Men lansering først i 2012

Basert på en helt ny global pickup-plattform viser Ford nå en helt ny serie Ranger, med nye motorer, mer utstyr, ny teknologi og forbedrede egenskaper som nyttekjøretøy og lastbærer. Blant annet er tilhengervektene økt og utvalgte modeller vil ha en nyttelast på opptil 1,5 tonn.

Standard motor på Ranger vil være en ny firesylindret 2,2-liters Duratorq TDCi dieselmotor med en effekt på 150 hk og maks dreiemoment på 375 Nm. Den vil også kunne leveres med en femsylindret 3,2-liters TDCi på 200 hk/470 Nm dreiemoment og på utvalgte markeder vil en ny 2,5-liters bensinmotor også være tilgjengelig. Til nye Ranger er det også blitt utviklet nye 6-trinns automatiske og manuelle girkasser.

Ifølge forhåndsomtalen fra Ford Motor Norge vil nye Ranger være utstyrt med mer utstyr, funksjoner og smartteknologi enn noen gang før, deriblant adaptiv lastekontroll, stabilitetsfunksjon for tilhenger, stemmekontroll og være segmentets første modell med et bakoverrettet kamerasystem. Nye Ranger vil også kunne leveres med Fords elektroniske stabilitetsprogram (ESP), som inkluderer firehjuls traction control og systemer som skal hindre velt.

Selv hevder Ford at nye Ranger vil være blant de mest høyteknologiske bilene i denne pickupklassen.

- Vi kan dette med pickups, og vi har utnyttet all vår globale ekspertise for å skape nye Ford Ranger, sier Derrick Kuzak, ansvarlig for Fords globale produktutvikling. - Fokuset var på å skape en enkelt og kompakt plattform der vi kunne levere betydelige forbedringer, teknologier og funksjoner som eiere vil verdsette, sammen med imponerende forbedringer av drivstofføkonomi, legger han til.

Ikke bare arbeidshest

- I mange deler av verden har oppgaven til en pickup endret seg, sier Craig Metros, sjefsdesigner for nye Ranger. - Det er fortsatt et nyttekjøretøy med evne til å bære tunge lass, men det er også andre egenskaper som preger ønskelisten til mange pickupkjøpere, som raffinement, komfort og mer brukervennlighet.

Den typiske pickup-sjåføren trenger plass og Ford har formet et interiør som hevdes å være behagelig, lett å gli inn i og ut av og med betjeningselementer som tillater bruk av arbeidshansker.

- Når du former et pickupinteriør må det tas spesielle hensyn for å sikre at hytta vil være like slitesterk som resten av bilen. Men tøft behøver ikke å bety grovt, sier Debbie Pascoe, som var ansvarlig for materialer og farger på nye Ranger. Interiørmaterialer må tåle tøffe påkjenninger. Setene må kunne ta juling fra verktøy som kastes inn i kabinen eller glemmes i baklomma. Dørpaneler kan ikke lett skrapes opp av skitne støvler. Og pickupkunder vil i økende grad ha et interiør som er stilig og behagelig for personlig bruk.

- Vi har heller ikke glemt at mange av disse kjøretøyene ikke bare brukes til arbeid, men også er primærtransport for familien i mange områder av verden, sier Pascoe.

Lanseres først i 2012

Til tross for økt akselavstand til 3.220 mm og bredere sporvidde (1.560 mm for 4x4-modellen, og 1.590 mm for 4x2-modellen) har nye Ranger en sving-

radius som skal gjøre den lett manøvrerbar. Tannstangstyringen oppgis både å være robust og presis.

Lasteplanet på Double Cab er blitt 100 mm bredere enn på dagens modell og er på 1,21 kvm. Bredden mellom hjulkassene oppgis å være 1.139 mm på alle modeller, mens bredden på baklukeåpningen er 1.330 mm.

- Nye Ranger er en spennende og dynamisk bil som utvilsomt vil hevde seg i det kompakte pickupmarkedet, sier Stephen Odell, styreformann og adm. direktør for Ford of Europe. Han legger til at selskapet ser frem til å lansere bilen til europeiske kunder i begynnelsen av 2012 og er sikker på at den vil overgå deres forventninger.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!