før har de minste 4,5-liters motorene vært tilbudt iht EEV-standarden uten sotfilter, men nå utvides utvalget til også å omfatte den mellomstore 6,7-liters motoren og enkelte modeller av den største 12,9-literen.

Volkswagen

hadde som vanlig en av messens største stands, og den klart største i varebilsektoren. Produsentens miljøoptimaliserte BlueMotion-modeller var i år langt flere enn for to år siden. Siste generasjon Caddy (ref L&L nr. 8-2010) hadde publikumspremiere og BlueMotion-versjonen av denne vil ifølge nyttekjøretøydirektør Harald Frigstad i Harald A. Møller bli klasseledende på miljøfronten. Det samme blir tilfelle med den nye BlueMotion-utførelsen av Transporter med blant annet en start/stoppfunksjon som bidrar til å senke CO2-utslippet fra 193 til 179 gram.

Rocton er benevnelsen på en ny offroad-versjon av Transporter med blant annet forsterkede fjærer, solide beskyttelsesplater og 30 mm høyere markfrigang.

Volkswagen viste for aller første gang pickupen Amarok som Single Cab, men den er først ventet på markedet tidlig i 2012. Frigstad hevder at den har større plass bak setene enn flere av konkurrentene, men det er likevel ventet at Double Cab vil bli mest populær.

Fiat

Fiat Doblò ble kåret til Van of the Year. Begrunnelsen til juryen er blant annet det svært brede modellutvalget. I tillegg til kort og lang utgave ble den i Hannover vist både som chassis, som ferdig oppbygget pickup og med naturgassmotor.

Ford

markerte dobbeltjubileet til legendariske Transit; både modellens 45-årige historie som gjør den til Fords lengstlevende modell i Europa og at Transit nummer 6 millioner ble produsert og overlevert en tysk kunde.

Ford viste også frem den aller første Transit Connect Electric som er produsert med europeiske spesifikasjoner. Modellen lanseres på det nordamerikanske markedet i løpet av året og vil komme i salg i Europa til neste år.

Nissan

overrasket nok mange med introduksjonen av NV400. Dette er en modell som er tilnærmet identisk med Renault Master og Opel Movano som begge er et resultat av samarbeidsprosjekt også Nissan tidligere deltok i (da kalte de modellen Interstar), men som de etter sigende trakk seg ut av i forbindelse med utviklingen av den nye generasjonen. Noen måneder etter at Renault presenterte sin nye Master og Opel sin nye Movano kom altså Nissan med «sin versjon» og med en modellbenevnelse som har en logisk kobling til den mindre NV200. Den ble forøvrig lansert med en kraftigere dieselmotor på 106 hk som kompletterer dagens på 85 hk.

Elektriske franskmenn

De franske bilprodusentene har lang erfaring med elektriske biler. Citroën viste frem en ny elektrisk Berlingo med en rekkevidde på ca 120 km og en toppfart på 100 km/t. Bilen har en nytelast på 500 kilo og franske posten har allerede bestilt 1.000 stykker.

Peugeot hadde ingen elektrisk versjon av tvillingen Partner. Derimot viste de en varebilversjon av den elektrisk drevne iOn som kommer som personbil i Norge i løpet av neste år.

En tredje elektrisk franskmann som var stilt ut i Hannover var Renault Kangoo Rapid ZE (Zero Emission). Den oppgis å ha en rekkevidde på hele 160 km og en nyttelast på 650 kilo og vil bli lansert på det tyske markedet i løpet av neste år.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!