Kostnadseffektiv, sikker og komfortabel

Terberg Benschop har lansert en helt ny serie firehjulsdrevne terminal- og ro/ro-traktorer. RT-serien kjennetegnes med blant annet nytt chassis og et helt nytt førerhus. Toppmodellen kan trekke opp til 230 tonn og løfte 35 tonn på svingskiven.

Salgssjef Thormod Johansen i Brubakkens Truckservice AS forteller at den nye RT-serien vakte stor oppmerksomhet da den ble introdusert på en ro/ro-messe i Bremen.

- Dette er femte generasjon av RT-serien, og den tilfredsstiller dagens høye krav til effektivitet, pålitelighet og kostnadsbesparelser, opplyser Johansen. Han legger til at responsen fra kundene har vært meget god, og Brubakken har derfor store forventninger til maskinene i tiden som kommer.

Utvidet serie

I forbindelse med utviklingen av den nye RT-serien gjennomførte Terberg en omfattende brukerunderundersøke over store deler av Europa. Basert på svarene fra denne ble det spesielt lagt vekt på økt kostnadseffektivitet, sikkerhet og komfort.

Den nye serien består av tre modeller: RT223, RT283 og RT323. Sistnevnte er utstyrt med en Mercedesmotor som yter hele 326 hk og med kapasitet til å trekke opp til 230 tonn og løfte 35 tonn på svingskiven. Med denne maskinen føler Terberg at de fyller behovene mellom standardtraktorer og de virkelig store maskinene, som for eksempel «storebror» RT382 som fortsetter i dagens versjon. Den ble lansert i 2003, men vil på et senere tidspunkt inngå i den nye serien.

Nytt førerhus og chassis

For å oppnå forbedret sikkerhet, ergonomi og sikt valgte Terberg å utvikle et helt ny førerhus. Utseendemessig har den mange likhetstrekk med produsentens 2-hjulsdrevne TT-serie, og sammenlignet med dagens RT-serie byr de nye hyttene på en vesentlig høyere komfort og langt bedre plass.

- 170 mm større innvendig bredde, 120 mm økt innvendig lengde og 110 mm økt innvendig høyde merkes svært godt, sier Johansen.

Han opplyser at interiøret er laget med tanke på lett adkomst og god sikt.

- Dashbordet er meget oversiktlig, og alle brytere og hendler sitter lett tilgjengelig. For optimal driftsikkerhet, er hovedelektronikkpakken tilknyttet dashbordet via dobbelt can-bus system, og på et display viser dette maskinens tilstand til enhver tid.

Styrekonsollen er justerbart både vertikalt og horisontalt, og som et resultat av den økte innvendige plassen kan førerstolen reguleres enda mer enn tidligere. Den 180 graders vendbare førerstolen har også fått ny design. Svingkonsollen er montert på en eksentrisk roterende plate. Ved vending, flytter føreren (konsollen) seg bort fra siden av førerhuset slik at det alltid er godt med benplass under rotasjonen. Dette patenterte Ergo-turn systemet sørger for god plass under alle omstendigheter. Systemet er proporsjonalt kontrollert, ved å rotere rattet.

Ved å utstyre førerhuset med større vinduer som går lengre ned og i tillegg justere plasseringen av vindusstolpene er sikten blir langt bedre. Det CE-godkjente førerhuset har en kraftig konstruksjon. Det er testet og godkjent iht ROPS- og FOPS-regulativet og gir derfor føreren en svært høy sikkerhet. Rammen skal også være svært godt korrosjonsbeskyttet.

Johansen opplyser at det også er lagt betydelig vekt på god isolasjon, og som standard er førerhuset fullisolert både i gulv, og under dashbord. Lydnivået er ytterligere senket gjennom en spesiell kjølevifte på motoren og en stor lydpotte på eksosanlegget.

Også hele maskinchassiset er nytt. For å oppnå god styrke, enkel servicetilgjengelig og en rasjonell produksjon er det bygget over samme lest som flere av Terbergs andre chassiser. I praksis betyr det at det er laget av stålplater og ikke lenger rektangulære profiler. De bli sveiset av en helt nyanskaffet høyteknologisk sveiserobot som sikrer maksimal nøyaktighet, styrke og vridningsfri sveising.

Den nye chassiskonstruksjonen gjør det også mulig å utstyre de nye RT-maskinene med det seneste av miljøvennlige motorer som benytter SCR-teknologi for rensing av avgassene. Også skjermer over bakhjul kan heves og senkes, avhengig av hvilken dimensjon dekk som blir satt på.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!