Solide kvaliteter i både terrenget og på veien

Utmerkede kjøreegenskaper på vei og svært god fremkommelighet utenfor vei. Høy komfort, elegant interiør og et barskt utseende. Høy sikkerhetsfaktor og en sterk motor med lavt utslipp. Jo da, Volkswagen Amarok gir et solid førsteinntrykk. Foreløpig savnes kun et automatisert girsystem.

Amarok er ordet som inuittene i Nord-Canada og på Grønland benytter på ulv. Modellen produseres i Argentina, og det er forventet at rundt halvparten av det årlige produksjonsvolumet på 100.000 biler skal selges i Sør-Amerika. Foto: Henning Ivarson

Amarok henvender seg til en bred kundegruppe som har behov for en robust og røff bil med et praktisk lasteplan og som også kan benyttes utenfor vei. De typiske pickupbrukerne finnes i hovedsak blant entreprenører, håndverkere, innenfor jord- og skogbruk, brann og redning, men også enkelte private.

To forskjellige 4x4-systemer

Her i landet vil Amarok bli tilbudt med to forskjellige systemer for allhjulsdrift; permanent 4Motion og innkoblbar 4Motion. Til tross for den velkjente 4x4-benevnelsen er likevel systemene helt annerledes enn på de firehjulsdrevne Transporter og Caddy som benytter en Haldexkobling.

Permanent 4Motion er utstyrt med en Torsen (Torque-Sensing) senterdifferensial med en 40/60 - 60/40-fordeling. Innkoblbar 4Motion har i utgangspunktet bakhjulstrekk, og hvor brukerne kan velge mellom ordinær 4x4 med låst senterdifferensial og 4x4 lavserie. Inn- og utkobling kan gjøres i fart og skjer enkelt ved hjelp av knapper ved siden av girspaken.

Ved introduksjonen vil eneste motoralternativ være en 2-liters TDI-motor med biturbo som yter 163 hk og med et maks dreiemoment på 400 Nm ved 1.500 omdreininger. Forbruk ved blandet kjøring oppgis å være 0,78 liter pr. mil og med et CO2-utslipp på 206 til 209 gram. Amarok vil etter hvert også bli tilbudt med en variant av den samme motoren på 122 hk/340 Nm. Begge motorvariantene står i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse.

Stort lasteplan

Lasteplanet måler 2,52 kvm hvilket ifølge importør Harald A. Møller AS er betydelig større enn enkelte av konkurrentene. Bredden mellom hjulbuene på 1.222 mm gjør at Amarok er den eneste pickupen i denne klassen som kan laste en EUR-pall på tvers. Planet er forøvrig utstyrt med fire surrekroker, har over 50 cm høye sidevegger og lastehøyden er på bare 78 cm. Avhengig av spesifikasjon vil Amarok ha en godkjent nyttelast opptil ca 1.000 kilo og opptil 2,8 tonn hengervekt ved 12 prosent stigning.

Komfortabel

Amarok vil først bli tilbudt som 4-dørs dobbelkabin. Under den internasjonale presseintroduksjonen i Østerrike rett før ferien var alle bilene 5-setere. Det vil nok bli solgt noen få slike personbiler her i Norge også, men i all hovedsak vil de her på berget bli tilbudt som grønnskiltede 2-setere og hvor bakseteplassen i stedet kan benyttes som et stort låsbart oppbevaringsrom for eksempelvis kostbart verktøy eller andre gjenstander man ikke ønsker å ha liggende på planet. Noe senere vil Amarok også kunne tilbys som 2-dørs enkelkabin.

Dobbeltkabineren som vi prøvekjørte kjennetegnes av god plass med blant annet markedets romsligste takhøyde. Vårt inntrykk er også at den er uvanlig komfortabel - ikke bare til pickup å være, men også sammenlignet med en hvilken som helst varebil. Den kan utstyres med to forskjellige fjæringspakker - Comfort og Heavy Duty - og selv med sistnevnte hadde man følelsen av å kjøre en Caddy eller Transporter. Det inntrykket ble selvfølgelig forsterket gjennom innredningen som har klare likheter til de øvrige Volkswagenmodellene.

Blant standardutstyret på Amarok kan nevnes differensialsperre, seks kollisjonsputer, lastadaptiv ESP inkl. hengerstabilisering, manuelt klimaanlegg, radio/CD samt elektrisk betjente speil og vinduer. Forøvrig tilbys den med tre forskjellige utstyrsnivåer; Basic, Trendline og Highlline.

Solide terrengegenskaper

Amarok er som moderne biler flest fullpakket av elektronikk. Det er imidlertid vel verd å merke seg et spesielt offroadprogram med blant annet bakkestart- og bakkebremsassistent og som tilpasser både ABS-systemet, ESP (antiskrens), ASR (antispinn) og EDL (elektronisk differensiallås) til terrengkjøring. Dette aktiveres automatisk når sjåføren velger 4x4 lav, men kan også aktiveres i høyserie ved hjelp av en knapp ved siden av girspaken. Mange av konkurrentene har ikke ESP-systemer som fungerer sammen med 4x4. Resultatet at denne tilpasningen var svært merkbar da vi fikk prøve Amarok i svært krevende terrengløyper. Blant annet viste bremseprøver med og uten offroadprogrammet innkoblet store forskjeller i stopplengde. I terrenget er den en skikkelig tøffing som både tåler 50 cm vadehøyde, store sidevinkler og kraftige stigninger. Bakkestartassistenten forhindrer effektivt at bilen ruller bakover når man tar løs i kraftig oppoverbakke, mens bakkeholderen sikrer at man kommer nedover med full kontroll.

Motoren byr på solid kraftoverskudd og den manuelle girkassen er presis og enkel å betjene. Under landeveiskjøringen savnet vi imidlertid det automatiserte girskiftsystemet DSG som Volkswagen tilbyr på en rekke av sine andre modeller. Men det er lov å håpe at også dette er noe som vil komme med tiden.

Kundebiler klare på nyåret

Det norske pickupmarkedet domineres av veletablerte modeller som blant annet Toyota Hilux, Nissan Navara, Mitsubishi L200 og Isuzu D-Max. Likevel har Harald A. Møller en klar målsetting om at Amarok skal bli nr. 1 i sitt segment allerede til neste år.

Prisindikasjonen for en Trendlineversjon er ca 335.000 kroner, hvilket importøren mener er konkurransedyktig tatt i betraktning at mye av standardutstyret på Amarok er ekstrautstyr hos andre. Forhandlerlanseringen vil skje i månedsskiftet september/oktober, og de første kundebilene være klare på nyåret.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!