Ny bil i «gammel» innpakning

I slutten av oktober ble tredje generasjon Mercedes-Benz Vito lansert på det norske markedet. Ved første øyekast kan den se identisk ut med dagens modell, men ikke la deg lure. Tilnærmet alt utenom karosseriplatene er nytt. Mest fremtredende er sterkere og mer drivstoffgjerrige motorer i tillegg til bedre kjøregenskaper, lavere støynivå og høyere nyttelast.

Bare noen få dager før nye Vito hadde sin offisielle publikumspremiere på nyttekjøretøyutstillingen i Hannover, fikk norsk fagpresse presentert bilen litt lenger nord i Tyskland. Rettere sagt i Hamburg - denne gamle hansabyen med sine store frihandelsområder der lukten av te, krydder, kaffe og tobakk fortsatt sitter i veggene i de mange gamle lagerskurene og minner om byens lange handelstradisjoner. Med andre ord en god ramme til å introdusere et på alle måter effektivt nyttekjøretøy.

Mercedes-Benz har investert hele 250 millioner euro i uviklingen av tredje generasjon Vito. Første generasjon ble forøvrig lansert i 1996. Den hadde imidlertid så mange barnesykdommer at det bare skulle tre år før en ny versjon ble lansert og hvor de fleste problemene var blitt fjernet. Det noe frynsete ryktet hang imidlertid i frem til 2003/2004 da andre generasjon ble lansert. Etter den tid har modellen hatt et svært godt renommé på alle områder.

Det ikke blitt foretatt noen forandringer på Vitokarosseriet. Det betyr også at modellutvalget er det samme som før; den tilbys med tre forskjellige lengder, hvor den mellomste også kan leveres med et høyt tak. Nyttelasten har imidlertid økt med ca 100 kilo i forhold til tidligere modeller. Foto: Henning Ivarson

Små utvendige endringer

Mercedes-Benz har ikke sett noen grunn til å foreta noen større eksteriørmessige endringer på nye Vito. Modellen har imidlertid fått en ny grill som nå strekker seg helt ut til lyktehusene som imidlertid er helt nye og som nå integrerer hovedlys og tåkelys. Som option kan den leveres med blant annet Bi-Xenon kjørelys, LED-kjørelys og svinglys.

Motorer med «riktigere» effektnivåer

Nye Vito er utstyrt med en firesylindret dieselmotor på drøye to liter som Mercedes-Benz også benytter både i den større varebilserien Sprinter og i flere personbiler. Her i landet vil denne relativt nykonstruerte Euro 5-godkjente motoren tilbys i to utgaver med effekter på henholdsvis 136 hk/310 Nm (113 CDI) og 163 hk/360 Nm (116 CDI). Disse erstatter dagens motorer på 116 og 150 hk, hvorav førstnevnte ble oppfattet som for svak og således har vært svært lite utbredt her i landet. Nå har imidlertid den norske importøren tro på at den minste motoren har kommet opp på et «riktigere» norsk nivå og således kan bli mer populær. Motoren har en konstruksjon som gjør den tilnærmet vibrasjonsfri i tillegg til at drivstofforbruket og dermed også CO2-utslippene er blitt kraftig redusert.

For spesielt interesserte tilbys Vito fortsatt også med en modernisert utgave av produsentens velkjente 3-liters V6 dieselmotor som nå yter hele 224 hk/440 Nm (122 CDI) og med en 3,5-liters V6 bensinmotor på 258 hk/340 Nm (126 CDI).

En helt ny 6-trinns ECO girkasse er standard i kombinasjon med firesylindrede motorer. Den har et kort førstegir og langt sjettegir som både sikrer nok av krefter ved bakkestart med fullastet bil og et lavt økonomisk turtall ved motorveikjøring.

Vito kan også utstyres med produsentens velprøvde 5-trinns automatgirkasse. Den tilbys som option på biler med firesylindret motor og er standard til V6-variantene.

Hvis man er opptatt av miljø, og det blir jo stadig flere av oss, kan Vito leveres i en såkalt BlueEFFICIENCY-utgave. Disse er blant annet utstyrt med dekk med lav rullemotstand, girskiftindikator og automatisk start-/ stoppfunksjon som til sammen bidrar å redusere forbruket med ca 15 prosent.

Oppgradert interiør, mindre støy og bedre kjøreegenskaper

I likhet med eksteriøret har Mercedes-Benz heller ikke sett det store behovet for å foreta noen store endringer av interiøret. Den praktiske og ergonomiske innredningen fra forrige generasjon Vito er derfor beholdt, men blitt ytterligere forfinet med gjennom bruk av nye materialer og farger. Førermiljøet fremstår rett og slett i stjerneklasse. Fabrikkskilleveggen legger ingen begrensninger i sittestillingen for sjåfører med normal høyde, men her i landet vil Vitoene bli utstyrt med en norskprodusert glassfibervegg med en form som gir enda bedre reguleringsmuligheter av førersetet. Den vil også være lyd- og varmeisolert og ha et vindu.

Prøvekjøringen på både dårlig brosteinsunderlag i Hamburg sentrum og på landeveier i utkanten av byen antydet at Mercedes-Benz har lykkes svært godt med endringene som er gjort på hjuloppheng og resten av bilens understell. Det har bidratt til både bedre stabilitet, økt kjørekomfort og høyere sikkerhet. Ikke minst er det innvendige støynivået blitt merkbart lavere.

Vito er nær sagt selvfølgelig utstyrt med et elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som både inkluderer blokkeringsfrie bremser (ABS), antispinnregulering (ASR) og bremseassistent (BAS). Biler som får påmontert hengerfeste på fabrikk vil også bli utstyrt med «trailer stability assist» (TSA).

Kollisjonspute for fører er standard, mens både en tilsvarende for passasjersiden og sidekollisjonsputer er på listen over tilleggsutstyr.

Vi var svært spente på å prøve ut start/stopp-funksjonen på en BlueEFFICIENCY-utgave, og fant allerede ut etter første lyskryss at dette fungerer helt smertefritt. Det er bare å sette girspaken i fri og når clutchpedalens slippes ut stanser motoren. Den starter umiddelbart igjen når clutchpedalen trykkes inn. Systemet trer først i funksjon når motoren har oppnådd normal driftstemperatur og det kobles automatisk ut ved sterk kulde.

Les hele artikkelen i Logistikk & Ledelse nr. 10/2010.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!