23948sdkhjf

Ny generasjon Opel Movano: Kvantesprang i komfort og ergonomi

Kvantesprang i komfort og ergonomiMed nye Movano har Opel satt seg som mål å doble salget i Europa. Den norske importøren er ikke like optimistisk, men også her på berget skal salget opp. Den nye mode...

Kvantesprang i komfort og ergonomi

Med nye Movano har Opel satt seg som mål å doble salget i Europa. Den norske importøren er ikke like optimistisk, men også her på berget skal salget opp. Den nye modellen tilbys først som 3,5 tonns kassevogn i to lengder og som chassis, men utvalget vil etter hvert bli utvidet.

Prøvekjøringen av den korteste kassevognen som tilbys i Norge (L2H2) foregikk i øsende regnvær, på svingete og til dels svært kuperte veier på Hurumlandet. Selv med 1.000 kilo bak i varerommet klarte den minste motoren på 125 hk seg godt. Den aktuelle modellen har en tillatt nyttelast på 1.380 kilo og dersom dette skal utnyttes fullt ut vil utvilsomt det største motoralternativet passe bedre. Movano kjennetegnes forøvrig med meget god sittestilling, god sikt, lavt innvendig støynivå, presis styring og en lettbetjent girkasse. Foto: Henning Ivarson

Opel Movano kom på markedet for første gang i 1998, og ble senere oppgradert i 2004. Det er ingen hemmelighet at den utgående modellen var et rent Renaultprodukt, som i tillegg til å bli solgt som Master også ble solgt som Opel Movano og Nissan Interstar. Her i landet er det utvilsomt Opel som har hatt størst suksess, og ifølge varebilansvarlig Johnny Jacobsen Løvli i General Motors Norge har Opelsalget vært det dobbelte av Renault og Nissan til sammen.

Da andre generasjon var på tegnebrettet ble Opel trukket aktivt inn i utviklingsarbeidet samtidig med at Nissan trakk seg ut og sa takk for seg. Selv om Opel dermed har vært med på å sette sitt preg på Movano produseres den fremdeles av Renault og er fortsatt tilnærmet identisk med Master.

Velutformet førerhus

Ifølge Jacobsen Løvli har Movano lenge vært kjent for blant annet stort lastevolum, høy lasteevne og trekkvillige motorer med et lavt forbruk. Målet med utviklingen av generasjon to var å beholde disse gode kvalitetene og bedre sjåførkomforten som ikke har hatt et like godt renommé.

Vårt førsteinntrykk er at man har lykkes svært godt. Med et betydelig bedre sete enn før, et enkelt justerbart ratt, god sikt og ergonomi fremstår førerplassen som svært bra. Movano kan i tillegg bestilles med både et komfortsete med enda bedre reguleringsmuligheter eller en egen avfjæret førerstol.

Basismodellen er godt utstyrt, og tilleggsutstyret er lagt i forskjellige pakker som skal gjøre spesifikasjonen enkel. Kontorpakken - som blant annet består av en nedfellbar ryggpute på midtsetet som fungerer som en svingbar skriveplate/pc-plass, i tillegg til en praktisk dokumentholder, store oppbevaringsrom, Bluetooth m.m. - gjør bilen til et tilnærmet rullende kontor og blir garantert populær. I tillegg finnes det blant annet en komfortpakke med automatisk klimaanlegg og TomTom-navigasjon og en proffpakke som mellom annet rommer hengerfeste og ryggevarsler.

Kollisjonspute for fører er standard. En tilsvarende for passasjersiden og sidekollisjonsputer er imidlertid option. Når vi er inne på sikkerhet er det også verd å nevne at elektronisk stabilitetsprogram (ESP) blir standard i Norge fra nyttår.

4x4 til neste år

Movano har en stort produktbredde som suksessivt vil bli lansert i tiden fremover. GM Norge vil i første omgang konsentrere seg om 3,5-tonns kassevogner med mellomhøyt tak i to forskjellige lengder med lastevolum på henholdsvis 10,8 og 13 kbm som ifølge importøren vil dekke 90% av etterspørselen i dette segmentet. Nytt på kassevognutførelsene er at sidedøren nå er blitt bred nok til å kunne laste en europall på tvers. I tillegg vil Movano bli tilbudt som rent chassis, eller med ferdig påbygget plan eller og skap (Ydre Skåp fra Westrum AS).

Nytt på andre generasjon Movano er at de også kan tilbys med bakhjulsdrift og med totalvekter opp til 4,5-tonn. Disse kraftigere bygde versjonene vil i Norge være aktuelle som chassis. En annen stor nyhet på Movano er at de i løpet av neste år også vil kunne leveres som 4x4.

Ny 2,3-liters motor

Movano er utstyrt med en helt nyutviklet 2,3-liters CDTi-motor med effekter på 125 og 145 hk. Det er omtrent det samme som dagens 2,5-liters motor, men dreiemomentet er økt til 310 og 350 Nm.

Foreløpig er Movano kun tilgjengelig med en 6-trinns manuell girkasse, men i februar vil den bli lansert med det automatiserte girskiftsystemet Tech-shift.

Ifølge GM Norge er Movano blitt enda mer økonomiske i drift. Euro 5-motorene er utstyrt med et vedlikeholdsfritt partikkelfilter, og forbruket er oppgitt til henholdsvis 0,82 liter og 0,94 liter ved blandet kjøring. I tillegg er serviceintervallene forlenget fra 30.000 til 40.000 km eller ett år. Med kjededrevet kamaksel og vesentlig lengre livslengde på både bremser, forstilling og clutch er det forventet at driftskostnadene bare vil være ca 65 prosent av dagens modell.

Rimeligere enn utgående modell

Som en følge av Opels mer aktive rolle i utviklingsfasen er deres pris ut fra fabrikk blitt lavere enn for den tidligere modellen. Dette kommer også kundene til gode. Prisene starter de på kr. 313.900 for den korteste kassevognen (L2H2) og 323.900 (L3H2) for den lange, hvilket er ca 10.000 kroner lavere enn forrige Movano.

GM Norge opplyser at det nå er blitt etablert åtte såkalte Business Centres som betjener proffmarkedet. Det er forventet at disse forhandlerne vil stå for ca 70 prosent av salget. Foruten Movano består nyttekjøretøyprogrammet også av mellommodellen Vivaro - som for ikke lenge siden ble lansert med en utvendig oppgradering og et helt nytt interiør som har mye tilfelles med Movano - og den minste modellen Combo som forventes å komme i en helt ny versjon i 2012.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126