Har solgt over 110.000 nyttekjøretøyer

En stor samling personbilmodeller fra 1960 og frem til i dag dannet en spennende historisk ramme for Ford Motor Norges 50-års feiring på Norefjell. Til tross for at over 110.000 av de i alt 700.000 Fordene som er blitt solgt her i landet har vært nyttekjøretøyer var merkelig nok ingen slike utstilt. Men viktigere er kanskje nyheten om at flere nye modeller av disse er på vei.

Henning Ivarson

Etableringen av det norske importselskapet skjedde altså samme år som at Stortinget bestemte at bilsalget skulle frislippes, men dette var likevel ikke hovedgrunnen til etableringen. Den første Forden kom til Norge allerede i 1906. Det var en modell N som trolig ble importert av firmaet E. C. Gjestvang i Oslo. I årene som fulgte ble flere biler importert direkte fra USA, men i 1919 bygget Ford Motor Company en samlefabrikk i København som skulle forsyne hele Nord-Europa. Året etter stod den klar og hadde en kapasitet på 140 biler pr dag. Allerede i 1924 ble det bygget et en ny fabrikk i København. Den hadde et samlebånd på 100 meter og med en kapasitet på 225 biler pr dag var den gang ansett som Europas mest moderne bilfabrikk.

På slutten av 20- og 30-tallet ble stadig flere norske forhandlere etablert, og imponerende nok er flere av disse fortsatt «still going». De tre eldste igangværende er Kverneland bil (Brødrene Kværneland) i Stavanger og Haukebø og Rødseth i Molde som begge ble etablert i 1922 og Johan Stamsaas i Sarpsborg som ble etablert allerede i 1920 og som begynte med Ford i 1930.

Alle forhandlerne fikk bilene gjennom Fords danske importselskap, men dette var en ordning de var svært lite tilfreds med. I 1953 rettet norske myndigheter, forhandlere og norske bileiere de første henvendelsene til Ford Motor Company om etablering av en norsk Fordimportør. Under en konferanse i København året etter, hvor blant annet Henry Ford II var til stede, ble det igjen ytret et ønske om et generalagentur. Også Trygve Lie og den norske ambassaden i Washington var viktige pådrivere til at Ford Motor Norge ble etablert i september 1960.

Over 110.000 nyttekjøretøyer

I perioden 1960 og frem til i dag har det blitt solgt ca 700.000 Forder her i landet. I hele 21 av disse årene - hvorav 12 år på rad - var Ford Norges mest solgte bilmerke. Over 110.000 av disse har vært varebiler, lastebiler og busser hvilket gir et historisk snitt på nærmere 16 prosent av det samlede Fordsalget. De siste årene har denne andelen økt til nå å ligge mellom 20 og 30 prosent. Transit har vært den klart mest solgte modellen med over 35.000 solgte enheter. Den britiske versjonen av Transit ble lansert i 1965 og er med sine 45 år Fords lengstlevende bilmodell i Europa. Tidligere i år kunne også Ford behørig markere at det samlede Transitsalget hadde rundet seks millioner enheter.

Flere nyheter på gang

Per Netland, ansvarlig for nyttekjøretøy og næringslivssalg i Ford Motor Norge, opplyste på jubileumsarrangementet at Ford har flere nye nyttekjøretøymodeller på gang. Først og fremst trekker han frem en firehjulsdrevet Transit i det viktige 3-tonns segmentet som nå allerede er blitt lansert på markedet. Ford har fra før kunnet tilby en tyngre 3,5-tonns versjon, men med 300S AWD som har et varerom på 6 kbm og en nyttelast på ca 1.000 kilo kan Ford nå tilby en modell som konkurrerer direkte med eksempelvis Volkswagen Transporter og Toyota Hiace. Den er utstyrt med en 2,4-liters motor på 140 hk/370 Nm og en 6-trinns girkasse med en noe lavere utveksling som skal gjøre den godt egnet til å trekke tunge hengere. Med en konkurransedyktig pris på ca. 350.000 kroner har Ford store forventninger til denne modellen.

En annen nyhet Netland trakk frem var at pickupen Ranger nå også kan tilbys med en 5-trinns automatgirkasse. Bilens 4WD-system kobles inn og ut ved hjelp av en elektrisk bryter, og med reduksjonsgir og toveis limited slip differensialbrems er den fra før kjent for god fremkommelighet. Med automatgir starter prisene på ca 350.000 kroner og den leveres med dieselvarmer som standard. Til neste år lanseres forøvrig en helt ny Ranger som er utviklet i Australia.

Til neste år kommer også Transit Connect Electric hit til landet. Modellen har allerede fått mye omtale i media, og er utstyrt med litium-ion batterier som vil gi bilen en rekkevidde på ca 130 kilometer hvis nyttelasten utnyttes fullt ut, hvilket vil si ca 500 kilo som er ca 100 kilo mindre enn en konvensjonell utgave av Transit Connect. Litium-ion batterier er ikke følsomme for lave temperaturer og har blant annet blitt testet ut i Canada helt ned i minus 40 grader. Fordelen med elektrisk drevne varebiler er at batteriene kan plasseres mellom rammevangene og derfor ikke stjeler plass fra det 3,7 kbm store varerommet. Transit Connect Electric kommer til landet i februar/mars, men prisene er ennå ikke klare. Det er imidlertid klart at den bli langt dyrere i innkjøp enn en dieseldrevet utgave. På grunn av elektriske bilers lave driftskostnader tror Ford at totalkostnadene over bilens livslengde på 10 år neppe vil bli nevneverdig høyere enn en med forbrenningsmotor.

Den tredje modellen som Per Netland trakk frem er Transit 280S Econetic. Den har allerede vært på markedet en stund, og er en miljøtilpasset utgave av en kort, forhjulsdrevet Transit. Den er utstyrt med en 115-hesters motor med et gjennomsnittlig forbruk på 0,72 liter/100 km og et CO-utslipp på 189 gram som hevdes å være lavest i klassen. Modellen har ikke automatisk start/stopp, men er optimalisert på flere andre områder, blant annet har den lavere luftmotstand, høyere girutveksling, hastighetsbegrenser på 110 km/t, dekk med lav rullemotstand og en girskiftindikator. Prisene på Transit 280S Econetic starter på ca 279.000 kroner.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!